Dean1984 Postat 26 mars 2006 Postat 26 mars 2006 Jag har stött pÄ ett prblem i Cubase. Det gÄr bra att spela in pÄ en kanal. Jag kan fÄ ner latency till 2ms. NÀr jag spelar in pÄ en annan kanal samtidigt som jag lyssnar pÄ första kanalen kommer det bli otajt troligtvis pga av latencyn nÀr jag lyssnar pÄ dem ihop, men 2 ms ska ju inte vara sÄ mycket sÄ vad ska jag göra för fÄ ihop det tajt?SnÀlla?
Light Head Postat 26 mars 2006 Postat 26 mars 2006 jag kan inte tillrÀckligt om detta, vilket det inte verkar vara sÄ mÄnga andra som kan heller.. Men testa att öka latency till 5ms? SÄ kanske CPU'n belastas "lagom" mycket och du fÄr lite mer tajt inspelning.. LÄngschÄtt
Linus Postat 26 mars 2006 Postat 26 mars 2006 (redigerat) NÀr jag spelar in pÄ en annan kanal samtidigt som jag lyssnar pÄ första kanalen kommer det bli otajt troligtvis pga av latencyn nÀr jag lyssnar pÄ dem ihop Nej, ASIO-drivrutinen rapporterar 2ms latency till Cubase som automatiskt kompenserar tiden sÄ spÄren hamnar i synk. SÄ det hÀr ska du inte oroa dig för. VÀlkommen till forumet förresten! Redigerat 26 mars 2006 av Linus
Dean1984 Postat 26 mars 2006 TrÄdstartare Postat 26 mars 2006 Tackar tackar kÀnns skönt att vara hÀr. Försökte Àndra till 10 ms blev lite bÀttre, men jag tÀnkte pÄ om det gÄr att Àndra efterÄt man har spelat in pÄ flera kanaler sÄ det blir tajt?
captain nemo (oregistrerad) Postat 26 mars 2006 Postat 26 mars 2006 Om du har en latency pÄ 2 ms sÄ kan du nog vara lugn för att du inte kommer att uppleva det som otajt. Det blir ju inte 2 + 2 + 2 + 2 ms för varje spÄr du spelar in liksom... Och som Linus sade - de flesta mjukvaror och drivrutiner har inbyggd kompensation för fördröjning i pluggar etc. Upplever du att det kÀnns obekvÀmt? 2 ms Àr inte mycket - det Àr under den osynk du har mellan instrument nÀ du spelar live eller i replokal, p g a att ljudet inte tar sig fram sÄ snabbt. 1 meter mellan stÀrkare och öra = ca 3 ms. 2 meter ca 6 ms. //nemo
Mindjive (oregistrerad) Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 en annan sak som kan vara bra att veta Àr Haaz-effekten. Om tvÄ ljud kommer inom loppet av ca 20 ms och lÀgre sÄ kommer hjÀrnan att slÄ ihop dessa till ett och samma ljud. Vi kan inte uppfatta tidsskillnaden emellan ljuden. GÄr det över 20 ms exempelvis om du spelar in 2 trummor eller liknande och den andra trumman kommer 20 ms efter det första slaget sÄ kommer du uppleva "flam". AlltsÄ tvÄ ljud, under 20 ms (ca) sÄ kommer du tro att det Àr ett ljud enbart.
Dean1984 Postat 28 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 28 mars 2006 aha ok tackar! Ăr ju precis nybörjare inom det hĂ€r, sĂ„ jag blir galen av allt som jag inte kan.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.