Jump to content
Annons

Behöver Laptop-hjälp


BeeZed

Recommended Posts

Hej. Har snokat runt och fått en massa matnytigt kring bärbart - men tänkte fråga rakt på sak:

Vi har fått erbjudande om hemPC köp och jag har fastnat för två modeller.

HP Pavilion zd8390EA

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF...4-64502871.html

och

HP Pavilion dv1475ea

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF...4-64503123.html

Nu då till den enkla frågan:

Vilken av dessa två lämpar sig bäst för musikskapande?

Har läst i trådarna om zd8xxx-serien att vissa är nöjda med denna.

Ljudkortet kommer bli ett externt - så det är mest frågan om datorn klarar av SX, VSTi & en massa roligt musikskapande.

Tacksam för svar.

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade faktiskt lätt rekomenderat den andra då den har en Centrino M processor och drar mycket mindre energi + att P4 blir het som fan vilket gör att fläktarna går i ett. Om grafikminnet är max 128 mb av 1024 mb så skulle jag inte vara allt för orolig faktiskt. Så om jag fick välja skulle det lätt bli den andra + mer Ram.

Peace.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har just en sådan som du visade i alternativ 1, också som hemPC via jobbet..

Jag är nöjd som fasen med den =)

Men det är inte min musikdator. Har du krav på att datorn ska vara tyst, så välj inte den. Det tar inte lång tid innan fläktarna sättar igång. Det finns lösningar, typ ett ställ med extra fläktar och liknande som man kan kolla på iof...

Men har du inga problem med att fläktarna låter, så rekommenderar jag den starkt =) Klockren att ta med när man ska LANa med kompisarna och så. Det enda jag kan tänka mig som ställer till problem vid musikskapande i övrigt skulle väl vara hastigheten på hårddisken i så fall. Men det gäller ju alternativ två också...

Link to comment
Dela på andra sajter

BTW:

Läste nånstans att man skulle multiplicera Mobile-processor-frekvensen med typ 1.6 för att få mer jämförbar GHz mot exempelvis P4.

Stämmer detta?

Att typ Pentium Mobile 1.86 Ghz är lika med 2,9 Ghz "vanlig" processor?

Link to comment
Dela på andra sajter

BTW:

Läste nånstans att man skulle multiplicera Mobile-processor-frekvensen med typ 1.6 för att få mer jämförbar GHz mot exempelvis P4.

Stämmer detta?

Att typ Pentium Mobile 1.86 Ghz är lika med 2,9 Ghz "vanlig" processor?

Ej säker på den där "1,6" multipeln.

Men en Pentium M processor är snabbare än en P4 med samma klockfrekvens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade faktiskt lätt rekomenderat den andra då den har en Centrino M processor och drar mycket mindre energi + att P4 blir het som fan vilket gör att fläktarna går i ett. Om grafikminnet är max 128 mb av 1024 mb så skulle jag inte vara allt för orolig faktiskt. Så om jag fick välja skulle det lätt bli den andra + mer Ram.

Peace.

Jag böjer mig för överväldigande argumentation... Tänkte inte så långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...