Jump to content
Annons

Ljudkort, "databygge" för inspelning


Trendcase1

Recommended Posts

Hej!

Jag och bandet ska investera i lite studiobygge kan man säga, för inspelning på datorn. Ska line:a allt. Har eltrummor 🙂

Vi ska uppgradera våran dator, behöver i princip förbättra allt. Men vad behövs?

Processor, ram minne, om man ska använda cubase senare versioner?

LJUDKORT! Har tyvärr inte råd att köpa för över 2-3 tusenlappar. Kan INGET om vad man behöver eller vad som är bra. Och vilka ljudkort som passar med vilka moderkort å sånt. 😉

Å sen för att kunna spela direkt in i datorn , vad behövs? ( jag vet att vissa ljudkort har intrumentingångar, men om dom inte har det då? )

SNÄLLA! Vore JÄVLIGT tacksam för några dunderljuvliga svar så vi kan köpa in alla grejer som vi behöver nu snart! Är sjukt sugen på att börja spela in !!!

M.v.h Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, jag skulle satsa på en m-audio audiophile 24/96 kort.

Samt att du köper en preamp som du kan koppla ditt instrument eller mick till.

Art eller behringer har billiga. Skulle nog kolla Art före behringer eller ännu hellre studio projects vtb1. Men det finns ju bättre och dyrare varianter. Kolla om du inte kan hitta nått begagnat.

Vad det gäller datorn så är det ju altid så snabba grejer som möjligt som gäller.

Jag hade 512ram och det tyckte jag räckte bra ett tag nu tycker jag inte att det räcker med 1gig. Så jag skulle inte rekomendera mindre en 512mb. Prossesor så snabb du har råd med. Jag skulle välja Pentium före amd om det är PC vi pratar dom behöver inte lika mycket kylning och kan göras tystare. Allt handlar om hur pass anvancerade projekt du skall göra. Skulle inte köpa nått under p4 2.4. Men många klarar sig ju med mindre.

Mvh Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle välja Pentium före amd om det är PC vi pratar dom behöver inte lika mycket kylning och kan göras tystare.

Nej, precis tvärtom är det då Intel blir betydligt varmare. AMD är dessutom snabbare men har aldrig sett några

mätningar på huruvida detta också gäller musik-applikationer och inte bara allt annat. På Nuendo-forum (som i Steinberg,

Cubase) är det AMD X2 för hela slanten + ngn enstaka Intel / AMD Opteron men i slutändan är nog AMD / Intel likvärdiga!(?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack så mycket för svaret!

Men vad är det som gör att du rekommenderar Alpha 2496an istället för exempelvis delta 44?

http://www.m-audio.com/index.php?do=produc...D=pciinterfaces

Där finns några under 2000strecket. Är det några särskilda skillnader på dom ?

Vi ska spela in mest rockmusik.

Är det några riktigt hörbara skillnader mellan de dyraste å de för ca 2000? ( självklart är det ) Hur väl hörs skillnaden å på vilket sätt? Kanske svår fråga ? Men jag kan så lite om sånt där...

Om vi använder cubase och ett "2000kr-ljudkort", kan vi få det att låta bra då?

Mycket bra alltså? Eller komemr det oavsett hur vi gör, låta "demokvalite" ?

Nåt annat som är viktigt att tänka på ?

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om ni använder cubase och ett ljudkort för 2000 kan ni få det att låta mycket bra.

Ni kan också få det att låta riktigt dåligt ( men tror ni får det svårt att skylla på grejerna )

Rekomenderade audiphil ljudkortet för att det funkade klockrent för mig med cubase. Inga problem alls. Men alla ljudkort för den pengen funkar nog lika bra för er.

Det mesta hänger på hur ni spelar, spelar in och mixar.

Mvh Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...