Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Jag har komponerat en sÄng i Guitar Pro, och jag tÀnkte spela in den hemma hos en polare som har Cubase. Trummorna Àr det enda vi inte kan spela in sjÀlva. Men frÄn Guitar Pro kan man exportera trummorna som en midi-fil, och sedan ska man vÀl kunna föra in det i lÄten?

Dock lÄter det ju inte sÄ spÀnnande...eftersom det Àr i midi, kan man inte göra om det till nÄgot lite roligare trumljud? Midi-filen Àr ju redan klar.

Sedan vore det ocksÄ bra om jag visste hur man separerade de olika trummorna till separata filer i Cubase, dvs baskaggen pÄ ett spÄr, virveln pÄ ett annat osv...

NĂ„gon som vill hjĂ€lpa till? 😛

Annons
Postat (redigerat)
Hej alla!

Jag har komponerat en sÄng i Guitar Pro, och jag tÀnkte spela in den hemma hos en polare som har Cubase. Trummorna Àr det enda vi inte kan spela in sjÀlva. Men frÄn Guitar Pro kan man exportera trummorna som en midi-fil, och sedan ska man vÀl kunna föra in det i lÄten?

Dock lÄter det ju inte sÄ spÀnnande...eftersom det Àr i midi, kan man inte göra om det till nÄgot lite roligare trumljud? Midi-filen Àr ju redan klar.

Sedan vore det ocksÄ bra om jag visste hur man separerade de olika trummorna till separata filer i Cubase, dvs baskaggen pÄ ett spÄr, virveln pÄ ett annat osv...

NĂ„gon som vill hjĂ€lpa till? 🙂

Hej! Det du vill ha Àr en "plugg"!

Jag har spelat in en del covers..... har dÄ letat upp dem pÄ "mysongbook"(GP3).. Tagit bort alla spÄr förutom t.ex trummorna.. dÀrefter exporterar jag midi filen. (Du behöver ju bara exportera filen!)

Sedan importerar jag midi spÄret till ett nytt projekt..( Cubase)

Efter det sÄ gÀller det att ha en bra "plugin" som spelar upp trummorna..T.ex GrooveAgent.. eller nÄgot. Att separera de olika trummorna beror nog pÄ vilken "plugin" du/ni anvÀnder.

...Moberg 😛

Redigerat av Moberg
Postat (redigerat)
Men frÄn Guitar Pro kan man exportera trummorna som en midi-fil, och sedan ska man vÀl kunna föra in det i lÄten?

Jo jo för fasen! 🙂

Du behöver bara nÄtt trummprog som t.ex DFH, BFD, RDK m.m.

För att kunna fÄ "ljud" ur trummorna behöver du en "samplare", T.ex. Battery (demo version finns), Halion m.m.

SÄ hÀr gör du för att fÄ ljud i midi spÄret:

VÀlj "out" i midi spÄrets kontrollpanel och vÀlj din samplare (som du har valt i VST Instruments)

Nu ska det nog lÄta. Sen fÄr du flytta de olika anslagen i midi spÄret i drumeditorn (sÄ att de ligger pÄ rÀtt "spÄr" sÄ att sÀga). Klart!

Fast Àr det verkligen sÄ svÄrt att programmera helt sjÀlv... utan midi fil alltsÄ?

/Jonson

😛

Redigerat av X-enon
Postat

RDK?! 😛 Vad Ă€r det?

Förkortning pĂ„ Reason Drum Kits 🙂

Postat

Tack för alla grymt snabba svar!

Min nÀsta frÄga dÄ Àr: finns det nÄgon bra trumplugin som Àr gratis? Eller mÄste jag masa mig ut och köpa det?

Och samplare? Det Àr inget fel pÄ demoversionen dÄ? Typ klick eller knaster ibland, som jag har hört att det ska vara i demoversioner?

Skulle ocksĂ„ vara glad om nĂ„gon kunde reda ut begreppen Ă„t mig ocksĂ„. 😛 DFH ska vĂ€l vara Drumkit From Hell? Men de andra?

X-enon: Att jag gör det först i Guitar Pro och inte direkt i Cubase, Àr för att jag gillar att komponera lÄtarna i Guitar Pro innan jag börjar spela in dom. DÄ kan jag gÄ runt och Àndra detaljer och se till sÄ att allting stÀmmer, och att lÄten fungerar som helhet innan jag börjar spela in.

Postat

Min nÀsta frÄga dÄ Àr: finns det nÄgon bra trumplugin som Àr gratis? Eller mÄste jag masa mig ut och köpa det?

DC++ 😛

Postat

Och samplare? Det Àr inget fel pÄ demoversionen dÄ? Typ klick eller knaster ibland, som jag har hört att det ska vara i demoversioner?

X-enon: Att jag gör det först i Guitar Pro och inte direkt i Cubase, Àr för att jag gillar att komponera lÄtarna i Guitar Pro innan jag börjar spela in dom. DÄ kan jag gÄ runt och Àndra detaljer och se till sÄ att allting stÀmmer, och att lÄten fungerar som helhet innan jag börjar spela in.

Jo, det finns ju dÄ LM4/LM9 som finns med i Cubase.

Demoversionen kan bara köras 30min per omgĂ„ng 😛.

Skulle ocksĂ„ vara glad om nĂ„gon kunde reda ut begreppen Ă„t mig ocksĂ„. 🙂 DFH ska vĂ€l vara Drumkit From Hell? Men de andra?

DFH = Drumkits from hell (1gb)

DFHS = Drumkits from hell superior (35gb)

RDK = Reason drumkits (?)

BFD = Big fucking drums (runt 35gb tror jag)

Precis sĂ„ som jag gör 🙂

Postat

Vad trevligt. 😛

Men varför behöver jag en samplare? Kan jag inte bara vÀlja trum-pluginen som out pÄ midi-spÄret dÀr trummorna ligger?

Postat

DC++ 🙂

Haha, inte om jag kan undvika... 😛 Fast jag avstĂ„r frĂ„n att förvandla denna trĂ„d till nĂ„gon annan debatt... 🙂

Postat
Vad trevligt. 😛

Men varför behöver jag en samplare? Kan jag inte bara vÀlja trum-pluginen som out pÄ midi-spÄret dÀr trummorna ligger?

Det Ă€r det du ska göra... Men du ska ha en plugg som lĂ„ter bra... Samplings-funktion har de flesta pluggar... 🙂

Postat
Vad trevligt. 😛

Trummpluginen = LM4? eller?

En samplare behövs för att du ska kunna spela upp dina samplingar.

/Jonson

Postat
Vad trevligt. 😛

Det Ă€r det du ska göra... Men du ska ha en plugg som lĂ„ter bra... Samplings-funktion har de flesta pluggar... 🙂

UrsÀkta, men jag förstÄr inte riktigt... Varför behöver jag dÄ Halion eller Battery?

För att kunna fÄ "ljud" ur trummorna behöver du en "samplare", T.ex. Battery (demo version finns), Halion m.m.

Postat

DC++ 🙂

Haha, inte om jag kan undvika... 😛 Fast jag avstĂ„r frĂ„n att förvandla denna trĂ„d till nĂ„gon annan debatt... 🙂

OK.. 😄 .......sorry 🙁

Postat (redigerat)

Okej, jag vet att jag Ă€r trög, men... 😛

Exakt hur gÄr jag tillvÀga? LÄt oss sÀga att jag anvÀnder demoversionen av Battery och LM4. Hur gör jag? Vad vÀljer jag pÄ out?

EDIT: Àndra lite...

Redigerat av Lynxo
Postat

DC++ 🙂

OK.. 🙁 .......sorry 🙁

Ingen fara. 😄

Postat
Exakt hur gÄr jag tillvÀga? LÄt oss sÀga att jag anvÀnder demoversionen av Battery och LM4. Hur gör jag? Vad vÀljer jag pÄ out?

Du behöver bara en samplare. Har du LM4 i ditt cubase har dÄ fÄtt med nÄgra samplingar som du kan lyssna pÄ.

Battery Àr mer till större ljudbibliotek som DFH, BFD Med mera...

/Jonson

Postat

SÄ om jag anvÀnder DFH och Battery, sÄ vÀljer jag Battery pÄ out? Och fÄr upp en ny ruta dÀr jag vÀljer DFH?

Postat (redigerat)
SÄ om jag anvÀnder DFH och Battery, sÄ vÀljer jag Battery pÄ out? Och fÄr upp en ny ruta dÀr jag vÀljer DFH?

Njae...

UrsÀkta om jag har varit lite förvillande..

Ska förklara lite mer utformigt.

Har du t.ex DFH mÄste du ha nÄgon form av samplare. En samplare Àr en plugg som man kan öppna ljudbibliotek (som DFH bestÄr av).

(Namn pÄ nÄgra samplare:

Steinberg HAiLion

Native Instruments Battery

Native Instruments Kontakt

Steinberg LM4)

För att aktivera och för att kunna anvÀnda samplaren mÄste du göra det i CubaseŽs "VST Instruments".

För att komma Ät det trycker man pÄ F11 och dÀr vÀljer du Din samplare.

Inne i din samplare (detta kan variera frÄn vilken samplare du har) ska du vÀlja att öppna ditt ljudbibliotek (mer om detta stÄr oftast i Trummprograms manualen)

NÀr du har gjord det Àr det dags att vÀlja Samplaren som ska styra midi spÄret.

Detta gör du genom att trycka pĂ„ Out i kontroll-panelen och dĂ€ifrĂ„n vĂ€ljer du din samplare som Ă€r full laddad med samplingar 😆.

Sen fÄr du dra ett streck (rita) i timelinen med pen tool.

Sen högerklickar du pÄ det du "ritat" och fÄr fram en rullgardin dÀr du vÀljer:

MIDI - Drum editor.

HÀr kan du börja programera!

NÀr du nu skulle ha din midi fil med dina trummor sÄ fÄr du importera den till cubase, "gÄ in" i den och kopiera alla anslag och lÀgga in dom i midi spÄret som du just skapade. Eller kan du bara vÀlja att ha din "out" pÄ din importerade midi fil.

Hoppas jag inte missade nĂ„got. Kom med frĂ„gor om det krabbar! 🙂

/Jonson

Edit: Fixade stavfel

Redigerat av X-enon
Postat

Njae, BFD har ett eget anvĂ€ndargrĂ€nssnitt sĂ„ till det behövs ingen sampler. Detsamma gĂ€ller DFH Superior. 🙂

Postat (redigerat)

Aha, nu fattar jag! 😆 Man tackar och bockar!

NÄgra frÄgor till bara!

Om LM4 Àr en samplare, kan jag inte anvÀnda den tillsammans med DFH? Eller Àr den en kombinerad samplare/trumplugg som inte gÄr att anvÀndas med andra trumpluggar?

Och vilken samplare/trumplugg skulle ni rekommendera?

EDIT: en frĂ„ga till. 🙂

Redigerat av Lynxo
Postat
Om LM4 Àr en samplare, kan jag inte anvÀnda den tillsammans med DFH? Eller Àr den en kombinerad samplare/trumplugg som inte gÄr att anvÀndas med andra trumpluggar?

Jo det gÄr, men det Àr inte sÄ jÀttesmidigt.

Det stÄr hur man gör i Manualen. Jag vet inte.

/jonson

Postat

Njae, BFD har ett eget anvĂ€ndargrĂ€nssnitt sĂ„ till det behövs ingen sampler. Detsamma gĂ€ller DFH Superior. 🙂

Jaja... missade lite dĂ€r ja 😆

Postat

NSKitFree Àr en Soundfont med helt ok samplingar, lÀtt att hitta med google. Det finns vÀl gratis sampleplayers som kan spela upp soundfonts till Cubase?

Postat (redigerat)
NSKitFree Àr en Soundfont med helt ok samplingar, lÀtt att hitta med google. Det finns vÀl gratis sampleplayers som kan spela upp soundfonts till Cubase?

Tack för tipset, jag testade NSKitFree med samplaren sfz. Problemet Àr att nÀr jag försöker ladda in NSKitFree, sÄ stÄr det att det inte finns tillrÀckligt med minne. Vilket slags minne snackar den om? RAM, hÄrddiskuttrymme?

NÄn som vet?

Redigerat av Lynxo
Postat

RAM

Hur mycket minne har du? 😆

Postat

Bara 512 i RAM har jag...

Har man en usel dator sĂ„ har man. 😆

Antar alltsÄ att jag mÄste utöka RAM-minnet alltsÄ för att kunna anvÀnda nsKitFree?

Postat

UrsĂ€kta om jag lĂ€t otrevlig, tack sĂ„ mycket för lĂ€nken! 😳

Hoppas det funkar pÄ min usla dator bara...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.