Jump to content
Annons

Är mikpreamp nödvändigt vid elgitarr inspelning?


Wix

Recommended Posts

Hej allesammans!

Jo, det är så att jag är ganska grön på det här med studio och inspelning. Trotts att jag prenumererat på tidningen studio ett litet tag, samt köpt deras inspelnings guide är det ett par saker jag inte blivit klok på. Hade varit vänligt om ni kunde hjälpa mig med att reda ut dessa två saker.

Vad jag vill spela in är framför allt distad gitarr (, ingen sång eller något sådant). Jag har gitarrförstärkare, Cubase, mikrofon (shure beta 57a och sm57) etc., med andra ord jag har allt jag behöver för att komma igång, vad jag undrar är:

1) Jag har inbyggd mikpreamp i ljudkortet, men undrar om ljudet blir markant bättre om jag kopplar denna till en rörpreamp (eller annan preamp) först istället. Med andra ord skall jag köpa en mikrofon preamp?

2) När jag sedan skall lägga på effekterna, skall jag då lägga på dessa ”direkt”, de vill säga så att de kommer ut ifrån 4x12:an eller koppla effektprocessorn mellan mikrofonen och ljudkortet (ev. mikpreampen och ljudkortet) eller efteråt i datorn, med hjälp av cubase effekterna? (Effektprocessorn jag har är en t.c. electronic g major, om det har någon betydelse)

Tackar för svaren på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mindjive (oregistrerad)

att ha en preamp med exempelvis rör är en smaksak. Har du en preamp i ditt ljudkort, kör på det.

Huvudsaken är att du iaf har någon form av förstärkning emellan mikrofon och ljudkort och har du en ppreamp i ljudkortet så har du någon form av förstärkning.

Andra frågan så är det så att om du lägger effekter i cubase medans du spelar in så spelar det ingen roll, du kan ju ta bort dom eller ändra dom i efterhand. Cubase spelar ju in ljudet så som det kommer in i mikrofonen. Men skulle du exempelvis lägga en delaypedal och spela in gitarr med delay så kommer ju delayet att fastna på inspelningen och du skulle inte ha möjlighet att gå tillbaka och ändra.

När jag spelar in sång så brukar jag lägga ett reverb på för att sångeren tycker att det låter lite skönare att ha lite reverb på sig medans man spelar in. Men eftersom jag lägger reverbet i mitt musikprogram (logic) men funkar lika bra i cubase så spelar jag in inte in reverbet. Utan det är ju bara hennes röst som spelas in för det är det som går in i micken.

Sen kan jag ändra reverbet i efterhand om jag vill det.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Du tänker alltså köra genom din g-major till förstärkaren och mikka up det? Nåväl, min rekommendation är att experimentera. Kör t.ex gitarren direkt i förstärkaren och micka up den. Kör dessutom en FX-send från förstärkaren ut till din g-major och kör detta spår via line-out från g-major in i datorn. Då har du redan lite mer möjligheter att leka efter inspelningen med oeffekterat och effekterat. Du hittar säkert själv på flere alternativ och möjligheter. Dessutom rekommenderar jag att prova med att banda upp med båda mickarna, på olika sätt/avstånd och sen panorera båda spårena lite grann till höger respektive vänster. Du torde få ett brett och bra sound.

Jepjep, kollade in http://www.tcelectronic.com/Default.asp?Id=826 och kom fram till att du ju har en fin burk med S/PDIF in/ut. Då vill du ju givetvis banda in gitarren via dina mickar, och sen köra dina tracks via effektburken digitalt, som en outboard effekt. Ännu mera alternativ, och bra användning av existerande resurser (gör mig alltid nöjd att kunna utnyttja vad jag har).

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...