Jump to content
Annons

Diktafon för att göra minnesinspelningar


deez

Recommended Posts

Tjenare

Det är så att jag tänkte låta min otroligt snälla flickvän köpa en diktafon till mig i julklapp, som jag kan ha för att spela in gitarr + sång när jags kriver låtar. Annars är ju risken att man sypper bort låten innan man kunnat spara den på något sätt.. 🙂

Det funkar inte riktigt för mig att spela in komihåg-versioner på datorn, för innan jag har sparkat igång den så har inspirationen förändrats till leda.. hehe

Men nu är det så att diktafoner oftast är anpassade för att spela in röst bara, och jag vill gärna undvika i så stor utsträckning som möjligt, att min akustiska gitarr låter som en nedstämd dödsmetallgitarr bara för att diktafonen inte fixxar ljudet..

Sedan om diktafonen är digital så att man lätt kan föra över ljudfilerna (fördelaktigen i wav eller mp3-format eller annat vanligt) och bränna på en cd, ge till en polare och be dom höra ifall låten funkar, så är det ju klockrent..

Är det någon som har några idéer? Priset kan väl ligga på upp kring 7-800:-, sedan börjar det bli lite svettigt för en sån pryl..

Kenny

Redigerat av deez
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skaffade mig nyss en begagnad Zoom PS-2 palmtop porta, i syfte att spela in låtidéer. En sån kan du hitta för en spottstyver, såg en på blocket för 500:- nyss. Den har färdiga trum- och baskomp och 3 audiospår med 10 tagningar på varje. Finns ibyggd mik + mikingång (tele).

Kan bli stressigt att köpa begagnat innan jul, men nu har du ett förslag i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen använder jag röstinspelningen på mobilen för att fånga upp idéer man får lite här och när. Men då sjunger/nynnar jag in dem förstås, spelar inte gitarr.

Min nästa mp3-spelare ska däremot ha bättre diktafon inbyggd. Vet inte om rena diktafoner ger så mycket bättre ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt mig av diktafoner, Sony walkmans och MP-3 spelare för att som du komma ihåg låtar innan de försvinner bort. Problemet var ju att man inte alltid hade de tillgängliga när inspirationen föll på. Däremot har jag alltid min mobiltelefon på mig vart jag än går (egen företagare!). Så därför såg jag till att skaffa en med ljudinspelning vilket de flesta mobiler har nu för tiden (Jag har en Sonyericsson Z800i). Man kan lätt föra över filerna via USB. Ljudkvaliteten blir väl inte HiFi direkt men man hör vad man har gjort och det är det enda väsentliga i det här läget.

En sak som annars är bra med min Sony Walkman är att den både har inbyggd högtalare samt variabel hastighet. Det är kanon ifall men råkat spela in gitarren felstämd och skall plocka ut den igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Litet tillägg

Min analoga diktafon med minikassetter låter inte bättre än mobilen och det gör knappast min MP-3 spelare heller men det finns säkert modeller som låter bättre.

Bäst låter ju Walkmannen men den är ju lite stor åt andra sidan men kostade bara ca 200:- i Singapore.

En lite rolig egenhet med diktafonen är dock att om man skakar den när man spelar upp så svajar bandet så att man får en slags tremoloeffekt. På så sätt kan man säga att den är den enda med multiefekt inbyggd! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ja.. jag har också en t610, och det är just den som fått mig att inse att jag gärna vill undvika att min akustiska gitarr låter som en dödsmetalldistad gitarr i rent järn..

plus att det är störigt att sitta och hålla luren vid örat när man ska lyssna..

annars är ju ett alternativ jag smakat litepå en ipod med tillbehöret för att spela in ljud.. det blir rätt ok vad jag hört/testat.. en annan prisklass dock, men å andra sidan får jag en ipod på köpet då, som jag är rätt sugen på..

Redigerat av deez
Link to comment
Dela på andra sajter

annars är ju ett alternativ jag smakat litepå en ipod med tillbehöret för att spela in ljud.. det blir rätt ok vad jag  hört/testat.. en annan prisklass dock, men å andra sidan får jag en ipod på köpet då, som jag är rätt sugen på..

Varför inte köpa en mp3-spelare med inbyggd diktafon och komma billigare undan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...