Jump to content
Annons

Critical mass eller kanske critical House?


Egghuvud

Recommended Posts

Många är de låtar som görs av semiamatörer/amatörer som gör musik kallas för House. Bara på soundclick överskrider sökordet House 100 gränsen. http://www.soundclick.com/search/main.cfm

Varför gör alla house? Är det för att vissa mjukvaruprogram och vissa syntar, som inbjuder till den typen av produktioner ligger ute på fildelningssidorna (t e x Reason)

Eller är det ett critical mass problem? För er som inte hört talas om filosofin så kommer idén ursprungligen från en studie av apor som tvättar sötpotatis. Först tvättar en apa, sedan tvättar tio apor, sedan tvättar 99 apor och när det går över ett antal (en kritisk massa) så plötsligt tvättar alla apor. Det skumma blir när det plötsligt visar sig att apor som bor på andra öar också börjar tvätta sin sötpotatis när det väl har gått över den kritiska gränsen.

(från Ken Keyes se här t e x: http://www.testament.org/testament/100thmonkey.html

Finns det en stor publik för House musik? Är det det som ligger på listorna? Är det där man uppnår musikalisk status?

Är det så att alla som gör sin egen musik måste vid något tillfälle göra Housemusik. Lite som critical mass. Jag har själv tänkt tanken ett par gånger och undrat var den kom ifrån. ”jag borde kanske göra några houselåtar…, men förresten varför det?”

Är det bra musik? Ibland när jag lyssnar på demos så brukar jag säga att det låter som att någon tappat ett par vantar på Reason, vilket kanske inte är så snällt. Men om ambitionen är att göra en Houselåt som låter precis som alla andra Houselåtar, varför blir det så?

Tycker man som musiker att man uppnått något? Om det nu inte är för att tjäna rena pengar, men det undrar jag om man verkligen gör på Housemusik. Om man inte är riktigt riktigt duktig.

Har ni känt suget efter att göra house? Vad motiverar er i så fall, eller är ni bara offer för den kritiska massan

By the way så pratas det om critical mass i samband med cykling också. Jmfr aporna med hur många cyklister det krävs för alla skall starta och hindra korsande trafik (http://www.critical-mass.org/)

(såg att Bevlar skulle sluta med House eller ändra sitt koncept iallafall har de tröttnat på House eller vill de utvekla termerna?)

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Åh din eggformade shit-stirrer. 🙂

House som företeelse är ju en fluglort jämfört med pop- och rockvärlden. (sök på "rock " på Soundclick så får du se)

Om du inte gillar musiken -vantar tappade på Reason och allt det där 😄 -så fine...

...men jag fattar inte riktigt vad du menar?

Att få house att låta så proffsigt att den kan spelas sida vid sida med skivorna du köper, skulle det vara negativt? ("Låta som alla andra")

Var genre har sina schabloner och oskrivna regler, så även house.

Varför vill en rocker få sin distgura att låta fet? Har man lyckats då, när man låter som alla andra? Eller en schlagerlåt... när man skriver en snygg höjning, som alla andra, har man lyckats då?

Jag läser ditt inlägg och ser klassisk oförståelse inför en genre man inte gillar.

Själv tycker jag att all metal låter likadant.

---edit: Bevlar slutar med house, för att sublabeln Bevlar User tar över den biten.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig känt nått sug effter att göra house, och vad gäller status så föraktar jag alla som gör musik med målet att först o främst få status. Musik görs från hjärtat, det blir vad det blir, och skit i vad alla andra tycker! Det är ditt alterego som ska må bra först o främst! Vilket tyvärr för vissa innebär att dra utt mest pengar möjligt ur något...

Men sånt är livet här i Babylon...

😄 Sorry, jag blir lite väl engagerad, lyckas bara inte hälla tillbaka kräkreflexen när jag tänker på vissa grejer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh din eggformade shit-stirrer. 😄

Som vanligt uttrycker jag mig lite klumpigt. Jag gillar House. Jag har faktiskt börjat gilla det ännu mer sedan jag blev medlem på forumet, upptäckte Bevlar

o s v.

Var inte heller meningen att bara kasta skit. Men det finns något nästan pretentiöst över att göra House. Som du sade med hårdrock så kan det visst vara så att det finns hårdrockband som försöker låta som andra och misslyckas kapitalt föär at de helt enkelt är för dåliga. Men med Stylus m.m, så kan man ju faktiskt få musiken att låta bra på ett sätt som man inte kan med ickedatoriserade instrument. Är man dålig på instrumentet så är man dålig helt enkelt. (fast det är väl en sanning med modifikation om man tänker på var utvekclingen är på väg med självspelande basar och gitarrer.

House kanske är den moderna punken då? Alla kan spela typ, och bara för att skivbolagen inte fattar det så finns det tusen andra vägar att nå ut och.... 🙂

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror halva problemet är att folk inte har koll på sina genrer. House är en jävla härva av olika genrer med avsevärd bredd, och en hel del av det som folk kallar house är (i min mening) inte house. Dessutom är genreindelningarna på många mp3-sajter rätt klantigt gjorda.

Ta t ex hard house, som har mer gemensamt med gabber-techno (som i sin tur inte har mycket att göra med techno) än med house.

Min teori är alltså att många tänker att "är det inte trance, drum n bass eller techno så är det house" *klicka på house i listan med genrer* klart!

För övrigt har jag själv gett mig på house i olika former, bland annat progressive house (inte de där trance-liknande sakerna, tänk mer Leftfields senare verk) och jazziga lounge-house grejer.

Precis som alla genrer är house lätt eller svårt beroende på var man lägger ribban. Både Good Charlotte och Mastodon är ju rockmusik, betyder det att rock är lätt att göra? (Med tanke på de förras, eh, tekniska brister)

Link to comment
Dela på andra sajter

Egget, jag hör vad du säger men du missar målet.

Den houseproducent som bara drar igång Stylus Rmx över en gammal 80-talsloop kommer inte långt - att få till rätta knycken är jämförbart med att lära sig spela...

säg.. blockflöjt! 😄

Demohouse misslyckas i 9,5 fall av 10 med produktionen - men det kan vara svårt för den icke inlyssnade att höra skillnad.

Fred Asp: Punk var så mycket mer än politiska texter, inte sant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Egget, jag hör vad du säger men du missar målet.

Den houseproducent som bara drar igång Stylus Rmx över en gammal 80-talsloop kommer inte långt - att få till rätta knycken är jämförbart med att lära sig spela...

säg.. blockflöjt! 😄

Fast då blir det ju väldigt stor skillnad på vardagsHouse som blir en slags folklig genre och en slags elitistisk klick männsikor som är tillrcäkligt initerade för att höra skillnad. IOFS så skiljer kanske det inte så mycket från andra genres av musik t e x jazz, som ju i stort sett är odefinierbart för en vanlig lyssnare. Jag kan skilja på tradjazz och brytjazz typ...

Frågan kvarstår ändå. Varför är det så många som gör det... 🙂

Äh... jag kanske missar målet som du säger.

🙂

(ni köper inte min critical msas teori då? Den var för flummig? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

House kanske är den moderna punken då? Alla kan spela typ, och bara för att skivbolagen inte fattar det så finns det tusen andra vägar att nå ut och....  😄

Njaej, punkmentaliteten gäller snarare för hela musikvärlden idag, men på andra villkor. Det stämmer som du säger att alla kan spela (eller att ingen kan spela men gör det ändå), men man är inte hänvisad till just house.

Dessutom har utrustningen blivit så billig att du har möjlighet att nå ut på ett sätt som punkbanden inte alltid hade. Även om du i slutet av 70-talet och början av 80-talet kunde få tag i billiga instrument kostade det hyfsat mycket pengar att spela in en skiva. Idag kan du sköta allt från inspelning till distribution själv utan att behöva belåna huset.

EDIT: Stavfel

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte många...

Jämför med hip hop, metal eller vad som helst - dansmusiken är en liten liten del av allt folk sysslar med.

Och nej, man behöver inte vara nån slags elit för att höra skillnad på demos och riktiga plattor. Släng på en demo på en klubb, för ett packat dansgolv, klockan tre eller så, och kolla vad som händer. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel sökning på demoforumet gav 9 sidor med houseanknytning. Dessutom frågas det ofta både här och på andra forum vilka grejor som behövs för att göra House, betydligt oftare (enligt min förutfattade mening) än t e x vad krävs för att göra rock, eler jazz.... men jag har ingen källhänsvisning, bara mina egna reflektioner... 😄

Iofs söker man på house+musik på Googel på svenska så blir det en 300 000 träffar medan rock+musik genererar 1.3 miljoner. 🙂

Kanske är det lite status bland datormusikskapande musiker då? Att kunna skilja på chillibeat och RaggamuffinHouse (bara skojar). 🙂

Edit:stavning

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Njaej, punkmentaliteten gäller snarare för hela musikvärlden idag, men på andra villkor. Det stämmer som du säger att alla kan spela (eller att ingen kan spela men gör det ändå), men man är inte hänvisad till just house.

Nej det stämmer ju. Hmmmm.

Har väl fel då. Critical mass fenomenet har inget med House att göra. Jag får som vanligt falla på knä och blidka Dan med koksnötter och frukt... 😄 om ingen annan är beredd att tjafsa med?

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag ser en mycket negativ utveckling på området, framför allt om man kikar på försäljningslistor osv. Det som säljer bäst på housefronten idag är knappt house för mig. Det jag hört på detta forum som skaparna vill kalla house, är inte heller speciellt ofta vad jag väljer att kalla house.

Man kan t ex ta en titt på Junos lista över dom bäst säljande tolvorna just nu. Här är 5 mest sålda dom senaste 8 veckorna:

Mylo vs. Miami Sound Machine - Doctor Pressure

Thomas Andersson - Washing Up

Depeche Mode - Precious, Sasha remixar

Quentin Harris - Let's Be Young

Elite Force - Mindphunkpsychedelic

Jag diggar Doctor Pressure, men resten skulle jag aldrig få för mig att köpa. All respekt till Quentin, men nej. Det där är alltså listan över ALL house på Juno, subgenres inräknade. Om man däremot kikar på listan över dom mest sålda deep house tolvorna dom 8 senaste veckorna, så blir situationen lite annorlunda. Här är topp 5:

Lawnchair Generals - You Got To

Hipp E - Psycho Delics Trip Two

Off The Cuff - Shake

Halo & Streetside Players feat. Maya - This Love

The Electric Press - Re: Evaluate

Både You Got to och This Love skulle jag köpa direkt, om jag bara hade pengar

😉

Det jag vill komma fram till är att man får vara försiktig med begreppet house. Jag håller med egget om att stora delar av dom housedemos som proddas idag låter inget vidare. Jag har inte hört speciellt mycket bra house på det här forumet. Eller rättare sagt, jag har inte hört så mycket house här som stämmer överens med min bild av house. Kommer den stora massans smak döda all deep/soulful house? Knappast, då dödar jag dom. EDIT: 😄

Jag tror många gör house för att dom fått för sig att det blivit riktigt hett den senaste tiden. Dom vill väl hänga med i svängen eller något. Detta resulterar ju i ett alldeles för stort överskott av dålig house. Som jag ser det så började allt med Call On Me. Ingenting blev sig riktig likt efter att den släpptes. (EDIT: Jag syfter ju självklart främst på scenen i Sverige) House trivs inte på "andra sidan", den ska leva och utvecklas i underjorden. När folk hör Call On Me i Jamba Jamba reklamer 63 gånger om dagen, sätts allt i gungning enligt mig. Deras uppfattning av house förvrids och vi som är nere med house, men inte alls den typen av house, hamnar lite i kläm. Folk vet vad house är, men säger man deephouse fattar folk nada. Och när dom sedan hör vad deep house är, är det få som tycker om det. Men smaken är ju som baken.

Någon nämnde att gabber inte har så mycket med techno att göra. Gabber har mycket med techno att göra. Techno födde gabber, även om det är 2 helt vitt skilda saker idag. Samma sak med trance. Jag hatar trance, fullkomligt hatar trance. Inte rent musikaliskt, men för att trance har en så stor publik jämfört med house och techno. Men det där är ju bara en personlig sak. Housen skulle inte må bra alls av att vara lika stor trance. Vi är ju på väg mot det hållet nästan.

Har ni någonsin hört någon säga att trancen mår bra?

Vilket långt inlägg det blev.

OBS: Detta är enbart personliga åsikter. Jag tror inte, men hoppas, att jag talar för en grupp människor. Förslagsvis hela deep communityn.

Ciao!

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det så började allt med Call On Me.

Yo! House har funnits i 20 år, nästan lika länge i Sverige. 😄

Deep var jätteinne för 5 år sen och att musiken förändras, nya stilar kommer till etc - är inget nytt. Lovar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Som jag ser det så började allt med Call On Me.

Yo! House har funnits i 20 år, nästan lika länge i Sverige. 🙂

Deep var jätteinne för 5 år sen och att musiken förändras, nya stilar kommer till etc - är inget nytt. Lovar. :rolleyes:

Haha 🥰 :wub: Jag menade att folks syn på house, som jag tycker är dum, startade iom Call On Me.

EDIT: Vi kan säga såhär, t ex, fanns det lika mycket house i demoforumet innan Call On Me som efter Call On Me?

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

Men house är ju nuförtiden ett ganska så brett begrepp, och visst finns det något som ändå ganska tydligt håller ihop de olika subgenrena? Vad är det du kopplar till house, just deep house?

Själv så har jag lyssnat på en hel del av den poppigare och funkigare housen, mycket fransk house t ex, och det kan nog märkas i en del musik jag gör. Har gjort ett par mer rena houselåtar också, och det är rätt kul för det är så pass "enkelt" att få det snyggt, om man klyschar till det.

Och att folk frågar oftare om vad som krävs för att göra house än vad som krävs för att göra t ex rock eller jazz beror väl på att det är mer common knowledge vad som används för instrument i sånna sammanhang. När det gäller elektronisk musik så finns det ju en uppsjö olika typer av syntesmetoder och instrument som kan låta både rätt lika och väldigt olika, och det håller nog inte Joe Average koll på så väl.

Folk i allmänhet vet ju liksom inte ens vad en 909:a är, men dom vet vad ett plektrum är. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

EDIT: Vi kan säga såhär, t ex, fanns det lika mycket house i demoforumet innan Call On Me som efter Call On Me?

Jadå.

Uppsvinget som kom med 'Show Me Love'-remixen var större. :rolleyes:

Det kan jag tänka mig. Tyvärr var jag inte riktigt nere med house på den tiden... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Men house är ju nuförtiden ett ganska så brett begrepp, och visst finns det något som ändå ganska tydligt håller ihop de olika subgenrena? Vad är det du kopplar till house, just deep house?

House är en känsla :rolleyes:🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag är egentligen sjukt trött på genre diskussioner. Jag fick nog av sådant när en tjejkompis hävdade att Infected Mushroom gjorde techno.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egentligen sjukt trött på genre diskussioner. Jag fick nog av sådant när en tjejkompis hävdade att Infected Mushroom gjorde techno.

Vet inte hur många gånger jag har hört liknande på spelningar, kommer någon full jävel och skriker "spela techno" - syftar förstås på senaste NRJ-hiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Jag är egentligen sjukt trött på genre diskussioner. Jag fick nog av sådant när en tjejkompis hävdade att Infected Mushroom gjorde techno.

Vet inte hur många gånger jag har hört liknande på spelningar, kommer någon full jävel och skriker "spela techno" - syftar förstås på senaste NRJ-hiten.

Typ Da Buzz eller nåt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egentligen sjukt trött på genre diskussioner. Jag fick nog av sådant när en tjejkompis hävdade att Infected Mushroom gjorde techno.

Vet inte hur många gånger jag har hört liknande på spelningar, kommer någon full jävel och skriker "spela techno" - syftar förstås på senaste NRJ-hiten.

Typ Da Buzz eller nåt 🥰

Till exempel. Någon ville till och med höra Nirvana - den grabben hade ingen koll alls! 🥰:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

det talas ju mycket om "det svenska house-undret" efter call on me och även angellos, stonebridge's, axwells och ingrossos framgångar internationellt och är det så konstigt då att housen får ett uppsving, både i form av nya lyssnare och producenter när genren blir mer populär?

får man inte vara nyfiken och testa på att försöka göra efter den där svängiga dängan man hörde på nattklubben igår, trots att man egentligen är inte på åttiotalsballader eller akustisk rock? även om man har så att säga.. populistiska syften, hakar på vågen för att det är inne.

alltså housebranchen i sig, började ju röra på sig långt före call on me. call on me var väl snarare något som fick bägaren att rinna över än att starta själva rörelsen?

jag tycker det är skitkul att housen fick sitt uppsving igen, det behövdes. både klubbscenen och musikscenen inom elektroniskt i sverige var ju totalt stendöd innan 2002 då det började röra på sig igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
det talas ju mycket om "det svenska house-undret" efter call on me och även angellos, stonebridge's, axwells och ingrossos framgångar internationellt och är det så konstigt då att housen får ett uppsving, både i form av nya lyssnare och producenter när genren blir mer populär?

får man inte vara nyfiken och testa på att försöka göra efter den där svängiga dängan man hörde på nattklubben igår, trots att man egentligen är inte på åttiotalsballader eller akustisk rock? även om man har så att säga.. populistiska syften, hakar på vågen för att det är inne.

alltså housebranchen i sig, började ju röra på sig långt före call on me. call on me var väl snarare något som fick bägaren att rinna över än att starta själva rörelsen?

jag tycker det är skitkul att housen fick sitt uppsving igen, det behövdes. både klubbscenen och musikscenen inom elektroniskt i sverige var ju totalt stendöd innan 2002 då det började röra på sig igen.

Angående Call On Me, så var det väl jag som uttryckte mig lite luddigt. Själva har inte Call On Me skapat någonting.

Men att klubbscenen var totalt stendöd innan 2002, stämmer ju inte riktigt. Guidelines t ex, hade väl rätt många besökare och fanns väl långt innan 2002? (Är osäker)

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med musikscenen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...