Jump to content
Annons

Från Win till Mac. Har några frågor.

Recommended Posts

pj (oregistrerad)
Postat

Hej. Jag har kollat runt i forumet och läst många roliga inlägg gällande PC vs MAC kriget mellan användarna. Iallafall så går jag nu i tankarna att släppa mina kära PC som jag använt i över 13 år och satsa på Mac. Jag vet att många kommer skrika...."Men varför" och mitt svar är: Jag känner för det.

Av någon lustig anledning så känns det som att Mac är mer gediget. Jag har dock ingen aning för jag har "aldrig" testat en Mac i hela mitt liv så jag är ute på lite hal is om man säger så. Jag vet att jag kan få en grym PC för samma summa som jag får en Mac, men jag tänkte att jag skulle försöka få bort mitt spelberoende framför PC´n, och sedan ägna mig mer åt musiken jag gillar samt bildredigering och där tror jag att Mac kan hjälpa mig.

Ok från lång till kort historia så ni inte tröttnar på detta inlägg. Mina tankar är att antingen skaffa en PowerBook 15" modellen eller en iMac G5. Och min fråga är då: Hur står sig dessa maskiner när det gäller musikskapande osv??

Jag tänker även inköpa Live 5 och arbeta mycket med mp3 filer för att skapa långa mixar på datorn då mina Technics och Pioneer DJM 600 är till salu. Orkar iMac G5 samt Powerbooken med så att det räcker? Tänkte även köpa ett M-Audio FireWire 410. Blir en liten studio kan man säga.

Tips och tankar från Er som kör eller har kört MYCKET Mac vore uppskattat. Detta blir alltså en totalkonvertering för ett PC freak men som vill "Turn to the dark side" om man säger så 😄

OBS i detta inlägg vill jag inte se några PC vs Mac krig!!

MVH

PJ

Annons
Postat

Om du tänker köra Live så skulle jag rekommendera att kolla på deras forum vad folk som kör Mac har för något. Oftast är det nog så att folk använder PowerMac eller PowerBook (om dom behöver vara mobila), iMac är ju inte så expanderbar om man säger (men det är ju inte en PB heller å andra sidan 😳 ). Kolla också vad dom använder för ljudkort, så slipper du springa på pumpen, M-Audio kan vara lite långsamma att reagera på Apple's uppgraderingar. Men för dom pengarna kanske det är rätt väl.

Kanske inte det svar du letar efter, men ändock.

Sen skulle jag nog skaffa en extern hårddisk för att ha ljudfiler och sånt på och köra över FireWire.

Lycka till 🙂

Postat (redigerat)

Skulle tro att M-Audio är rätt safe till Mac idag. De är ju rätt tätt lierade nu, det såg man inte minst under Frankfurtmässan där Apple och M-Audio mer eller mindre delade utställning. Jag har dock ingen aning om hur processorkrävande Live är. Har en bekant som kör det på en äldre Powerbook G4 667Mhz, men jag har ingen aning om hur eller om det flyter.

Redigerat av Logichead
Postat

Grattis att du tagit dit förnuft till fånga och konverterar till MAC. Jag gjorde samma sak för ganska precis snart två år sedan, inte ångrat mig en sekund.

En IMac G5 bör räcka utan problem. Jag sitter på en G5 1,6 1024 i ram och den rullar kalas bra med Logic 6,3,1 rewirat med reason utan att jag upplever att den inte orkar med. Dock vet inte jag hur resurs krävande Live är, men kan inte tänka mig att det ska va några problem. Hur en powerbok står sig vet jag inte.

Sen är ju Imac så läcker att titta på och lätt att förflytta om man vill kunna va mobil.

Lycka till!

Postat

Att tänka på om du ska använda Live för att mixa ihop låtar på klassiskt DJ-manér är att Live mycket riktigt läser mp3-filer, men för att kunna använda dem konverterar det filerna till okomprimerade ljudfiler, vilket resulterar i att hårddisken snabbt fylls upp. En extern hårddisk (eller en extra intern om du bestämmer dig för att skaffa en Power Mac) kan alltså vara en god investering.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.