Jump to content
Annons

så här ser det ut i burken


suprapappa

Recommended Posts

PICT2714.JPG

har precis fått min seagate s-ata 300 giggare så nu ska här installeras.

jämfört med mina tidigare burkar tycker jag att det är rätt snyggt och prydligt i burken men det finns säkert ngn pedant som tycker den ser ut som ett jävla bombnedslag.

nästa steg blir att kyla den lite (o kanske överklocka) men har inte riktigt råd nu.

vad tror ni om luftflöde? det sitter ju ingen flökt i framkant......fattar inte riktigt var den skulle sitta heller (lådan är en antec sonata)

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rent allmänt mår en dator bra av så lite värme som möjligt och likväl gäller detta även hårddiskar. Vill rekomendera dig att installera en 12cm fläkt (tyst och bäst luftflöde) som blåser på hårddiskarna. Ser inte riktigt om ditt skal är anpassat för att ha en fläkt i nedre delen av fronten men går det att trycka in en fläkt där ändå vore det bra.

Att överklocka är inget som jag hade gjort eftersom datorn genererar mer värme och därmed behöver bättre kylning samtidigt som man riskerar att datorn havererar om man trimmar för hårt. Den faktiska vinsten av att trimma en processor (Pentium) är enligt mig inte värd besväret, däremot verkar det gå bättre med en AMD processor fast återigen ställer jag mig frågande till om man verkligen tjänar så mycket i längden på att trimma. En både säkrare och bättre idé är att installera mer RAM istället för att lägga pengar på bättre kylning om man vill vara på den säkra sida. Värt att nämnas är att detta är mina högst personliga åsikter och att jag inte är expert i sakfrågan.

Om du sneglar lite på bilen föreställande Phobos G5:a så ser du att det finns lufttunlar där flödesvägen är i riktningen front till bakdel samt att det som kräver bäst kylning (CPU) finns längst ner. Förklaringen till detta är att luften är kallare vid golvnivå än taknivå (Ok det är inte frost i botten och öken i toppen men ändå 😉 ). Nackdelen med insug vid golvnivå är att damm lättare kommer in i datorn men om man damsuger då och då bör inte detta vara ett problem 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Du har en MB med en yttepyttefläkt på chipsetten. Du har intels stock-fläkt. Illa+illa.

Du har antecs standardfläkt, 12 cm. Bra.

Illa betyder att de kommer att medföra nojs, och dålig prestanda. Hämtar du in mera fläktar riskerar du ännu ännu mera nojs (kondensatormic i samma utrymme blir en omöjlighet).

Som personlig erfarenhet kan jag berätta att jag också har en sonata, med 3 hårdskivor, varav en inpackad i en soundproof-box. Ingen av mina HD:n går över 35C. Så alltså absolut inga problem, och inga extra nojs-fläktar. Desutom har jag bitumerat hela lådan innifrån + att jag har fiskacellbitar ("sovsäcksliggunderlag") som jag fyllt oanvända HD-slottar med. På detta sätter har jag i själva verket styrt luften dit den på riktigt skall, trots att luftvolymen markant minskats.

Rekommenderas dessutom nånslags HD-temp (google hjälper) program som man kan monitorera sina hårdskivors temp med.

Byt ut din intel-fläkt till nånting ordentligt. Själva har jag en nitrogon (500g koppar och aluminium +fläkt, går relativt tyst), men i retrospekt skulle jag skaffa största möjliga zalman för att få mera tystnad.

På grafikkortet har jag zalmans passiva kylsystem (X800 radeon), to bort standarssystemet (4cm fläkt som tjöt som ett stucket svin). Dessutom har jag skaffat en ny fläkt till zalmans passivsystem, och kör Omega-rivers, i vilka jag kan ställa fläktens rpm till 0rpm på min vanliga temperatur (radeonen går på 50C i vanliga fall), fläkten startar sakta vid 60C etc).

Detta ger en relativt tyst burk, men ända kastar jag ett täcke över skitet när jag på riktigt skall banda in nåt instrument som är "tyst".

Just my 5p. Kan lägga upp bilder nåttag, om jag kommer ihåg (föga troligt).

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fan det låter avancerat kan man inte bara ställa burken i ett annat rum/garderob för att slippa oljud finns det inte trådlöst på keyboard och musfronten som klarar några meter? Kabel till skärmen borde väl kunna gå att förlänga eller kanske fixa nåt läge med en videosändare om man har ett grafikkort och skärm som fixar det. Man borde ju kunna dra på ordentligt med kylning då utan risk för oljud. Bara en tanke.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan det låter avancerat kan man inte bara ställa burken i ett annat rum/garderob för att slippa oljud finns det inte trådlöst på keyboard och musfronten som klarar några meter? Kabel till skärmen borde väl kunna gå att förlänga eller kanske fixa nåt läge med en videosändare om man har ett grafikkort och skärm som fixar det. Man borde ju kunna dra på ordentligt med kylning då utan risk för oljud. Bara en tanke.

Göran

Är nog egentligen det bästa alternativet. Blir dock ett jäkla spring när man ska installera grejer. 😛

Jag skulle inte ens fundera på att klocka en Intel propp med deras orginafläkt. Nu vet jag inte för sockel du har men ska du klocka den där så kan denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312473 vara något att tänka på. Har polare både musikers och gamers som helgar denna. 🙂

Vore fint med en fläkt i framkant med. Synd att det är fult därbak. Jag kunde stuva in två i min gammla PC innan jag köpte en Powermac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ujuj Erik vilken fläkt fan lyfter inte datorn 😄 den såg stor ut. Jag spelar in nästan bara akustiskt med conding mickar och tycker inte jag störs så mycket av oljud från datorn faktiskt. När väl musiken hoppar igång så hörs bara den och det lilla som slinker in utöver dränks helt. Ibland har jag spelat in fast jag inte haft plåten monterad på datorn och inte ens då så blir det för jäkligt faktiskt. Nåväl det funkar väl olika kanske.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ujuj Erik vilken fläkt fan lyfter inte datorn 😄 den såg stor ut. Jag spelar in nästan bara akustiskt med conding mickar och tycker inte jag störs så mycket av oljud från datorn faktiskt.

Har du testat att spela in i ett annat rum nångång? Du har rätt i att det kan låta helt ok även med en fläkt i bakgrunden men jag tycker det skulle vara väldigt underligt om det inte påverkar ljudet i ditt fall. Jag brukar inte bry mig om fläktljud när jag spelar in slaskar men ska jag spela in något lite seriösare så stänger jag av den stationära och kör enbart med laptopen, det blir faktiskt en otrolig skillnad i ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo nog är det väl så att man vill ha det tyst, i mitt fall så är mitt rum som jag spelar in i ganska kasst så det är därför som jag inte lägger nån energi på att dämpa datorn. Har utrymme så jag skulle kunna bygga en mindre studio med separat kontrollrum och sånt. När det blir av så kommer jag förmodligen också att tänka ganska mycket på att begränsa läck från externt oljud.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...