Jump to content
Annons

IRQ tilldelning! styra själv!


DrHans

Recommended Posts

Annons

Det korta svaret: Det går inte att sätta IRQ manuellt i XP,

det lite längre svaret: Ja, du kan ändra datortypen, men det är väl inte direkt att rekommendera, troligen kommer du bara sitta med en dator som funkar halvdant.

Den egentliga lösningen är att öppna datorn, flytta runt ljudkortet och hoppas på att det får en egen irq. Jag hade själv det problemet med mitt kort, och det bråkar med mitt nätverkskort.. Jag fick aldrig riktigt löst det till 100% genom att flytta runt det, så jag gjorde såhär, vilket fungerar perfekt;

Installera en ny kopia av xp enbart för musik.. Inaktivera allt du inte behöver, typ internt ljudkort, nätverkskort etc.. Jag fick ner min latency till 2ms genom att göra så, 0ms funkar nästan, men datorn verkar inte riktigt palla där..

Link to comment
Dela på andra sajter

min dator används bara till musik. Jag har stäng av allt jag inte använder som nätverk, serial och com portar. Har ett antal musikkort i datorn nu som jag skulle villja tillldela egna IRQ´s. Men dettta är alltså ej möjligt????

Hur jag än flyttar runt korten så delar dom alltid irq med tyb usbportarna eller nått. Och även fast det finns flera irq´s lediga under 10 får mina kort alltid irq´s över 15.

Link to comment
Dela på andra sajter

XP hanterar IRQ väldigt bra, så det är sällsynt att det blir några problem. HAr du problem på något sätt, eller är det mer en principsak att du vill ha korten på egna IRQ...?

Link to comment
Dela på andra sajter

hade lite strul förut, men nu har jag formaterat om datorn och stoppat i ytterligare två kort. Allt är inte upp and running ännu men på G.

Är beredd på trubbel med 2 delta 1010, 2 uad-1 kort, 1 Powercore pci kort.

Vore skönt att veta att alla kort hade sin egen IRQ.

Men jag är glad som fan, att ha så mycket prylar under huven.

Link to comment
Dela på andra sajter

XP hanterar IRQ väldigt bra

Öh nja...

Har faktiskt haft mer huvudbry än önskvärt med IRQer i xp (typ 3 olika enheter som bråkar om sammar IRQ). Och det på en windowsinstallation fritt från allt onödigt. Antar att det kan ha bra och dåliga dagar 😉.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

På vissa typer av BIOS finns det möjlighet att ändra vilket IRQ som en viss PCI-plats har. Det är inte säkert det hjälper, men det kan vara värt att prova.

Om man kör ACPI ändrar WinXP på det där, om den anser att det behövs.

Precis, därav "det är inte säkert det hjälper". Jag lyckades dock få igång mitt FW1814 efter att pillat runt lite där, så det är något som kan vara värt att prova. (Nu har det iofs slutat funka igen, suck.)

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...