Jump to content
Annons

Lägga på sång i Cubase SX3


musikkotten

Recommended Posts

Annons
Har du ställt volymen på input kanalen (alltså ej audio kanalen du spelar in på)? Får du utslag på inputkanalen när du sjunger innan du trycker på "record"? Vilka värden får du i dB på input-kanalen i mixern?

sitter just nu på jobbet och har ej tillgång till cubase här. Men vad menar du ... är det inte på audiokanalen som jag jag ställer volymen??? som sagt så är jag nybörjare 🙁 Berätta mer om inputkanalen där jag skall ställa volym m.m.

Ps grattis förresten, vann inte du "bästa remix av born to be alive"?

Redigerat av musikkotten
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, stämmer! Kul att få vinna! 🙁

På mixern till vänster har du input-kanalerna. Dom anger volym på in-signalen på den kanal du spelar in på och har valt som input på det Audio-spår du skapat i Cubase. Ha mixern öppen och test-sjung så ser du om volymen är för låg.

Vad har du för mixer, ljudkort, mic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ju helt nytt för mig och skall bara användas för hemmabruk, därav denna knappa utrustning 🙂

Cubase SX3, inbyggt ljudkort av modell AC 97 (tror jag det heter), micken är en 500 kronors mic av märket jeff. Jag vet att jag skall byta ljudkort men inte till vad, men det kommer väl. När det gäller mixer så förstår jag inte..... eh är det inte den som är i cubase???? 😳

Förlåt min bristande kunskap.

Edit: vänta lite menar du mixer3???

Redigerat av musikkotten
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte dåligt att köpa Steinbergs "proffs"-program, Cubase SX3, innan du skaffat utrustning... 😳

...men varför inte...?

Förmodligen kan du höja volymen för inputs i windows-mixern.

Frågan om vilken mixer du hade var vilken hårdvarumixer du kör med men antar nu att du inte har någon, annars hade du kunnat skruva upp preampen en aning.

Jag sitter inte vid Cubase nu heller så jag kommer inte ihåg om inputkanalerna syns i "mixer3" (har alltid min mixer uppe på ena bildskärmen) tror dock att dom syns i "mixer 1".

Någon kan flika in?

EDIT: stavfel...

Redigerat av infinitebeat
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte dåligt att köpa Steinbergs "proffs"-program, Cubase SX3, innan du skaffat utrustning... 😆

...men varför inte...?

Ja varför inte... Det började med att jag skulle köpa Cubase SL versionen och nya strängar till guran och mötte en förbannat duktig säljare:)

Har nu lyckats få en bättre insignal men fortfarande väldigt låg. Förmodar att man inte kan få bättre signal när man går direkt in på ljudkortet med micken. Måste nog omedelbart fixa en 4 kanalig mixer eller dylikt. Får nog bli en mic också.

Tack ändå!

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...