Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Allihopa!

Som nybörjare på detta område skulle jag gärna vilja ha lite tips o råd från er. Min dator är en Packard bell med win XP, 1000 gb ram-minne, AMD-sempron-processor och integrerat ljudkort (realtek AC97 Audio). Jag vill börja spela in grejer i cubase och för att komma åt låg latency har jag köpt extra ljudkort, Delta audiophlie 2496.

Jag har laddat ner senaste drivrutinen från tillverkarnas hemsida, det går att installera, men när jag startar om datorn för att allt ska börja funka så hänger sig datorn. Datorn säger att det blir en resurskonflikt med det gamla ljudkortet, trots att jag inavktiverat detta i BIOS. Jag har har fått det hela o fungera en gång men då hängde sig datorn efter fem minuter i windows. Jag har testat att byta plats på delta-kortet men inget hjälper.

Jag har nu packat ner kortet i lådan igen och är på väg tillbaks till musikbörsen... vad säger ni? finns det nåt att göra, eller lämpar sig Delta-kortet helt enkelt inte för min dator?

tacksam för svar.

//MVH Albin (albinjohansson@hotmail.com)

Annons
Postat

skulle tippa på att packard bell har smutsat ner din dator med diverse "fiffiga" program och annat skit som gör att det inte går att installera ditt audiophile-kort ordentligt. Den jobbiga vägen är ju att ominstallera hela datorn med en ren windowsinstallation och inte med Packard Bells windowsversion. Då kan dock PB-supporten börja lipa om du behöver hjälp från dom framöver.

Är du inte så haj på datorer föreslår jag att du lämnar tillbaks kortet och köper ett annat (t.ex Juli@)

Postat

Hej. min nya dator ar också en Packard Bell ( Imedia 2350), o på den gick det problemfritt att installera o køra ett Delta 1010LT.

En fråga til MusicGene: har du i windows`s "enhetshanterare" ( device manager )( heter det enhetshanterare i svensk-språkligt windows ? Enhetsbehandling på norsk)

I min PB-dator har jeg bara frånkopplat "ljudkortet" på moderkortet i device manager. Skulle funka i din dator också. 😕

Postat
1000 gb ram-minne

Det var som satan.

Farsan köpte ett audiophile 192 nu i veckan och det krånglade också, låter som om det var samma problem. Man kunde installera kortet men vid omstart hängde sig datorn så fort skrivbordet skulle visas. Avaktiverade man kortet i enhetshanteraren kunde man starta datorn utan problem. Jag ryckte ur hans gamla soundblaster och då funkar det som det ska, så om har ett annat ljudkort utöver det integrerade så kan du ju prova att plocka bort det.

Postat
lämpar sig Delta-kortet helt enkelt inte för min dator?

Jodå, Delta-kortet är ett lämpligt val!

Jag instämmer med tidigare svar, titta i Enhetshanteraren och försök hitta resurskonflikterna!

Postat

ok, tack för era råd. problemet är dock att jag varit inne både i enhetshanteraren och BIOS och inaktiverat det inbyggada ljudkortet, men funkar ändå inte. Det verkar inte heller som det går att plocka bort det eftersom det sitter på moderkortet..

Postat

Klampa in med hela burken till Börsen och säg åt dem att fixa 😠🙁

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

varför envisas folk med att köpa dom där korten fortfarande. Ett Soundblaster kort med andra drivrutiner och I/O, that's it.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.