Jump to content
Annons

sometimes


karl

Recommended Posts

LÅTNAMN:sometimes

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:????

LÅTLÄNGD:2:51

KOMPOSITÖR:k

PRODUCENT:k

EV. MEDVERKANDE:k

INSPELNINGSÅR:-05

FORMAT: mp3

STORLEK: (ex.4.2megabyte)

STATUS: Skiss

En av dom första låtar jag postade här på forumet men då i en annan version...nu med en tråd i texten och lite mer laidbackfeeling.....kom gärna med kritik om vad som kan göras bättre om det är någon idé överhuvudtaget.... 😕  :rolleyes:

Provar en sån här nedladdningspryl då det börjar bli tjockt på hemsidan 😱

OK....om den inte funkar da'....Sometimes

Blev helt harmonisk i kroppen.... så skön låt.

Tyckte sången blev lite låg ibland?

Skulle va skönt o sjunga nåt sånt stillsamt själv nångång...

Härligt!

/Stefan

You're welcome....jag tänkte åtminstone ha blandad kör på mellanpartiet...men först ska trummor och pianot styras upp....kul att du blev harmonisk :rolleyes::rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
riktigt skön och bra. det som i min mening gör den så bra är att framförandet speglar texten. fundersamt, försiktigt och ömt...

den får en i stämning och tankar flyr, tack för den här stunden 😮

Det var snudd på bästa omdömet jag nånsin fått..... 😱😮

fortsätt lyssna

sometimes

Link to comment
Dela på andra sajter

Melankolin dryper som fukt på väggarna. Har alltid gillat sådant. Det är så naket och vackert. Enkelt och smärtsamt. Du har verkligen förmågan att vidarebefodra en känsla. Plötsligt fick jag Norah Jones vibbar. Varför kan man inte sluta att jämföra?

Jag tror inte att jag gillar slutet.

Sa jag att det var skitbra?! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Melankolin dryper som fukt på väggarna. Har alltid gillat sådant. Det är så naket och vackert. Enkelt och smärtsamt. Du har verkligen förmågan att vidarebefodra en känsla. Plötsligt fick jag Norah Jones vibbar. Varför kan man inte sluta att jämföra?

Jag tror inte att jag gillar slutet.

Sa jag att det var skitbra?! 😄

Thank you Grannen.....Melankolin sitter i mig även om jag inte är nå'n dystergök....

men det blir lätt detta stuk 🥰 inte mycket att göra åt...men det händer att nå'n uptempo slinker igenom ibland, men det blir inte samma uttryck....Norah Jones behöver inte vara fel, även om hon inte skriver allt sitt matrial själv så får jag för mig att hon färgar in sig ganska mycket 🥰🥰😛 slutet är på gång och även living brush och pianosolo och kul att du gillar

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Ny karl-låt! 🥰

Ah, skönt o få höra den där rösten igen! Och det ja gillar med den nu är att den är mer "clean"(om du vet va ja menar) än vad den brukar va'.

Skitsnygg komposition, K! Låter väldigt proffsigt!... Och snyggt pianospel! Detta skulle sitta fint i en film...

Ja.. som du ser så har jag inget negativt att säga! 🥰

Grymt bra! 🥰

\Dana

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Ny karl-låt! 😎

Ah, skönt o få höra den där rösten igen! Och det ja gillar med den nu är att den är mer "clean"(om du vet va ja menar) än vad den brukar va'.

Skitsnygg komposition, K! Låter väldigt proffsigt!... Och snyggt pianospel! Detta skulle sitta fint i en film...

Ja.. som du ser så har jag inget negativt att säga! 😳

Grymt bra! 😄

\Dana

Tack för fin kritik Dana.... 😉😆 Jag lägger upp en remix här och om möjligt kanske ännu softare

REMIX

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint med tillägg av pianointrott! Visparna känns fortfarande lite utanför produktionen, kan man inte ta bort hasandet och ersätta det med lätta vispslag? Hasandet får mej att tänka på jazz medans den här låten i övrigt är mer åt McCartneyballader. Jag gillar också dina körer, är det du eller synth? Låter så änglalikt. Jag säger igen, jäkligt fin melodi och harmoni i låten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint med tillägg av pianointrott! Visparna känns fortfarande lite utanför produktionen, kan man inte ta bort hasandet och ersätta det med lätta vispslag? Hasandet får mej att tänka på jazz medans den här låten i övrigt är mer åt McCartneyballader. Jag gillar också dina körer, är det du eller synth? Låter så änglalikt. Jag säger igen, jäkligt fin melodi och harmoni i låten!

Tackar och bockar......nya visparna kommer i veckan då jag installerat cubase på min frus laptop och snikar över till grannen och drar in det mobilt 😉 annars så är det faktiskt jag som körar "änglalikt" 😆 två stämmor 😄 och jag tror att det funkar med pianointrot även om pianot är i luftigaste laget 😄

fortsätt lyssna

sometimes #2

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt med visparna och trumspelet, dämpa bottnen i basen lite, den låter mer electronica än ståbas.

I sista mixen låter det som du har lågfrekventa basreflexer i reverbet ( eller är det äkta piano / naturlig efterklang?)..som thump'ar lite konstigt..

( hörs tydligt i introt.)

Annars var det här rasande snyggt gjort..passar perfekt till ditt sånguttryck.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Lundin...jag drog ner visparna på denna mix men glömde säkert att följa efter med basen...kul att du tycker den passar mig...önskar jag hade samma koll som du när det gäller mixning...thumpen ligger säkert i reverbet...basdämpning?? 😎

Tack Viktor...det värmer 😏😏

fortsätt lyssna

sometimes #2

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae... Versionerna har fått gå några varv i mp3:an. Har alltid svårt för en ny när man tagit urspungsversionen till sitt hjärta. Den största invändningen är att det låter så klippt och klistrat 😄 . Det är ett helt annat ljud, akustik, på intropianot jämfört med ditt komppiano och det märks också i solopartiet där instrumenten känns staplade på varandra. Eller vill du att det låta som två pianon? Intentionen är ju god och det är en del snygga passager men spelet låter okänsligt och hamrande i mina öron tyvärr. Kan f ö inte nog berömma dig för detta vackra stycke, hör till dina fem-tio bästa tycker jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sååå snyggt karl, jag är grön av avund.

Tycker visparna låter kanon här.

Hör inget jag tycker du skall ändra på.

Ok, kanske det absolut sista vispdraget skulle behöva låta mer som att det försvinner ut på ett mer naturligt sätt.

Svin-bra

/emser

Redigerat av emser
Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt jävla bra låt! Störtskön, verkligen.

Som pianospelare själv måste jag säga att pianoljudet är grymt bra! Vad är det du använder? Samplat? Spelar du själv? Mickar upp? Tell me! 😏

Håller med om att det är lite gospelkänsla i låten.

Verkligen snygga ackord.

Satt bara och väntade på att låten skulle "ösa till sig" lite mot slutet, men jag vet inte, det kanske inte skulle passat. 😮

Jättebra jobb!

Link to comment
Dela på andra sajter

thumpen ligger säkert i reverbet...basdämpning?? :rolleyes:

Ja.. om du jobbar i någon senare Cubaseversion kan du ju dämpa reverbkanalens (FX-channel) botten med ett shelvingfilter tills thump'et försvinner. lite kan du nog ha kvar för att inte tappa för mycket av känslan.. prova dig fram och lyssna noga.

Är det ett livemickat piano?

Link to comment
Dela på andra sajter

thumpen ligger säkert i reverbet...basdämpning?? 😆

Ja.. om du jobbar i någon senare Cubaseversion kan du ju dämpa reverbkanalens (FX-channel) botten med ett shelvingfilter tills thump'et försvinner. lite kan du nog ha kvar för att inte tappa för mycket av känslan.. prova dig fram och lyssna noga.

Är det ett livemickat piano?

ska kolla in om jag fattar vad du menar....jag tror inte jag lagt reverbet på en särskild kanal om det var det du menade???? 😆 Nej....det är inte realpianomickat...det är edirol superquartet och låter bra till och från(introt) men annars på verserna är det yamaha C7 via rewire och Giga 😆

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt jävla bra låt! Störtskön, verkligen.

Som pianospelare själv måste jag säga att pianoljudet är grymt bra! Vad är det du använder? Samplat? Spelar du själv? Mickar upp? Tell me!  😉

Håller med om att det är lite gospelkänsla i låten.

Verkligen snygga ackord.

Satt bara och väntade på att låten skulle "ösa till sig" lite mot slutet, men jag vet inte, det kanske inte skulle passat. 😄

Jättebra jobb!

Kul att du gillar flygeltonen...det är som sagt Edirol superquartet i introt spelat av carlino som är lite rappare än jag i fingrarna...däremot i verserna och ref. är det jag som spelar ( lite otajt) men harmisarna gör det mesta av jobbet och där använder jag mig av Yamaha C7 alltså inte största Yamahaflygeln men insamplad på fem nivåer låter den bra tycker jag och den körs rewire via Giga studio.....det vore kul att höra något piano från dig(har du lagt upp något och jag missat).....

Tack för lyssningen / karl :rolleyes:

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

ska kolla in om jag fattar vad du menar....jag tror inte jag lagt reverbet på en särskild kanal om det var det du menade???? 😳 Nej....det är inte realpianomickat...det är edirol superquartet och låter bra till och från(introt) men annars på verserna är det yamaha C7 via rewire och Giga 😕

Har du lagt reverbet som insert på pianokanalen alltså? Annars kan du ju skapa en FX-kanal så får du eq'n på köpet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae... Versionerna har fått gå några varv i mp3:an. Har alltid svårt för en ny när man tagit urspungsversionen till sitt hjärta. Den största invändningen är att det låter så klippt och klistrat 😮 . Det är ett helt annat ljud, akustik, på intropianot jämfört med ditt komppiano och det märks också i solopartiet där instrumenten känns staplade på varandra. Eller vill du att det låta som två pianon? Intentionen är ju god och det är en del snygga passager men spelet låter okänsligt och hamrande i mina öron tyvärr. Kan f ö inte nog berömma dig för detta vackra stycke, hör till dina fem-tio bästa tycker jag. 😮

Tack (e)...vi har berört ämnet förrut...första version(tagning) och när man sedan börjar peta...han la solot hemma hos sig och skickade wav och midi till mig och sedan började klippandet.....hade varit bättre med en tagning här hemma helt klart men jag skissar vidare och vispar ska på nu i veckan och då förmodar jag att ett lite tajtare pianokomp bör vara där innan...så där håller det på 😮 men tack för en bra analys av läget 😄😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...