Jump to content
Annons

dsp-effekter?


avidya

Recommended Posts

jag har sett att vissa effekter i sonar 5 producer edition har en flashig text i hörnet där det står DSP. klarar olika effekter att tillämpa dsp-processorena på kortet olika bra? och i sådana finns det särkilda dsp-effekter.

hurdan är skillnaden på effekterna som medföljer scope fusions platform i förhållande till sonars i kvalitet... har för övrigt ett creamware pulsar 2 (6 st dsp-processorer, sharc eller vad fan dom heter)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om effekterna följer med i Sonar 5 PE, så kan de ju inte ha nåt med nån separat DSP att göra i och med att Sonar ju endast är mjukvara.

Har för mig att det följer med effekter till Sonar som helt enkelt heter nåt med DSP utan att ha nåt att göra med nåt DSP-kort...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att det följer med effekter till Sonar som helt enkelt heter nåt med DSP utan att ha nåt att göra med nåt DSP-kort...?

Tror också att det är så (men är inte alls säker). Jag vet dock att EMU 0404 har DSP effekter, och att det innebär, tror jag, att ljudkortet har effekter i sig och att du kan använda dom för att avlasta datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet dock att EMU 0404 har DSP effekter, och att det innebär, tror jag, att ljudkortet har effekter i sig och att du kan använda dom för att avlasta datorn.

Jo, så är det (men de ska va av lägre kvalitet än Creamware-effekterna).

Och när jag letade nytt ljudkort för typ ett år sedan så fick jag inte riktigt klart för mig hur väl EMU's DSP-effekter funkar tillsammans med Sonar...

Om jag förstod saken rätt så fick man inte med effekterna vid en vanlig nedmixning ("export audio"), utan man var tvugnen att "spela in" effekterna i realtid först. Vet dock inte om detta stämmer, och det kan ju va fixat nu...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstod saken rätt så fick man inte med effekterna vid en vanlig nedmixning ("export audio"), utan man var tvugnen att "spela in" effekterna i realtid först. Vet dock inte om detta stämmer, och det kan ju va fixat nu...?

Fick lov att ta fram studionummret där dom recenserar EMU 0404 (nr 8, 2004), det framgår inte riktigt om DSP-effekterna funkar precis som vanliga effekter. Men dom skriver att (fritt sammanfattat från tidningen) "EMU håller (höll? 😆 ) på med en mjukvaruuppdatering som ska göra att dsp-effekterna går att använda som vilken vst eller direct-x plugg som helst.

Så jag tror du har rätt. Men det kanske går nu. Nån som har ett kort och vet hur det ligger till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...