Jump to content
Annons

Kontrollera mixern via midiklaviaturen?


dahlgren79 (oregistrerad)

Recommended Posts

dahlgren79 (oregistrerad)

Läste i senaste Studio om M-Audios Project Mix I/O som är ett mixerbord och ljudkort i ett med motoriserade reglage m.m.

Jag blev själv lite sugen på att kunna reglera mixern i Cubase med hjälp av reglage istället för mus-blippandet som det blir annars.

Jag citerar Majken:

En stor skillnad jämfört med att mixa med mus och tangentbord är att man kommer bort från siffertänkandet. Istället för att sänka baskaggen 0.5dB för att den ligger lite starkt i mixen drar man försiktigt i den regel baskaggen ligger på och lyssnar efter skillnaden

Jag håller med honom till fullo. Det vore ju grymt bra att kunna justera kanalerna "analogt" istället för att flytta med muspekaren.

Så jag började fundera på om det går att använda kontrollerna på mitt M-Audio Radium61 midiklaviatur för att styra mixern i CubaseSX. Jag har 16st kontroller på klaviaturen, 8st reglar & 8st rattar.

Det borde ju kunna gå att använda dessa, eller ?

Vet ni hur jag ska gå tillväga för att få in signalerna till mixern?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Precis, det är GENERIC DEVICE du ska använda dig av.

Testade själv detta när jag fick mitt nya klaviatur och det var inte så jäkla svårt egentligen. Cubase har typ en 'listen'-knapp som gör att datorn känner av vilken regel/ratt/knapp du rör och sen väljer du vilken funktion den ska ha i Cubase.

Dessvärre glömde jag spara mina inställningar i klaviaturet och sen dess har jag glömt bort att göra om proceduren! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...