Jump to content
Annons

Stämning av gitarr.


Qwacker (oregistrerad)

Recommended Posts

Qwacker (oregistrerad)

Läget är så att jag kan stämma en gitarr bara jag får en sträng rätt, oftast den grövsta eller den minsta strängen. Men jag är ingen gud.

Fick en stålsträngad ackustisk gitarr idag (Julklapp) och ostämd som den var, och så sugen jag var att spela, så stämde jag den exakt efter min gamla nylon strängade gitarr. Och nog gick det och spela, och nog lät det bra. Men sen när mina fingertoppar blödde, så började jag tänka, kanske inte bara är min ovana med stålsträngar, kanske har stämt den för hårt, stämt den efter en för hög skala, om ni förstår vad jag menar?

Och nu till mitt problem, jag bestämde mig då för att stämma den perfekt. Och hittade en sida där dom sa att telefonsignalen var bäst att gå efter (om du inte har en stämgaffel) men då står jag vid samma problem igen, finns juh flera lägen i samma ton (förlåt om jag krånglar till det, men jag har aldrig lärt mig nå teori)

Och jag vet inte vilken jag ska ta?

Finns det inget musikklipp på internet där man kan lyssna precis hur hög tonen ska vara o så?

Mvh

Den gröna Q

Go jul

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Lyft på telefonen - kopplingstonen är A 440 Hz.

Eller i närheten i alla fall...

Eller har varit i alla fall.

Fan, nu blev jag osäker... 😆

//nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Men ett högt ASS funkar ju helt ok för honom att stämma gitarreb efter. Verkar ju inte som han ska spela i ett storband eller??

Ta du telefonluren och stämm den tunnaste strängen på gitarren med femte band nedtryckt efter den. Om det nu inte är ett A utan ett Ass så spelar det ingen roll så länge du spelar ensam. Många stämmer ändå sina Gitarr så ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...