Jump to content
Annons

Vad behöver jag?


johlin

Recommended Posts

Först, förlåt för ett långtr inlägg. Ville försöka få med allt. Vill inte komma hem och märka att jag har fått fel.

Har nu bestämt mig för att sluta använda mitt SBlive i musikskaparsyfte, eftersom line-in-ingången är helt hopplöst dålig.

Har gjort en snabb koll av marknaden, och det verkar inte finnas så mycket att välja på när det gäller det jag vill ha.

Det jag behöver är minst 2 ingångar, en att plugga gitarren direkt till, som ska användas för lek i amplitube och liknande. Ibland kommer jag att använda jag den för lajning av pod också. En annan för mick.

Vill gärna ha preamp också.

Antingen anslutning via USB, eller ett internt med breakout-box. För joxigt att gå in bakom datorn hela tiden för att byta kontakter.

Har fastnat för m-audio fasttrack usb. Verkar vara ungefär vad jag behöver. Om jag har fattat allt rätt så behöver dynamiska mickar som sm57-or ingen mating, utan klarar sig med vanlig preamp.

En mick, och en 1/4 är egentligen vad jag behöver. Rätt bra pris också. Direct monitoring och sånt blir fint också.

Sen har jag hittat ett demoex av ett m-audio mobilpre USB, som ska vara samma sak fast med matning, och en extra line-ingång. Priset för den skulle vara strax över 1000, och det är väl ungefär i samma prisklass som Fasttrack USB.

Har några frågor:

1. Om jag bara har usb1, klarar jag mig på det då med dessa kort? Kan jag få okej latency (max 10ms), eller är usb för långsamt?

2. Klarar jag mig utan matning om jag ska ha dynamiska mickar? Hade tänkt mig att micka stärkare, och eventuellt spela in lite sång och annat smått&gott då och då.

Akustisk gitarr är på gång också.

3. Funkar dynamisk mick bra för sång och akustisk gitarr?

4. Finns det några andra liknande ljudkort som är bättre, i ungefä samma prisklass?

Hade tänkt köra gitarren direkt in oftast, och leka i amplitube. Känns smidigare än att hålla på med stärkare.

Kommer då och då förmodligen att micka stärkare, akustiskt gitarr och sånt. Och förmodligen lite inspelning med en pod också. Även det på 1/4-ingången.

Kommer hålla på i Cubase för det mesta, och en del jesusonic också.

Tror ni att detta kommer bli bra för mig?

Lyssning blir hörlurar oftast. Har inga högtalare för sådan kontakt, och dom jag har använder jag på mitt Sblive för musiklyssning och spel. Kanske i nödfall kan koppla det nya ljudkortet till soundblasterkortet via line in, och lyssna i vanliga högtalare. Men jag klarar mig utan det tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Emu 0404 + VTB1 + B1 = 3000 kr 🙂

Är kondensatormick bra för stärkarmickning då?

Annars låter det bra, bara att jag måste gå in bakom datorn när jag vill byta en kontakt.

Lite över priset för den andra också, men om ljudet blir mycket bättre med denna kombination ås är det okej.

Frågan är om jag behöver så många ingångar bara.

Andra åsikter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Till sång och akustisk-gitarr är kondensator (enligt mig) helt överlägset! Till stärkare är nog dynamisk stråt vassare!

Öm jag var du skulle jag köpt en Oktava MK319 som just nu säljs till superspecial-priset 1495:- (ca halva normalpriset) hos Claes här på forumet!

En dynamisk-mikrofon som ständigt rekommenderas/hyllas i sammband med stärkar-mickning är Shure SM 57, kan fås begagnad för ca 500:-!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Till sång och akustisk-gitarr är kondensator (enligt mig) helt överlägset! Till stärkare är nog dynamisk stråt vassare!

Öm jag var du skulle jag köpt en Oktava MK319 som just nu säljs till superspecial-priset 1495:- (ca halva normalpriset) hos Claes här på forumet!

En dynamisk-mikrofon som ständigt rekommenderas/hyllas i sammband med stärkar-mickning är Shure SM 57, kan fås begagnad för ca 500:-!

Hej hej!

Ska först köpa ljudkort. Om jag då ska ha en kondensatormick så funkar ju inte det billigare kortet. Blir mobilpre usb bra då eller? Det har ju matning och hela kitet.

Sen ska jag köpa sång/akust-mick. Den där oktava, kanske är lite för dyr, har en del annat att köpa också. Får man bara skit om man köper en begagnad kondensatormick för 7-800?

Sen ska jag nog skaffa en sm57:a sist. Klarar mig på pod så länge.

Har hört att en kondensatormick funkar för uppmickning också, bara man håller den på avstånd. Då klarar jag mig ett tag på kondensatormick + ljudkort eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiophile 24/96 funkar stabilt, och är billigt.

Annars finns ju Toneport för 1495:-... Har inte satt in mig så mycket i den, men tydligen ska den funka som ett USB ljudkort. Dessutom ska den ha samma ljud som i en POD xt och Bass xt med lineingång för instrument. Den har även mikrofoningång om du vill micka upp eller sjunga... Skillnaden mot t.ex. POD xt är att du har stärkar och kabinettsimulatorerna i datorn istället för i en extern enhet. LÅter intressant, iaf om den låter som en xt?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Audiophile 24/96 funkar stabilt, och är billigt.

Annars finns ju Toneport för 1495:-... Har inte satt in mig så mycket i den, men tydligen ska den funka som ett USB ljudkort. Dessutom ska den ha samma ljud som i en POD xt och Bass xt med lineingång för instrument. Den har även mikrofoningång om du vill micka upp eller sjunga... Skillnaden mot t.ex. POD xt är att du har stärkar och kabinettsimulatorerna i datorn istället för i en extern enhet. LÅter intressant, iaf om den låter som en xt?

Jag kollade faktiskt på filmerna om toneport nu i morse. Den ser helt klar intressant ut, men den billiga versionen har inte matning.

Om jag då ska ha en kondensatormick (det ska jag), så måste jag antingen skaffa ux2, som är några hundringar dyrare (men då får jag också mer än vad jag behöver), eller skaffa extern preamp. Skaffar jag extern preamp så lär jag ju kanske inte behöva preampgrejerna i toneporten.

Men en ux2 verkar klart intressant annars. Låter den verkligen som en podxt så är det ju kanon. Lite jobbigt att den kör allt på mjukvara, men vad jag har hört så drar den inte överdrivet mycket cpu.

Synd bara att den inte har dykt upp på begagnat-marknaden ännu. Skulle vara klart bättre att hitta en begagnad och sen lägga lite mer krut på mickar och sånt.

Annars kanske det blir bättre med t.ex mobilpre, en extern preamp och amplitube. Jag vet inte.

Någon som har erfarenhet av båda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Icke mobile pre säger jag.

Min kompis hade ett sånt och micken brusade hela tiden i den.. vet ej varför..

Tror inte det har "riktig" fantommatning heller...

Så då är det toneport som gäller eller?

Ska försöka låna hem och testa.

Blir nog ux2 isf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Icke mobile pre säger jag.

Min kompis hade ett sånt och micken brusade hela tiden i den..  vet ej varför..

Tror inte det har "riktig" fantommatning heller...

Så då är det toneport som gäller eller?

Ska försöka låna hem och testa.

Blir nog ux2 isf.

Gäller vet jag inte, jag har ju själv aldrig testat..?

Funkar det som utlovat så har du ju allt som behövs i den, men kolla upp vad som krävs av din dator först eftersom all processing av ljud sker på datorn.

Men det verkar onekligen bra? Om det nu har samma ljudkvalla som pod xt + bas xt + mickingång + fantommatning m.m. Sitter man bara hemma och spelar så verkar det fantastiskt? (Kanske för fantastiskt?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller vet jag inte, jag har ju själv aldrig testat..?

Funkar det som utlovat så har du ju allt som behövs i den, men kolla upp vad som krävs av din dator först eftersom all processing av ljud sker på datorn.

Men det verkar onekligen bra? Om det nu har samma ljudkvalla som pod xt + bas xt + mickingång + fantommatning m.m. Sitter man bara hemma och spelar så verkar det fantastiskt? (Kanske för fantastiskt?)

Datorn ska nog klara det. Har 2ghz processor och 512mb rdram-minne.

Om jag bara spelar in en kanal åt gången ska det nog vara lungt.

Om den låter lika bra som podxt så är det ju fantastiskt. Fint med mick-preampsmodeller också.

Men jag tänker nog inte köpa något innan jag har provat. Ska försöka få låna ett.

Att den inte har dykt upp på begagnatmarknaden kanske tyder på att den är väldigt bra. Att ingen vill byta bort den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...