Honguito Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 Hur viktigt är det med ett puffskydd till en kondensatormic med stormembran , som Studio Projects B1? Det som ska spelas in är i huvudsak sång men även elgitarr och akustisk gitarr. Jag tänkte köpa denna http://www.emusic.se/filer/bilder/11635/pf001.jpg Tack för hjälpen!
Overdub Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 I stort sett alla sångmickar i studiomiljö mår bra av ett puffskydd. Det du tänkt köpa kommer funka utmärkt. Jag har likadana i min studio.
Claes Holmerup Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 Till sång ska man helst använda puffskydd, eftersom man lättare slipper ifrån kraftiga puffljud vid vissa bokstäver, som B, P, T etc. Dessutom skyddar man mikrofonens membran mot fukt i utandningsluften och saliv som lätt kan hänga med i stridens hetta... En bandmikrofon är ännu viktigare att skydda med puffskydd, eftersom sådana kan skadas allvarligt av plötsliga luftströmmar...
Honguito Postat 25 februari 2006 Trådstartare Postat 25 februari 2006 Overdub & Claes: Ni är dagens stjärnor! 😄 Tack!
giggsy Postat 26 februari 2006 Postat 26 februari 2006 I stort sett alla sångmickar i studiomiljö mår bra av ett puffskydd.Det du tänkt köpa kommer funka utmärkt. Jag har likadana i min studio. Skulle snarare säga att ingen sångmick mår bra av ett puffskydd. Ljudet försämras, klangen dämpas. Puffskydd är liksom eq och kompressorer ett hjälpmedel att rätta till det som blir fel. En sångare/sångerska med god teknik undviker puffar och vassa s-ljud redan vid inspelningen. Det puffskyddet jag finner bäst till ett överkomligt pris är P1 från Golden Age som är en lågbudgetvariant av Stedman's förträffliga PS101: http://www.stedmancorp.com/pages/ps101.html Däremot är Claes notis om bandmikrofoner fullt relevant.
hgus Postat 26 februari 2006 Postat 26 februari 2006 Sådana pufffilter som följer med B1:an då, så'n där skumsvamp man trär över miken, är det stor skillnad? Enligt DVD:n som följde med senaste Cardigansskivan så sjunger Nina Persson ofta med sådan svamp, och det saknas ju inget i de sångljuden. (Nu ser man ju inte när hon gör det, utan hon "beskriver" mikrofonparken. Varmt rekommenderat att titta på för studionördar...)
Claes Holmerup Postat 26 februari 2006 Postat 26 februari 2006 Sådana pufffilter som följer med B1:an då, så'n där skumsvamp man trär över miken, är det stor skillnad? Enligt DVD:n som följde med senaste Cardigansskivan så sjunger Nina Persson ofta med sådan svamp, och det saknas ju inget i de sångljuden. (Nu ser man ju inte när hon gör det, utan hon "beskriver" mikrofonparken. Varmt rekommenderat att titta på för studionördar...) Skumskydden fungerar som absorbenter och suger upp diskant. De är inte ämnade som puffskydd, utan benämns på utrikiska som "windscreen" - alltså vindskydd. Med andra ord är de gjorda för att reducera vindljud vid utomhusupptagningar. Många använder dessa vindskydd som skydd att trä över mikrofonerna när de inte används...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.