Jump to content
Annons

Byta till bärbar, råd tack!


krumilur

Recommended Posts

Jag har en Powermac G4 men är sugen på att byta bort den mot en bärbar (behöver använda den live). Helst skulle jag vilja byta till en mac, men det verkar vara svårt att få tag på. Är kanske inte så många som vill byta från mac till mac.

Är det helt idiotiskt att byta till en PC? Ska jag istället vänta tills jag har råd att köpa en bärbar mac (vilket kan dröja ett bra tag)?

Lite spec om min dator:

2 x 867Mhz G4

1.5 GB RAM

160 GB + 120 GB + 60 GB HD

Hur "mycket" bärbar kan man få för den. Hittade t.ex. den här annonsen på blocket:

Pris: 6 000:-

HP Pavilion 5600

P4 2.4 Ghz Celeron

512 mb RAM

40gb HD

några månader gammal, men jag har tyvär slarvat bort kvittot.

Även byte mot stationär mac går bra i samma prisklass.

Är det vettigt? Det skulle ju inte vara helt fel med lite mer RAM och hårddiskutrymme.

Nån som har lite tips?

Tack och hej!

/Victor Lisinski

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför bärbar??

Det är tveklöst mycket sämre prestanda, dessutom till mycket högre kostnad!

Utrymmesbrist? Vill ta med sig "studion"?

Det finns en hel del sk. SFF-pc (Small Form Factor, det är några tillverkare som kallar dem så) som är rätt små. Bibehållen prestanda men inte lika flexibla och möjliheterna till mängder med interna kort/cd/hd är begränsad. Men de är rätt små!

Hårddisken på en Laptop är ju dessutom mycket långsammare, och de håller inte så länge... Tror att det är 4300 resp 7200 varv/minut (på std diskar)

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför bärbar??

Det är tveklöst mycket sämre prestanda, dessutom till mycket högre kostnad!

Utrymmesbrist? Vill ta med sig "studion"?

Det finns en hel del sk. SFF-pc (Small Form Factor, det är några tillverkare som kallar dem så) som är rätt små. Bibehållen prestanda men inte lika flexibla och möjliheterna till mängder med interna kort/cd/hd är begränsad. Men de är rätt små!

Hårddisken på en Laptop är ju dessutom mycket långsammare, och de håller inte så länge... Tror att det är 4300 resp 7200 varv/minut (på std diskar)

När jag köpte datorn hade jag framför allt tänkt använda den till hemmainspelning, och därför köpte jag en stationär. Nu har det däremot blivit så att jag har större behov av att använda datorn live i mitt band (förinspelad och realtids-elektronik) och att arbeta med mina produktioner på bussen och dylikt. Därför behöver jag en bärbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tveklöst mycket sämre prestanda, dessutom till mycket högre kostnad!

Mycket sämre prestanda är fel! Högre pris är sant men mycket är väl en tolknings fråga!

Den största nackdelen är nog att hårddiskarna är mycket mindre på bärbara (typ 1/4 så stora, fast ändå lika dyra).

För 10,000:- får man en bra bärbar PC, du får garanterat inte en lika bra stationär PC för 5 (glöm inte skärm :rolleyes:!)

medan för 10,000:- (exkl skärm 😏!) så får du samtidigt en grym stationär PC! Svårt att ge råd om byte MAC/PC!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

några månader gammal, men jag har tyvär slarvat bort kvittot.

Hmm, detdär låter lite stöldgodsvarning i mina öron. Med tanke på att kvittot är helt irelevant när man säljer privat då garantin inte är överförbar. Om inte säljaren lämnar egen garanti då, men det tvivlar jag på 🙂

Gå över från MacOS till Windows? Tja, det är ju definitivt ett nedköp i mitt tycke. Men hårdvaran behöver ju inte nödvändigtvis vara sämre. Jag har faktiskt mer förtroende för att använda en Dell eller HP live än en PowerBook för de är inte alls lika bräckliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen behöver man inte så otroligt hög prestanda för normalt bruk heller tycker jag. Visst 512MB ram är lite futtigt om man ska ladda stora samplingsbibliotek, men annars räcker det väldigt långt. 40GB hdd är visserligen ganska lite, men hur mycket kostar en extern hårddisk? man jobbar oftast inte med så många projekt åt gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten barebone-pc eller en iMac/Mac Mini kan ju vara ett alternativ med? Funkar ju live det också. Min barebone-burk går ju lätt ner i en ryggsäck. Det är bara skärm som kan vara bökigt. Men man får ju mer prestanda för en mindre peng då. Så det kan ju vara en tradeoff att tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...