Jump to content
Annons

krux med metronomen


Mossman

Recommended Posts

När jag spelar in med metronomen så har jag inställt på precount 2bars. När den sedan sätter igång och jag ska spela in midi så precis efter precount hackar det till, detta inträffar sedan alltid 2 bars efter sen igen.

När jag sedan lyssnar så blir det i otakt prexis där det hackade. (Det är inte jag som följer metronomen blint i det ögonblicket 😕 )

Spelar jag in utan metronom funkar det perfekt

Vad kan felet vara...kör på ett audigiy 2-kort

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Krasst svar no. 1: Felet kan kanske vara Audigy 2?

Nämen, allvarligt, är inte metronomen midi va? Felet kanske ligger i att midi-emuleringen i Windows är kacka och vad du behöver är att byta den eller skaffa nya drivisar till kortet. (Eller nytt kort...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Midimetronom...kan vara som Robotapan säger..om du kör emulerad midi kan det bli lite hur som helst.. har du provat att ställa in metronomen som audioklick istället?... då genereras klicket via Cubase.. audio-klicket blir dessutom samplekorrekt=obefintlig risk för timingproblem.

Lycka till

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte haft det problemet du använder, men det kanske beror på att jag inte använder någon midimetronom. Spelar bättre till trummor, och därför är det det första jag lägger in även om det bara är slask trummor...

Men jag kör Audigy 2 och hade till en början problem med midi generellt.

Jag upptäckte att om jag ställer om till 48 kHz och 24 bitar så försvann problemen helt och hållet. Vet inte vad det beror på, och har inte tagit reda på det. Men numer kör jag alltid 48 kHz och 24 bitar. Tycker inte att det borde påverka midi, men hos mig gör det det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...