Jump to content
Annons

mer driv i trummorna


rhythmical

Recommended Posts

Annons

Satt precis och jobbade med en breaklåt, så jag blev tvungen att svara 🙂 Personligen hårdmanglar jag alla trummor genom min Triple-C kompressor, precis så mycket att det börjar pumpa lite snyggt. Funkar oftast, men inte alltid 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Auto make-up gain funktionen i comp-01 gör ju att den blir lite knepig att ratta ibland eftersom ratio och treshold rattarna styr hur mycket den kompenserar. När jag vill ha den där pumpande effekten brukar jag köra med en ratio runt 100, tresholden runt 20 och attack och release på 0. Glöm heller inte att maxa signalen som går in i kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur ränkar man ut delayen då ?

DDL i Reason "räknar" själv ut delay tiden beroende på det tempo du har.

1 blir 16delar, 2 är 8delar.

(Kommer mer i näst nästa nummer av S.)

För att få lite mer tryck i trummljud - loopar (som ofta är redan komprimerade) så kan man om man är i Redrum lägga en kompressor i varje trumkanal. (en annan sak som ofta glöms bort är att EQ:a trummkanalerna separat. och lägg eq efter kompressorn)

annars kan man dubblera trummorna. skicka stereosignalen först till ett reverb sedan till en kompressor. litet men stort rum på max och så skruva till kompressorn. mixa ihop den mitt ditt grundtrummor.

sedan kan man dubblera trummorna med något annat ljud, t.ex brus/ett annat trummset/stålfat/eller ett trumljud som skcikas genom ett dist för att sedan reverb/kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...