Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har ett litet problem, jag har en line 6 tone port ux1 och tÀnkte spela in sÄng och gitarr samtidigt. Men hittills har jag bara lyckats spela in det ena eller det andra. Det Àr inga problem att lyssna pÄ mikrofonen och gitarren samtidigt, problemet uppstÄr nÀr jag ska spela in.

Annons
Postat

Det mÄste vÀl vara nÄn mer Àn jag hÀr pÄ forumet som har en Tone Port? NÄn borde ju veta.

Postat

Om du berÀttar vad du anvÀnder för inspelningsprogram blir det lÀttare att lista ut vad du gör för fel. BerÀtta steg för steg vad du gör, vilken utrustning du anvÀnder etc. sÄ ska du se att nÄgon kommer med en lösning!

Postat

Jag anvÀnder sonar. StÀller in pÄ mic och instrument i gear box, sedan vÀljer jag att den ska Tone port stereo som kÀlla för inspelning. Men det Àr bara gitarren som blir med dÄ. Har Àven provat i Abeleton Live som följer med, men det blir samma sak dÀr ocksÄ.

• 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 3 mĂ„nader senare...
Postat

Ni sÀger att det gÄr, Àr det ingen som kan tala om hur man gör dÄ. Det mÄste ju vara nÄgon mer Àn jag som vill kunna spela in frÄn mic ingÄngen samtidigt som instrumentingÄngen.

Postat
Ni sÀger att det gÄr, Àr det ingen som kan tala om hur man gör dÄ. Det mÄste ju vara nÄgon mer Àn jag som vill kunna spela in frÄn mic ingÄngen samtidigt som instrumentingÄngen.

Inte för att jag Àr sÄ insatt i varken Sonar eller Line6's ljudkort, men en generell tvÄstegslista kan du ju fÄ:

Kontrollera i manual eller liknande att de bÄda ingÄngarna inte i sjÀlva verket bara Àr samma ingÄng, vilket det inte borde vara eftersom du sÀger att du kan lyssna pÄ bÄda signalerna samtidigt.

Skapa tvÄ monospÄr i Sonar. StÀll in de bÄda spÄren att spela in frÄn respektive kanal pÄ ljudkortet. Enabla inspelning pÄ bÄda spÄren. Spela in. Försök alltsÄ inte att spela in ett stereospÄr.

Om inte det hÀr fungerar sÄ skulle det kanske hjÀlpa om du beskrev mer vad det Àr som blir fel, liksom. FÄr du in signal pÄ ett spÄr? FÄr du ingen signal alls? FÄr du felmeddelanden som sÀger att du inte kan spela in pÄ bÄda samtidigt? Disablas inspelning pÄ det ena spÄret nÀr du enablar det pÄ det andra sÄ att du bara kan ha ett enabled samtidigt?

Postat

NÀr jag vÀljer inspelningskÀlla, kan jag vÀlja pÄ: Toneport Left, Toneport Right och Toneport Stereo. Spelar ingen roll hur jag vÀljer dÀr sÄ spelas bara gitarren in fast jag valt bÄde instrument och mic i gear box. Har lÀst manualen men hittar inget som rör den saken.

Postat
NÀr jag vÀljer inspelningskÀlla, kan jag vÀlja pÄ: Toneport Left, Toneport Right och Toneport Stereo. Spelar ingen roll hur jag vÀljer dÀr sÄ spelas bara gitarren in fast jag valt bÄde instrument och mic i gear box. Har lÀst manualen men hittar inget som rör den saken.

Gissningsvis ska du vÀlja kÀllan TonePort Left pÄ det ena spÄret och TonePort Right pÄ det andra spÄret, och sedan enabla bÄda för inspelning och börja spela in i Sonar.

Annars tror jag att Line6 har ett anvĂ€ndarforum pĂ„ sin hemsida (tror mig har hört det nĂ„gonstans och du kan lika gĂ€rna kolla upp det sjĂ€lv som att jag kollar det nu. 😆) Se dĂ€r om du inte hittar nĂ„got ifall det jag precis föreslog inte fungerar!

Postat

Efter mycket letande hittade jag en guide för hur man skulle stÀlla in för att det skulle funka.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.