Jump to content
Annons

snälla hjälp :(


MickeMikrofon

Recommended Posts

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nu hade jag en sån j*vla tur att jag fick låna en sån där sladd av min granne!

Men självklart så dyker det genast upp 1 problem till..

Nu funkar det fint med lyssning och jag trodde allt var klockrent.. Men nu när jag spelar in blir det ju antingen helt åt vänster högtalare om jag har preamp sladden i Line in Left och samma sak om jag har sladden i line in Right.. 😳🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ajaj då.

På mitt ljudkort finns en mono knapp som löser det där problemet. Om det inte finns på ljudkortet kanske du har en på stereon?

Annars kanske det finns nån mjukvaruinställning men det får nån annan som har använt kortet svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ingen mono knapp på stereon då?

För det är väl bara under själva inspelningen som det bara låter i en högtalare?

Vad är och hur ser en mono knapp ut? Tror inte att jag har..

Vad menar du? Ja alltså det jag spelar in med min mikrofon blir ju antingen i vänster eller höger högtalare..

Om jag sätter på en vanlig låt så funkar det perfekt och låter i båda högtalare. Men inte när jag spelar in min röst, då blir det i den Line in jag använder..

Redigerat av MickeMikrofon
Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud människa.. Går du på speed eller vad är det med dig???

1 mic lika med en kanal=mono.. ok? Sen så spelar du ju in i nått sorts program... Typ Logic eller Cubase.. Där har du ju möjligheten att i mixen panorera ditt monoljud till varsomhelst i stereobilden.. Tur att alla är hjälpsamma här på foumet i alla fall.. 😳

Lycka till nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud människa.. Går du på speed eller vad är det med dig???

1 mic lika med en kanal=mono.. ok? Sen så spelar du ju in i nått sorts program... Typ Logic eller Cubase.. Där har du ju möjligheten att i mixen panorera ditt monoljud till varsomhelst i stereobilden.. Tur att alla är hjälpsamma här på foumet i alla fall.. 😆

Lycka till nu!

haha okej 😆

Nu känner jag mig dum, men eftersom jag inte har någon koll alls så frågar jag ju? 😳

Men om jag inte vill behöva panoera mina inspelningar KAN jag då spela in med en tele hona till 2st tele hanar? Bara det jag vill veta sen ger jag mig nu 🙁

Otroligt tack för all ork med mig! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tro mig, du vill kunna panorera dina mono inspelningar!

Se till att du har ett mono spår när du spelar in bara och sen kan du panorera ljudet.

En mono knapp är en knapp som det står mono på...och som gör att ljudet blir i mono..

Ett bra tips är: titta, läs och tänk efter själv ordentligt innan du frågar. Dels så tror jag du kan komma på svaren på många frågor själv och dels blir det lättare att svara. 😠

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du anvander en telehona som går øver i 2 telehanar, så får du samma ljud i både inngångarna på ljudkortet.

DU forstår, I t.ex Cubase - som jag tror at du anvandte - så spelar du inn alla instrument + sång I MONO. Alla ar mono-.Alla borde vara mono.

Varfør ? Jo man ska sedan mixa allt ihop til ett stereo-spår.

Om man hade spelat inn alla instrument o sång i stereo ( dvs. var sin stereo ) så blir det omøjligt at mixa det samman til ETT bra stereo spår, darfor att det ville bli många olika stereobilder ovanpå varandra. Det ville låta rørigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag kan alltså aldrig få lika mycket ljud ut i båda högtalarna på mina inspelningar automatiskt? Utan jag måste panoera det efter varje gång jag spelar in.

Endera är du här för att driva med oss eller så har du inga kunskaper alls om ljuduptagningar.. Du får ju ta och tänka lite själv innan du ställer dina frågor...

Självklart kan du få lika mycket ljud ur båda dina högtalare även då du bara spelar in med endast en (1) mic.. som då ska återges i två (2) högtalarer (hoppas du förstår ironin i min sifferövertydlighet). Lösning heter att spela in din MONO signal till ett MONO-spår 😠

Du kan självklart inte få en steresiosignal ur en mic.. Däremot kan du mixa ditt material så att även ett monospår återges i stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag kan alltså aldrig få lika mycket ljud ut i båda högtalarna på mina inspelningar automatiskt? Utan jag måste panoera det efter varje gång jag spelar in.

Endera är du här för att driva med oss eller så har du inga kunskaper alls om ljuduptagningar.. Du får ju ta och tänka lite själv innan du ställer dina frågor...

Självklart kan du få lika mycket ljud ur båda dina högtalare även då du bara spelar in med endast en (1) mic.. som då ska återges i två (2) högtalarer (hoppas du förstår ironin i min sifferövertydlighet). Lösning heter att spela in din MONO signal till ett MONO-spår 😠

Du kan självklart inte få en steresiosignal ur en mic.. Däremot kan du mixa ditt material så att även ett monospår återges i stereo.

Jag har inga kunskaper ALLS om detta jag vet inte mycket! Förlåt att jag ställer dumma frågor, men jag vet inte annars vart jag ska vända mig för att få det att fungera!

Allt jag vet just nu är att när jag trycker på record och spelar in så hör jag bara min röst i vänstra högtalaren om jag har min preamp sladd (som är stereo 2 ringar på den iaf) in i line in left..och samma om jag har den i line in right

och jag vet inte hur jag ska bete mig..

Och du säger att lösning är att spela in i ett mono spår. Hur gör man det då isf? 😳

Redigerat av MickeMikrofon
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste du spela inn i stero, så kostar det deg 5000 kronor att køpa en mick från produsenten RØDE. Deras modell RØDE NT4, ar en stereomic, som består av två stk. "kapslar". Utgången från micken er med en stereokabel. Det føjler med øvergångspluggar til vanlig xlr ( vanlig mikrofonplugg/kabel) o annat.

Micken er en såkallad Condensator-mic o den krever 48V fantommatning eller ett 9volt batteri. Det ar møjligt att din pre-amp har fantommatning, isåfall ar det en liten knapp med text: 48V.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste du spela inn i stero, så kostar det deg 5000 kronor att køpa en mick från produsenten RØDE. Deras modell RØDE NT4, ar en stereomic, som består av två stk. "kapslar". Utgången från micken er med en stereokabel. Det føjler med øvergångspluggar til vanlig xlr ( vanlig mikrofonplugg/kabel) o annat.

Micken er en såkallad Condensator-mic o den krever 48V fantommatning eller ett 9volt batteri. Det ar møjligt att din pre-amp har fantommatning, isåfall ar det en liten knapp med text: 48V.

Jag förstår inte vad det är det du fösöker förklara eller tippsa mig om?

Mitt problem är det jag svara till hegobald

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det ar det du just holder på med. Din mick ar MONO o kan inte leverera annat signal an mono.

En annan sak: du anvander stereotele från preamp til ljudkort. Ljudkortet har monoinngångar, o anvander du stereotele, får du bara mono andå, derfor att ljudkortets kontakt ar utformad så att den bara har kontakt med den ena ringen på telepluggen.

Hørlursutgången på din stereo har rett utgångsmekanik for att ha kontakt med båda ringarna i en stereoteleplugg.

I ditt innspelningsprogram - om du øppnar mixern som finns i programmet - se til att "knappen" som kallas PAN står i mitten. Då ska programmet spela upp samma ljud i båda utgångarna.

En annan sak_: se til att telepluggarna du har kopplat mellan ljudkortet o hammastereon, ar MONOtelepluggar så att de får kontakt med ljudkortet. Annars får du bara ljud på ena sidan. Forklaringen står några rader upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det ar det du just holder på med. Din mick ar MONO o kan inte leverera annat signal an mono.

En annan sak: du anvander stereotele från preamp til ljudkort. Ljudkortet har monoinngångar, o anvander du stereotele, får du bara mono andå, derfor att ljudkortets kontakt ar utformad så att den bara har kontakt med den ena ringen på telepluggen.

Hørlursutgången på din stereo har rett utgångsmekanik for att ha kontakt med båda ringarna i en stereoteleplugg.

I ditt innspelningsprogram - om du øppnar mixern som finns i programmet - se til att "knappen" som kallas PAN står i mitten. Då ska programmet spela upp samma ljud i båda utgångarna.

En annan sak_: se til att telepluggarna du har kopplat mellan ljudkortet o hammastereon, ar MONOtelepluggar så att de får kontakt med ljudkortet. Annars får du bara ljud på ena sidan. Forklaringen står några rader upp.

Ja okej nu förstår jag det där med att det är och ska vara Mono!

Jag gjorde som du sa jag tog Fram "pan" effekten och den låg redan på mitten, men det låter enda bara ur min ena högtalare..

Och sladdarna mellan stereon och ljudkortet måste ju vara MONO tele eftersom dom har bara 1 "ring" var..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska forsøka att forklara skillnaden på monotele o stereotele:

En monotele har en spets o en ring

En stereotele har en spets o två ringar

Din hørlursutgång på hemmasteron har kontakter for spets + två ringar

Dina ljudkortsinngångar har kontakter for spets + en ring.

Om du anvande stereotele UT från din preamp o inn i ditt ljukort,så ar det bara den ena inngången som får kontakt - darfor att den andra inngången letar efter signal på fel ring på telepluggen. Den ringen den får kontakt med, visar ingenting darfor att din mic+preamp inte har skickat nåt til den ringen ( derfor att dom er mono-"apparater" )( engelsk: monodevices ) Din pre-amp sander signal bara til den ena ringen på den teleplugg som står ikoplat.

Blev det klarare nu ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska forsøka att forklara skillnaden på monotele o stereotele:

En monotele har en spets o en ring

En stereotele har en spets o två ringar

Din hørlursutgång på hemmasteron har kontakter for spets + två ringar

Dina ljudkortsinngångar har kontakter for spets + en ring.

Om du anvande stereotele UT från din preamp o inn i ditt ljukort,så ar det bara den ena inngången som får kontakt - darfor att den andra inngången letar efter signal på fel ring på telepluggen. Den ringen den får kontakt med, visar ingenting darfor att din mic+preamp inte har skickat nåt til den ringen ( derfor att dom er mono-"apparater" )( engelsk: monodevices ) Din pre-amp sander signal bara til den ena ringen på den teleplugg som står ikoplat.

Blev det klarare nu ?

Ja jag förstår nu, jag måste helt enkelt förstå nu, jag tycker själv att jag förstår nu!

Så då måste jag alltså panoera mina inspelningar efter jag har spelat in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, du ska tappa utsignalen ifrån 2 st fysiska Tele-utgångar på ljudkortet, den ena är left den andra är right!

Ifrån dessa två Tele-utgångar (på ljudkortet) ska det gå 2 st separata kablar, en per utgång som i ena ändan har 1 st RCA:

h2679.jpg

och i andra ändan 1 st balanserad Tele: np3c.jpg

Nu ska dessa kablar in i stereon, den ena sätter du in i stereons line-in right (röd) och den andra uti stereons line-in left (vit eller svart)

Sådana kablar finns att köpa i alla hyffsat välsorterade musikaffärer!

PS Han har ju inte Stereo-Tele ut, utan balanserad mono-Tele ut! Vad ni har förvirrat honom i onödan 😠!

Stereo-tele (som b.l.a. hörlurar har) ser identisk ut som balanserad mono-tele, bilden ovanför

men om man kopplar mono-tele som om det vore stereo-tele kommer man få två st left(right) signaler?

Som ibland kan fasa ut varandra så det blir helt tyst?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej.

Jag tror du gjør samma mistak som jag gjorde nar jag va ny på det har.

I mitt innspelnigsprogram, Cubasis VST4 ( som er lille, lille bror til Cubase o dan har några år på nacken ) så visas bara en ( 1 ) kanal inspelad - aven om jag har spelat inn 8 kanaler samtidigt. Programmet sparar dom andra i en mapp på hårddisken. Denne mapp skulle du också blivit "befalat" att valja av programmet nar du skulle spela inn. Detta for att programmet ska ha en mapp att samla all audio, midi, o annan informasjon om din sång. Lettare for programmet att ta fram allt efteråt.

Det jag måste gjøra efter inspelning, ar att søka til mappen o hitta dom andra inspelade "spåren" o sedan overføra dom til vart sitt "track/kanal" i programmet.

Då - har jag møjlighet att lyssna på alla samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, du ska tappa utsignalen ifrån 2 st fysiska Tele-utgångar på ljudkortet, den ena är left den andra är right!

Ifrån dessa två Tele-utgångar (på ljudkortet) ska det gå 2 st separata kablar, en per utgång som i ena ändan har 1 st RCA:

h2679.jpg

och i andra ändan 1 st balanserad Tele: np3c.jpg

Nu ska dessa kablar in i stereon, den ena sätter du in i stereons line-in right (röd) och den andra uti stereons line-in left (vit eller svart)

Sådana kablar finns att köpa i alla hyffsat välsorterade musikaffärer!

PS Han har ju inte Stereo-Tele ut, utan balanserad mono-Tele ut! Vad ni har förvirrat honom i onödan 😳!

TACK!!!!!

Min granne har lite allt möjligt, och nu fick jag en sådan där sladd av honom! Och nu funkar det!!!!! 😮😄🙁🙁🙂😄🙁😉😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...