Jump to content
Annons

Man ser inte vilket spår man har solat?!


Exil

Recommended Posts

Det är så att på min skola har vi i år bytt från Cubase till Logic (mot allas vilja) hah det är ganska kul att höra hur alla verklgien klagar på logic hela tiden. Ne men inget ont om programmet, men så logiskt är det väl inte? När man har solat något spår inne i mixen och sedan går ut till projektförnstret igen så kan man inte se vilket spår man har solat. Man måste då klicka på varenda spår för att se om det är det man har solat. Lite irriterande om man har ett projekt på 20 spår 😏 I cubase ser man ju direkt vilket spår man har solat, och det känns som om den funktionen finns i logic men jag inte bara har upptäckt den. För ett så avancerat program som Logic kan väl itne ha glömt en sådan basic-funktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är det ju skillnad på om du solar i mixern eller i arret.

Solar du i mixern så läser Logic fortfarande alla audiofiler från hårddisken men stänger av ljudet. Solar du i arret så läser inte Logic in ljudfilerna ens.

Det är med andra ord två helt skillda funktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju skillnad på om du solar i mixern eller i arret.

Solar du i mixern så läser Logic fortfarande alla audiofiler från hårddisken men stänger av ljudet. Solar du i arret så läser inte Logic in ljudfilerna ens.

Det är med andra ord två helt skillda funktioner.

OKej, då förstår jag, men varför har dem gjort det så dumt. Det är ju en avsevärt bättre funktion om man kan se både i arret och i mixern, som på Cubase. Man måste ju kunna växla mellan arret och mixern utan att man förvirras om vilka kanaler som är solade. Känns som om Logic inte riktigt har tänkt till? Har dessutom snackat med många Logic-fantaster som tycker att det är en helt sjukt dålig funktion, så jag tror itne jag är ensam hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Ingen som har något att säga?. Det finns väl hur många som helst som kör Logic här. Har aldrig något sett det här som något problem?

Jo, visst har jag sett det som ett problem, men jag kan ju inte göra någonting åt det, och efter ett litet tag lär man sig att leva med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Har aldrig något sett det här som något problem?

Nej.

Ett annat sätt att sola är att markera dom "block" du vill höra och tryck "s" så ser du nog ganska tydligt vad du solar.

Annars fattar jag inte problemet riktigt. Solar du ett gäng kanaler på måfå i mixern?

Jag föredrar att ha mixer- och arrangefönster uppe samtidigt.

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars fattar jag inte problemet riktigt. Solar du ett gäng kanaler på måfå i mixern?

Jag föredrar att ha mixer- och arrangefönster uppe samtidigt.

Okej jag kanske var lite otydlig 😆 men såhär.

Om man t.ex. är inne i mixern och solar ett spår eller två. Sedan går ut arrangefösntret och stänger ned mixern så kan man inte se vilka spår som är solade. Det är ju inte alltid så smidig att ha mixern uppe hela tiden, och det borde väl då vara en självklarhet att man även i arrangefönstret ska kunna se vilka spår som är solade?. I Cubase t.ex så ser man både i arrangefönstret och i mixern vilka spår som är solade.

Om vi säger att man har solat en kanal som bara är med på sticket i låten. Om man då går ut i arrangefönstret och sätter igång låten från början så låter det inget, och då måste man gå in i mixern för att se vilken kanal som är solad. Det skulle ju vara mycket smidigare om det solades i arrangefönstret och mxiern samtidigt, så man slipper detta problem.

Detta är ett problem som alla på vår skola som har ljudteknik stör sig på. Även lärarna som är inbitna Logicanvändare 😆 hehe

Någon som förstår mig nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars fattar jag inte problemet riktigt. Solar du ett gäng kanaler på måfå i mixern?

Jag föredrar att ha mixer- och arrangefönster uppe samtidigt.

Okej jag kanske var lite otydlig 😳 men såhär.

Om man t.ex. är inne i mixern och solar ett spår eller två. Sedan går ut arrangefösntret och stänger ned mixern så kan man inte se vilka spår som är solade. Det är ju inte alltid så smidig att ha mixern uppe hela tiden, och det borde väl då vara en självklarhet att man även i arrangefönstret ska kunna se vilka spår som är solade?. I Cubase t.ex så ser man både i arrangefönstret och i mixern vilka spår som är solade.

Om vi säger att man har solat en kanal som bara är med på sticket i låten. Om man då går ut i arrangefönstret och sätter igång låten från början så låter det inget, och då måste man gå in i mixern för att se vilken kanal som är solad. Det skulle ju vara mycket smidigare om det solades i arrangefönstret och mxiern samtidigt, så man slipper detta problem.

Detta är ett problem som alla på vår skola som har ljudteknik stör sig på. Även lärarna som är inbitna Logicanvändare 😳 hehe

Någon som förstår mig nu?

Nej, du var inte otydlig, jag bara jävlas lite 😳

Menar bara att det inte är ett så stort problem som du vill påskina, det är nog mer en vanesak. När du solar en kanal i mixern och sen går ut i arrangeringsfönstret (och bara kör ett fönster i taget) så har du väl ändå solat kanalen/-erna av en anledning och vet vilken/vilka det var? Ifall det är så att du hinner glömma det tills dess kan du använda dig av den andra metoden jag skrev om i tidigare inlägg (s). 😕

Men visst, det borde kanske markeras i arrangefönstret även när man solar från mixerfönstret. Jag ser ingen anledning till att det inte skulle göra det, det kanske går? Vad kör ni för version?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hah okej, a jag är van vid Cubase eftersom jag kör det själv här hemma, och jag tycker det är en stor fördel att slippa solnings-problemet :rolleyes: hehe. Men men det handlar väl om en vanesak som allt annat. Sen som svar på din fråga så kör vi Logic Pro på skolan. Version 7? Det är den senaste iaf. Jag är itne så hajj på logic så jag vet inte riktigt vad den heter hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

en vanesak.....det är skiljda program, så dom har ju absolut olika lösningar på saker och ting.....som sagt, det är en vanesak...sätter jag mig i Cubase kan jag lova att jag hittar många saker som jag har svårt för, men efter några veckors arbete har man nog vant sig......

Tips dock: jag solar nästan aldrig i mixern i Logic, bara genom att markera spåret och trycka "s"....men, om man nu vill sola i mixern av olika skäl, så kan man ju gör så här.....

på knapp "1" på numeriska delen av tangentbordet, lägger man arrangemanget....utan mixer öppen.....

på knapp "2" kan man ju lägga mixern....finns två olika typer av mixers också, "environment" och "mixer", den sistnämnda kanske inte heter exakt mixer, använder den sällan.....

på knap "3" kan man ju lägga tex "matrix editor" eller vad den nu heter, inzoomat spår där man ser midiklssoarna och pianoklaviaturet....

då hoppar man väldigt snabbt mellan arrangemang och mixer....utan några som hlst problem....man slipper rota i menyerna....så kan man lägga upp alla de olika vyerna man arbetar med på knapp 1-9....snabbt och smidigt.

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

rent spontant är det väl ruggigt bra att ni kör Logic i skolan.....SPECIELLT då du kör Cubase hemma....det gör ju att du kommer ha koll på båda systemen, vilket definitivt kommer göra dig mer attraktiv på en eventuell arbetsmarknad....och du kommer dessutom kunna arbeta i flertalet komersiella studios.... :rolleyes:😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej jag får väl försöka kolla in hur man ändrar snabbkomandon, så som du nämde. Det lätt faktiskt rätt så smidigt 🙂

Och jo det är ju riktigt bra att jag tvingas lära mig båda. Lite jobbigt dock eftersom jag inte kan göra lika bra produktioner i Logic som jag kan i Cubase, lite irriterande. Men men som sagt, när jag har gått ut gymnasiet och kan både Cubase och Logic så har ju jag ett försprång på arbetsmarknaden 🙂 om jag nu kommer så långt hehehe. En ljudtekniker-utbildning blir det nog innan arbetsmarknaden. Annars är jag nog rätt körd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...