Jump to content
Annons

Hur får man till ett "stoppljud"?


Kimrin

Recommended Posts

Efter att ha haft ett långt uppehåll från musikskapandet så bad en kompis mig hjälpa honom med ett litet remixprojekt och plötsligt har jag fått köpa uppgraderingar till mitt protools för att det överhuvudtaget skulle funka på min nya dator.

Är grymt ringrostig, har glömt massvis med kommandon och trix, och pluggarna har jag inte orkat installera ens.

men kanske måste jag för att få det här att funka...

i remixen - som är en enkel chop 'n screw-remix, så vill jag på upprepade ställen få det att låta som jag trycker på stopp på en vinylskiva, ungefär som jag en gång gjorde som avslut i den här låten:

http://www.procrastinate.nu/vinylstop.mp3

(ni hör slutet, o fattar vad jag menar nu, eller hur...)

Vill minnas att när vi gjorde den låten så mixade jag ner beatet, importerade i Final Scratch och gjorde helt enkelt som man gjorde förr i tiden (fast då fick de väl pressa en 12:a först förstås); tryckte på stopp-knappen på 1210:an.

Det skulle jag givetvis kunna göra nu oxå, men det är omständigt, och jag vill ha det på en massa olika platser och testa och en massa osv, så jag skulle vilja göra det direkt i protools.

(låter det inte perfekt, så kan jag isåfall göra final scratch-processen när jag vet var jag vill ha ljuden i slutändan!).

Ett sätt är förstås att installera Reason eller någon annan samplermodul och tanka ner ljudet, lägga det som midi och sen använda pitch-bend eller vad det heter i midi, men det känns oxå ganska omständigt. kan man inte fixa det här direkt i ljudfilen i Pro Tools?!? Det måste man ju kunna!!!

jag tänkte mig att det skulle finns någon form pitchbend, och det finns ju en hel avdelning som heter sound, men jag har inte fattat hur det funkar riktigt.

och drar man i den där F6-varianten så blir det ju timestreatch, vilket inte riktigt är effekten jag vill ha. ska jag behöva pitcha, klippa samplingen lite, pitcha, klippa lite till, pitcha osv...? Oxå omständigt, eller?

Vilket är lättaste sättet?

finns det en plugg?

Laddade hem izotop vinyl, som dock inte verkar vara riktigt vad jag är ute efter heller.

Annars har jag inte hittat något tricks.

Jag hoppades att det skulle finnas en linje i stil med panorerings eller volymstrecket som man kunde böja enkelt o lätt, men det fanns inte klart. men jag har för mig att jag kunnat hantera automation av effekter i mitt pro tools en gång i tiden. har dock helt & hållet glömt hur man gjorde det.

Någon som vet och på ett pedagogiskt sätt kan visa mig?

Hade varit grymt uppskattat!!!

elelr en länk till någon begriplig pro tools skola...

Tackar!!!

Redigerat av Kimrin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena,

Kolla in D-FI från digidesign, finns en "tape-stop" med där, sen har även soundtoys en plugg som gör dito effekt.

vet inte om det är 100% rätt, det är för att simulera när en bandare stannar, och kanske kan hjälpa dig en bit på vägen.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Wavelab också!

Och alla andra program som har en pitchbendfunktion! 😛

Känner inte till någon plugg som gör detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

eller hur!

wavelab fixar. det känns som alla program fixaar.

Och jag är säker på at man kan göra det i pro tools oxå.

men att det är omständigare, för att det finns så många möjligheter så man säkert måste in i en meny eller en plugg eller nått annat som jag inte alls är insatt i, så jag vet inte var jag ska börja.

men jag ska kolla in de där pluggtipsen så länge.

tack!

hoppas nån komemr med en smidig lösning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan v agrymt att få svar så snabbt mitt i natten en söndag till måndag.

Härligt ju!

Trodde jag inte man fick om man inte postade på ett amerikanskt forum...

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Fan v agrymt att få svar så snabbt mitt i natten en söndag till måndag.

Härligt ju!

Trodde jag inte man fick om man inte postade på ett amerikanskt forum...

Jo för fan!

Alla aktiva medlemmar här har kommit överens om ett schema.

Jag har nattskift hela denna veckan, plus 14 och 16. Nej förresten, 16 bytte jag ju bort med Pazo ja, jag har 17!

Som om du tänkt stanna länge på detta forum, skulle du kunna ta 34 åt mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

TBT Tapestop är visserligen en VST-plugg, men du har kanske någon sorts VST-bridge som gör att du kan köra sådana också? Gratis nerladdningsbart från FTP-siten, enligt instruktioner här: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=17388

Link to comment
Dela på andra sajter

känner mig inte tillräckligt kunnig för att våga ta något shift än... kanske senare.

får se hur länge det här rycket av "kreativitet" (snarare smitande från annat jag BORDE göra) håller i sig.

Har som sagt INGEN koll på läget nu, och inga extra pluggar installerade förutom izotops så en VST-RTAS-brygga har jag inte just nu. är de vanliga? väl fungerande?

Hmm...

Nu ska jag testa en grej jag hittade i en gammal bok som låg och skräpade, dety var det här med automation som jag vet jag använt, men inte alls kom på hur man gjorde...

jag återkommer med rapport!

Hejsålänge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

Det gick såklart inte på första försöket.

typiskt.

Men det hade funkat om det funnits en inbyggt RTAS-plugg för pitch tror jag. även om jag fick ta till ett par steg som jag inte tänkte på först.

Men så här kan man göra (efter att man installerat en pitch-shift-plugg!):

1) skapa ett nytt spår, förslagsvis under det med ljudet du ska använda och döp till t ex FX.

2) markera den biten som du vill ska pitchas ner, kopiera och klistra sedan in direkt.

3) kopiera den aktuella biten till FX-spåret.

4) timestretcha ljudet så det börja strax innan det egentligen börjar och slutar en lite längre bit efter

5) välj en pitcheffekt för FX-spåret, och aktivera auto.

6) fade:a slutet på ljudet i original-spåret, samt början och slutet i FX-spåret.

7( välj att visa automationen för Pitch-effekten och rita sedan en kurva som är i mitten i början av ljudet och som är längst ner i slutet av den.

provlyssna.

funkade hyffsat för mig.

kanske finns det ett enklare sätt, och tips mottages gärna isåfall ,men jag är rätt så nöjd med att ha löst det på ett sätt iallafall.

även om en knappdragning hade varit välkommenbara.

tänk om någon gjort en variant av time-stretch-verktget så man drog ut det och en algoritm räknade ut så det blev den här effekten. det hade varit fett.

det kanske rent av går, om man kan någon matte eller vad man nu måste kunna...

Hej så länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves Soundshifter är en pitchplug som jag använt många gånger för att efterlikna ett rullband som stannar. Jag tror att det finns en preset för det. Den borde gå att använda i detta fallet. Sen är ju Waves dyra tyvärr. D-fi har jag inte provat men den låter också som den skulle funka fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

VariFi från D-Fi-paketet får det att låta som så många andra har gjort i denna Pro Tools-era. Har själv kört den på ett antal produktioner. Effekten är så gammal att det inte är störande att lägga in emellanåt.

Så var det den hette ja...

Den gör exakt det du är ute efter. Finns som Audiosuite, vet inte hur det är med RTAS...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hittar man denna plugg / detta peket?

Kostar det miljoner?

Det har jag inte råd med. Då får jag köra min fattigmans-version.

Men en plugg skulle suttit fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Var hittar man denna plugg / detta peket?

Kostar det miljoner? Det har jag inte råd med. Då får jag köra min fattigmans-version. Men en plugg skulle suttit fint!

Börja med att kolla med din återförsäljare...

..annars lär du hitta den på digistore.

Hej,

Har man inte hur mycket pengar som helst i plånboken, men ändå vill göra rätt för sig, så brukar det finnas floder av digipluggar på ebay (Ilok-licenser), för en rimlig slant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...