Jump to content
Annons

Bara monitorlyssning på ljudkortet


Gäst

Recommended Posts

Jag har problem igen. Jag har köpt kablar och hörlurar nu och fått igång stereo och lågvolym som krånglade. Känns som jag kommit en bit över tröskeln men jag har nog en bit kvar innan jag kan spela in, men till problemet nu:

Med gitarren inkopplad (rätt) till ljudkortet, via effektpedal, så hör jag enbart monitorljudet, det blir inte det minsta utslag i inspelningsprogrammet. Vart är problemet? Jag har verkligen försökt läsa manualen men jag förstår inte så mycket mer än jag gjorde innan, så jag är tacksam för er ödmjuka hjälp! 🙂

Förhoppningsvis kan jag hjälpa er med nått i en avlägsen framtid...

/ Tim

EDIT: Ljudkortet är ett E-MU 0404

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad använder du för program? 😳

Spelar ingen roll vilket program det är, funkar inte i något inspelningsprogram. I "mjukvaru"-mixern så har jag in-signal och jag hör ju vad jag spelar, men det "fastnar" inte. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använder du för program? 😆

Spelar ingen roll vilket program det är, funkar inte i något inspelningsprogram. I "mjukvaru"-mixern så har jag in-signal och jag hör ju vad jag spelar, men det "fastnar" inte. 😆

Det blir ju lättare att hjälpa dig om du talar om vilket inspelningsprogram du använder. Eller är det hemligt?

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

I mjukvarumixern har du antagligen en strip från ljudkortet. Heter PCI card IN L och R i mitt fall.

På den strippen du vill ha in i din sequencer infogar du en send - högerklicka i en av insertrutorna och välj insert send. Du får då välja en ASIO-kanal (eller ett par egentligen).

Du skickar då ut signalen till ASIO. Den signalen får du plocka upp i din sequencer via dess inställningar. Sen ska det gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mjukvarumixern har du antagligen en strip från ljudkortet. Heter PCI card IN L och R i mitt fall.

På den strippen du vill ha in i din sequencer infogar du en send - högerklicka i en av insertrutorna och välj insert send. Du får då välja en ASIO-kanal (eller ett par egentligen).

Du skickar då ut signalen till ASIO. Den signalen får du plocka upp i din sequencer via dess inställningar. Sen ska det gå.

Aha, tack. Men vart ställer jag in det i t.ex. Cubase. Har Live 4, Audacity, Sonar och WaveLab också, men vet inte vilket program som är till vad. Så jag riktar in mig på Cubase...

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte på min vanliga dator just nu så jag är inte riktigt säker, men jag TROR att du går in under Devices och väljer Device setup.

Klicka på VST Audiobay. I Master ASIO Driver ska du se till att du använder E-MU ASIO.

På VST System Link har du sedan ASIO Input och ASIO output. Välj den ASIO input och output du vill ha.

Kommer inte exakt ihåg om det är något mer som behöver göras, men jag tror faktiskt att det står bra info om detta i hjälpen till Patchmixen. Högerklicka på Patchmixikonen på verktygsfältet och välj Help. Det finns en del nyttigheter i Patchmixen. Bla DSP-effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte på min vanliga dator just nu så jag är inte riktigt säker, men jag TROR att du går in under Devices och väljer Device setup.

Klicka på VST Audiobay. I Master ASIO Driver ska du se till att du använder E-MU ASIO.

På VST System Link har du sedan ASIO Input och ASIO output. Välj den ASIO input och output du vill ha.

Kommer inte exakt ihåg om det är något mer som behöver göras, men jag tror faktiskt att det står bra info om detta i hjälpen till Patchmixen. Högerklicka på Patchmixikonen på verktygsfältet och välj Help. Det finns en del nyttigheter i Patchmixen. Bla DSP-effekter.

Funkade bra i Cubase nu! Spelade in mina första sekunder nyss! Men det är MYCKET funktioner som jag måste lära mig... Puhh... Betydligt mer än jag trodde, hur man flyttar och spelar in i midi, vart man hittar EQ, effekter och splittar spår, måste lära mig att göra trummor med midi-keyboarden osv. Nått bra tips till hur man får till trummor förresten? Har "riktig" musik i övrigt, bara MIDI till klaviatur och trummor.

Det där VST Audiobay vet jag inte vart jag hittar men det verkar ju fungera ändå.

Tack tack tack!

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...