Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skall uppgradera min hemmastudio snart med ny dator , UAD-1 DSP kort och en fet proffspreamp möjligen från Universal Audio. Då kommer frågan om AD/DA omvandlare....Jag har ju tänkt att koppla in preampen till min Yamaha 01X digitalmixer som har inbyggda ( vad ja har förstått ) AD/DA:s....

Frågan är då om jag behöver en extern proffs AD/Da-omvandlare för att få den fina digitala signalen till mitt mixerbord eller om jag kan klara mej utan?

Vill ju inte köpa en preamp för 20 papp och sen låter det inte så bra i alla fall pga att man inte har rätt grejer i signalkedjan....

Läser jämt om att studios har externa AD/DA-omvandlarenheter.....

Snälla hjälp! Förstår mej inte på detta riktigt......

Annons
Postat

Om du skaffar en preamp i lite bättre kaliber, så borde du inte tillåta att någon annan del i kedjan är sämre.

Jag skulle nog titta på Benchmark, Apogee eller åtminstone RME för att hitta rätt omvandlare...

Själv har jag en Benchmark ADC1 - och jag funderar fortfarande över vilken som ska bli min framtida preamp, men jag har redan en bra preamp med inbyggd A/D-omvandlare, så det får ta den tid det tar... 😉

Ett annat alternativ är ju också att koppla in preampen i mixern och kolla om du tycker att det låter bra. Gör det det, så behövs kanske ingen bättre omvandlare i nuläget - men det kan vara värt att skaffa en senare. Det beror på vad du har för lyssning och vad budgeten tillåter... 😎

Postat

Inte så lätt att säga. Man kan möjligen börja med att fråga hur det låter idag och vad det är som skall bli bättre.

Det är ju en hel kedja av saker som spelar roll:

- artisten (ta en sånglektion kanske)

- inspelningsrummet (se absolut till att akustikbehandla bort det värsta)

- mikrofonen

- mikrofonplaceringen (några timmars kurs hos en studio kanske)

- mikrofonförstärkaren (skall den vara ren eller färgad? och färgad hur då?)

- AD (det finns en del att välja på)

- i mycket liten grad digitalmixer och sånt (när det väl är digitalt så fortsätter det vara det)

- DA (på vägen ut)

- högtalarna (om du inte hör vad du spelat in så kan du inte göra det bättre)

- och mycket viktigt - rummet du lyssnar i (akustikbehandla där också)

och sen beror det ju också på musikstil och vad man vill uppnå, inte riktigt samma med punk som med disco.

Nästan alltid måsta man lyssna med egna öron.

Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.