Jump to content
Annons

MAC / PC - KOSTNAD ! ? !


Omni

Recommended Posts

Godmorgon!

Mac/PC debatter brukar allt som oftast bli lite krig och glåpord, vilket är lite synd om man vill få fram de bådas för-och nackdelar (för det har dom ju, såklart).

En aspekt som jag inte riktigt har förstått är motiveringen:

"Ja, men Mac kostar mycket mer än PC"

Varje gång jag letar en PC med liknande prestanda som en Mac med dubbelprocessor så blir det DYYYYYRT!

Är det verkligen så stor prisskillnad som det ryktas, jag kan inte hitta dessa multiprocessor PCs som är mkt billigare än Mac.

Jag har inget emot Smack eller CP men tycker det är intressant att diskutera vad skilllnaderna egentligen är.

Vad tycker ni andra om de bådas för- och nackdelar?

Ha en skön dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
En bra PC kostar lika mycket som en MAC. Den största skilmaden är att det fins så många oseriösa eller halvseriösa PC-komponents tilverkare. Tycker att du skall välja det du skälv gillar av dessa två.

Tycker det är ganska kul att det har blivit standard att jämföra en BRA PC mot (bara) Mac. Finns det verkligen bara bra Mac:ar där ute nu för tiden? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Majken.

Dubbla processorer eller kärnor?

Ojdå - det där har jag ingen koll på faktiskt.

Vad är skillnaderna?

Tackar för länken, Brojd.

MVH Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart skall man köpa det man gillar att jobba med!

Men hårdvara/kompabilitet/stabilitet är en kostnadsfråga dag.

Jag tror att Windows är stabilt om man endast kör med Microsofts egna

"drivers" för enheter som ljukort, grafikkort mm mm.

Men hur många gör det egentligen?

Själv kör jag MAC för att jag vet att OS:et är stabilt, drivrutinerna

är testade med alla möjliga kombinationer av hårvara som finns.

Därav är mitt system stabilt + att det är snyggt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Majken.

Dubbla processorer eller kärnor?

Ojdå - det där har jag ingen koll på faktiskt.

Vad är skillnaderna?

Skillnaden är att dubbla processorer som i fallet med Mac innebär två fysiska processorer som behöver varsin processorfläkt och varsin sockel. I processorer med dubbla kärnor sitter samma beräkningskraft på ytan av en processor vilket innebär att du slipper ha två processorsocklar och två processorfläktar. Detta gör att moderkorten blir betydligt billigare men även att själva processorn blir billigare.

Om PC datorerna du tittat på som har dubbla processorer heter Xeon eller Opteron så är det sannolikt dubbla fysiska processorer. Heter de istället P4D eller Athlon 64X2 så är det processorer med dubbla kärnor.

Själv använder jag både en vanlig P4'a och en Athlon 64X2 med dubbla kärnor. Athlon maskinen kostade omkring 12000-13000 kronor att bygga ihop utan monitor och ljudkort.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra PC kostar lika mycket som en MAC. Den största skilmaden är att det fins så många oseriösa eller halvseriösa PC-komponents tilverkare. Tycker att du skall välja det du skälv gillar av dessa två.

Tycker det är ganska kul att det har blivit standard att jämföra en BRA PC mot (bara) Mac. Finns det verkligen bara bra Mac:ar där ute nu för tiden? 😳

Självklart gör det inte det. Mac Mini till exempel ser jag ingen anledning till att jämföra med en trimmad musikpc från exempelvis Frost, precis som att jag inte gör detsamma med en brukspc från Dell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...