Jump to content
Annons

Korg Kontrol49 vs CME CMUF5 SE

Recommended Posts

vurt (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nån som testat båda? Vilken skulle ni välja?

CME's keyboards har fått mkt dålig kritik på harmony-central har jag sett, tangenterna ska visst ha dålig känsla och byggkvalitén vara väldigt dålig, så jag är lite skeptisk (grymt snygg dock).. Hittar 2 personer på cubase.net som inte får Kontrol49 att fungera med SX3.1 vilket i så fall skulle göra den ganska värdelös för mig, nån med kontrol49 här som kan bekräfta detta?

Gärna förslag på andra MIDI-keyboards/controllers. Krav är 49 tangenter (ICKE "svampiga"), silverfärgad och bra kontrollmöjligheter (minst 8 rattar och gärna reglar också) samt bra konstruktion, får ej kosta mer än 4500:-.

Har även funderat på någon begagnad äldre synth, te.x Korg Prophecy där man tydligen kan få rattarna att fungera med mjukvarusyntar.. Fler alternativ?

Redigerat av vurt
Annons
Postat
Nån som testat båda? Vilken skulle ni välja?

CME's keyboards har fått mkt dålig kritik på harmony-central har jag sett, tangenterna ska visst ha dålig känsla och byggkvalitén vara väldigt dålig, så jag är lite skeptisk (grymt snygg dock).. Hittar 2 personer på cubase.net som inte får Kontrol49 att fungera med SX3.1 vilket i så fall skulle göra den ganska värdelös för mig, nån med kontrol49 här som kan bekräfta detta?

Gärna förslag på andra MIDI-keyboards/controllers. Krav är 49 tangenter (ICKE "svampiga"), silverfärgad och bra kontrollmöjligheter (minst 8 rattar och gärna reglar också) samt bra konstruktion, får ej kosta mer än 4500:-.

Har även funderat på någon begagnad äldre synth, te.x Korg Prophecy där man tydligen kan få rattarna att fungera med mjukvarusyntar.. Fler alternativ?

Hur har du tänkt använda keyboarden till ? Ska du bara styra genom

VST eller ev köra riktiga ljud från synthen ? Kör du general midi så brukar

det inte vara några problem i Cubase och VST. Ska du styra midi kanaler själv

så kan det bli problem och en massa meck. Och varför ska man pilla med detta ?

vurt (oregistrerad)
Postat

Den ska huvudsakligen användas till att styra mjukvarusynthar.

Postat
Den ska huvudsakligen användas till att styra mjukvarusynthar.

då ska det bara vara att tuta och köra om du har ett schysst

midi-interface... 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.