Jump to content
Annons

Lite kommentarer tack!


Karemil

Recommended Posts

Hej!

SĂ„ Ă€ntligen har man fĂ„tt alla nya datorprylar fixade efter ca 3 mĂ„nader sittandes vid en halvhyfsad laptop. Det blir aldrig mer vattenkyld dator för min del iaf, lĂ€rde mig en lĂ€xa efter missödet den hĂ€r gĂ„ngen. Skulle byta minnen och var inne och rotade bland slangar och sladdar, sen fanns ingen dator kvar ett par timmar senare... Sak samma, nu fick jag snledning till att köpa nytt 😄

Chassi: Antec P180

Moderkort: ASUS P5WD2 Premium (rekommenderat av Digidesign)

Processor: Intel Pentium D 820 2.8 GHz Dualcore

Processorkyl: Scythe Ninja (för övrigt den största kylare jag nÄgonsin sett!)

Minnen: Corsair TwinXMS 2x512 Mb DDR2 800Mhz

Systemdisk: WD Raptor 36 Gb 10k rpm SATA

Audiodisk: Seagate 160Gb SATA

Disk till övr musik och film mm: Maxtor 160 Gb IDE

DVD-brÀnnare: NEC Dual layer

Grafikkort: XFX 6600 256 Mb Passiv kylning

NĂ€tagg: Seasonic S-12 500W

Ljudkort: Mbox (sneglar dock lite pÄ M-Audio Project Mix)

Tacksam för lite kommentarer om vad ni tycker!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Hej!

SĂ„ Ă€ntligen har man fĂ„tt alla nya datorprylar fixade efter ca 3 mĂ„nader sittandes vid en halvhyfsad laptop. Det blir aldrig mer vattenkyld dator för min del iaf, lĂ€rde mig en lĂ€xa efter missödet den hĂ€r gĂ„ngen. Skulle byta minnen och var inne och rotade bland slangar och sladdar, sen fanns ingen dator kvar ett par timmar senare... Sak samma, nu fick jag snledning till att köpa nytt 😄

Chassi: Antec P180

Moderkort: ASUS P5WD2 Premium (rekommenderat av Digidesign)

Processor: Intel Pentium D 820 2.8 GHz Dualcore

Processorkyl: Scythe Ninja (för övrigt den största kylare jag nÄgonsin sett!)

Minnen: Corsair TwinXMS 2x512 Mb DDR2 800Mhz

Systemdisk: WD Raptor 36 Gb 10k rpm SATA

Audiodisk: Seagate 160Gb SATA

Disk till övr musik och film mm: Maxtor 160 Gb IDE

DVD-brÀnnare: NEC Dual layer

Grafikkort: XFX 6600 256 Mb Passiv kylning

NĂ€tagg: Seasonic S-12 500W

Ljudkort: Mbox (sneglar dock lite pÄ M-Audio Project Mix)

Tacksam för lite kommentarer om vad ni tycker!

Det dÀr chassit Àr skitsnyggt. Vad jag har hört sÄ Àr det tyst ocksÄ.

MOderkortet ska nog vara bra.

Processorn Àr det inget fel pÄ, Àven om det finns mycket snabbare (kanske ska lÀgga lite mer krut nÀr du ÀndÄ hÄller pÄ?).

Kylaren Àr nog bra.

Minnena Àr bra, men du kanske ska satsa pÄ 2048 direkt?

Du har valt vÀldigt bra systemdisk. Bra med en snabb sÄdan.

Audiodisken Àr nog bra sÄ lÀnge den Àr 7200rpm.

Varför ha olika mÀrken pÄ audiodisk och övrigtdisk?

BrÀnnaren vet jag inget om.

Grafikkortet tror jag Àr precis lagom. Det hÀnger med, men det Àr inte för snabbt sÄ att det tar kraft frÄn allt annat.

NÀtagget ser bra ut och ljudkortet vet jag inte sÄ mycket om.

Men det ser bra ut. Vad kostar kalaset?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Kolla upp sÄ att CPU-kylaren fÄr plats i lÄdan, mer minne (2GB) samt att 250 GB-diskar kostar obetydligt mer och mindre per MB!

Kanske borde du Àven istÀllet raid-0:a 2 st likadana Seagate (blir upp till dubbelt sÄ snabbt).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för svaren! Alltid kul med lite kommentarer! AngĂ„ende vad jag lagt ut pĂ„ prylarna vĂ„gar jag inte ens tĂ€nka sĂ„ lĂ„ngt 🙂 men kan vĂ€l tĂ€nka mig runt 15000 ungefĂ€r.

Hans: Jag har för mig att kylaren Ă€r alldeles perfekt för just P180, med tanke pĂ„ chassi-flĂ€ktarnas placering kanske jag t o m kan köra den passivt. Vet dock inte om jag vĂ„gar med tanke pĂ„ att intels dualcore Ă€r vĂ€ldigt varma. AngĂ„ende hĂ„rddiskar planerar jag att inom en snar framtid skaffa tvĂ„ Samsung spinpoint 250Gb SATA2 och köra i raid-0. Minne blir det mer sĂ„ fort jag fĂ„r rĂ„d... 😆

johlin: Jag tror att hade jag köpt snabbare cpu sÄ blir den nog ruskigt mycket varmare, och jag vill helst ha en sÄ tyst dator som möjligt, hata surrande flÀktar :rolleyes:

Övrigt-disken har jag kvar sedan den gamla datorn.

Chassit Àr köpt pÄ datorbutiken.com och resten av prylarna pÄ komplett.se

Det enda jag vÀntar pÄ nu Àr 3 st Nexus flÀktar som Àr tystare Àn de som satt i. Samt en Mcubed T-balancer flÀktkontroll, kolla in den, helt grym om man vill tysta ner datorn.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror du gör helt rÀtt i att vÀlja den svalaste IntelŽn! NÀr jag var pÄ gÄng att köpa Intel-processor sÄ valde jag direkt bort 3.2 GHz:aren och

valet mellan 2 x 2.8 resp 2 x 3.0 GHz var enbart en kylningsfrÄga. 2.8 lÀr rÀcka duktigt lÄngt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror du gör helt rÀtt i att vÀlja den svalaste IntelŽn! NÀr jag var pÄ gÄng att köpa Intel-processor sÄ valde jag direkt bort 3.2 GHz:aren och

valet mellan 2 x 2.8 resp 2 x 3.0 GHz var enbart en kylningsfrÄga. 2.8 lÀr rÀcka duktigt lÄngt!

Skaffade inte du AMD nÀr du köpte dualcore?

AMD Ă€r vĂ€l ganska mycket svalare Ă€n Intel? Men som du sĂ€ger, 2.8 lĂ€r rĂ€cka en bit det med! Ångrar dock lite att jag inte köpte AMD, fast Ă„ andra sidan hade jag ju inte kunnat anvĂ€nda DDR2 dĂ„...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Jo, jag köpte AMD till slut men det var nÀra att det blev Intel, tror som sagt inte att det Àr ngn större skillnad!

DDR-2 och och lite Àldre moderkort med b.l.a. avsaknad av PCI-express blir nackdelar med AMD X2. Anledningen att AMD Àr sÄ populÀra Àr nog

att man kan överklocka dom rejĂ€lt, vilket ju Ă€r omöjligt med Intel (i och med att dom ju redan Ă€r överklockade 🙂! ... och dĂ€rmed brinner upp!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ser jÀttebra ut!

Min enda tanke,, oj vilken dyr/exklusiv systemdisk... Tror inte att det Àr nödvÀndigt med sÄ snabb disk! Jag hade lagt de stÄlarna pÄ ljudkort tror jag.

Innan du fick ett haveri med din vÀtskekylare, var det bra med den typen av kyla, eller vad tyckte du? Monterade du det sjÀlv, vilken modell var det? Man behöver vÀl en liten pupm lik förbaskat? Blir det tystare dÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Light Head: Som sagt, innan jag var inne och grejade bland slangarna sĂ„ funkade det bra 🙂 Det var grymt mycket bĂ€ttre prestanda, men tystare, njaee 😛

Hans: Jag sĂ„g nĂ„n nĂ„nstans som hade klockat en dualcore 2.8 upp till 4.5 Ghz, visserligen kanske han inte var mĂ„n om att ha en tyst dator utan körde kompressorkylning 🙂

Om jag skulle bestĂ€llt prylar idag skulle det dock blivit AMD X2!! Men men, jag kan sĂ€kert sparka ur en del ur denna prollen Ă€ndĂ„ 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...