Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har ett litet problem, jag har en line 6 tone port ux1 och tänkte spela in sång och gitarr samtidigt. Men hittills har jag bara lyckats spela in det ena eller det andra. Det är inga problem att lyssna på mikrofonen och gitarren samtidigt, problemet uppstår när jag ska spela in.

Annons
Postat

Om du berättar vad du använder för inspelningsprogram blir det lättare att lista ut vad du gör för fel. Berätta steg för steg vad du gör, vilken utrustning du använder etc. så ska du se att någon kommer med en lösning!

Postat

Jag använder sonar. Ställer in på mic och instrument i gear box, sedan väljer jag att den ska Tone port stereo som källa för inspelning. Men det är bara gitarren som blir med då. Har även provat i Abeleton Live som följer med, men det blir samma sak där också.

• 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...
Postat

Ni säger att det går, är det ingen som kan tala om hur man gör då. Det måste ju vara någon mer än jag som vill kunna spela in från mic ingången samtidigt som instrumentingången.

Postat
Ni säger att det går, är det ingen som kan tala om hur man gör då. Det måste ju vara någon mer än jag som vill kunna spela in från mic ingången samtidigt som instrumentingången.

Inte för att jag är så insatt i varken Sonar eller Line6's ljudkort, men en generell tvåstegslista kan du ju få:

Kontrollera i manual eller liknande att de båda ingångarna inte i själva verket bara är samma ingång, vilket det inte borde vara eftersom du säger att du kan lyssna på båda signalerna samtidigt.

Skapa två monospår i Sonar. Ställ in de båda spåren att spela in från respektive kanal på ljudkortet. Enabla inspelning på båda spåren. Spela in. Försök alltså inte att spela in ett stereospår.

Om inte det här fungerar så skulle det kanske hjälpa om du beskrev mer vad det är som blir fel, liksom. Får du in signal på ett spår? Får du ingen signal alls? Får du felmeddelanden som säger att du inte kan spela in på båda samtidigt? Disablas inspelning på det ena spåret när du enablar det på det andra så att du bara kan ha ett enabled samtidigt?

Postat

När jag väljer inspelningskälla, kan jag välja på: Toneport Left, Toneport Right och Toneport Stereo. Spelar ingen roll hur jag väljer där så spelas bara gitarren in fast jag valt både instrument och mic i gear box. Har läst manualen men hittar inget som rör den saken.

Postat
När jag väljer inspelningskälla, kan jag välja på: Toneport Left, Toneport Right och Toneport Stereo. Spelar ingen roll hur jag väljer där så spelas bara gitarren in fast jag valt både instrument och mic i gear box. Har läst manualen men hittar inget som rör den saken.

Gissningsvis ska du välja källan TonePort Left på det ena spåret och TonePort Right på det andra spåret, och sedan enabla båda för inspelning och börja spela in i Sonar.

Annars tror jag att Line6 har ett användarforum på sin hemsida (tror mig har hört det någonstans och du kan lika gärna kolla upp det själv som att jag kollar det nu. 😆) Se där om du inte hittar något ifall det jag precis föreslog inte fungerar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.