Jump to content
Annons

mobil laptop baserad inspelning


magnus290

Recommended Posts

Tjena alla glada!

Sitter o klurar på hur jag skall få min studio mera mobil. Jag kör nu en någorlunda smidig stationär pc med EMU 1820M. Men att släpa runt på det med skärmar mic pres mm börjar ta knäcken på mig.

Jag har en bärbar PC en pentium M på 1,5gHz (om jag inte minns helt fel) liggande. Frågan är om jag kan använda den till detta. Köpa ett Motu828mk2 kort och en extern USB2 hårddisk. Till den kopplar jag min Line audio design OMP8 pre samt min behringer ADA-8000.

För att klargöra lite mer så skall jag inte mixa på denna utan bara lägga ner grunderna (upp till 16 kanaler samtidigt 24/44,1) Jag kör SX2 men inga effekter eller mixar utan live inspelningar i replokal eller på scen.

För mixning lägger jag sen över materialet till min stationära PC där jag kommer åt UAD kort osv.

Frågan är om denna uppsättning klarar att köra mångkanalsinspelning (16 spår) utan att det krånglar dvs om datorn klarar det o om firewire korten fungerar smidigt.

Är det någon som har provat detta o kan ge lite input i ämnet. Säljaren sa naturligtvis att det skulle gå men det är ALLTID mycket bättre att höra från nån som kört mobilt själv.

Hoppas nu bara att det är någon som provat detta. För nyfiken är man ju.

Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Japp. Funkar utmärkt.

Jag kör en Vaio laptop (nån sorts Pentium M) ihop med ett RME-kort och Digiface i vanliga fall. Har också en 828mkII som får fungera i andra fall. 16 kanaler, 24 bit, 44.1kHz funkar utmärkt.

Mest kör jag klassiskt, dvs sådär 2 timmar rep + kanske 1,5 timmar konsert i ett sträck.

Jag brukar spela in på den interna hårddisken, färre kablar att hålla reda på. Har gjort en särskild partition som jag bara har aktuellt projekt på -- rensar den helt innan jag börjar en inspelning. Fragmenterad disk kan få saker att hacka.

Viktigt är att stänga av nätverket (trådlöst) och stänga av antivirus och sånt under inspelningen. Annars har jag inte gjort några större optimeringar.

Gunnar

PS: jag har faktikst kört även med en Behringer ADA8000. Fixa en wordclock kabel också och synka Behringern från Moto-kortet. ADA-n är kanske inte världens bästa, men det är många kanaler för ett lågt pris.

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd! Ironiskt nog är det exakt vad jag har undrat. Jag har också ett 828mkII, en relativt bra bärbar, en ada8000 och ska snart köpa en line audio omp.

Kul att höra att jag inte behöver oroa mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Skönt att höra att det borde gå. Jag väljer väl på ett motu828 alt ett firefacekort. Några synpunter på dessa?

Mvh Magnus

Jadu beror ju på. 828:an kostar ju inte alls lika mycket som Firefacen och är ju inte myckey mycket sämre direkt. Jag skulle köpa 828:an (eller Travelern som jag har) och köpa mickar eller nåt annat kul för de pengarna du sparar genom att välja Motu framför RME.

EDIT: Här kan du hitta 828:an billigt

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...