Jump to content
Annons

Teknodrom-destructorconstructor(Jätteargt!)


Recommended Posts

Ja, goddag allihop!

Har en låtskiss som är ett projekt i aggresiv musik. Jag tänkte att det vore kul att göra nåt elektroniskt och se hur det blev, och resultatet: Sjukt trasigt, min sämsta text hittills(ihopknåpad på <1 min., mest för att ha nåt material att jobba med, som ett element i låten.. Jag är inte så arg av mig i allmänhet), en kaotisk ljudbild, men det var ju lite det som var meningen, inte så slick direkt.

Det var ganska kul att svänga ihop, några saker är jag rätt nöjd med men nu är jag mest trött på alltsammans. Inte så upplyftande direkt att göra sånt här.. 😎

Vore kul att höra lite vad ni tycker.. Nåt som kan göras annorlunda, bättre mm mm. Om jag ska göra färdigt den osv. Skriv gärna nåt. 🙂

/teknodrom

Låtlänk: låtidé

(mp3@192 kbps, ca. 1.30, 2.06 mb.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte så himla aggro tycker jag! Lät skitbra de första 25 sekunderna. Mycket lovande, en skön stämning byggdes kupp, men sen kom trummorna sabbar allt, in med lite breakbeats. Prodigy, Chemical brothers, Chrystal Method (verkar vara ganska okända/svårt att få tag i plattor i sverige, men grymt bra och röjjigt, mer techno/dance än prodigy).

Kanske håller du lite för högt tempo i den här låten för breakbeats. kan var ballt att köra halva tempot på trummorna (det gör ju faktiskt redan clapen) och hålla på speed trummorna ett bra tag.

Partiet som kommer efter sången känns lite Scooter, å det kanske inte är helt lyckat 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, aggro vet jag inte om det är direkt. Elak stämning möjligtvis, men aggro, njae.

Känns som du inte riktigt når dit du vill med den här låten. Som xarl skrev så passar inte trummorna in alls. De liksom förstör flytet i låten på något sätt. Hade passat bättre med breakbeat a'la prodigy, alternativt att du sänker tempot på hela låten och låter handklappen vara i samma tempo som bastrumman..

Prova att variera med mer än två ackord också..

Har du förövrigt hört "Feindflug" ? 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver skaffa dig grundläggande kunskaper om kompression, eq-hantering och andra mixknep innan du ger dig i kast med en genre som bygger på teknikfetischism. Detta håller inte.

Testa: Dist, bitreducering, ringmodulation, komprimering med extrema inställningar, sidechainkomprimering.

Link to comment
Dela på andra sajter

1000 tack för bra respons xarl!

Ska definitivt pröva med mer breaks, hade aphex twins "come to daddy" i tankarna, men då ska jag nog öka grundtempot och halvera det ibland som du sa. I

Jag tänkte köra den snabba kicken mest för att skapa nån slags hysterisk känsla och köra clapen på halva slagen för att få till lite industrial på nåt sätt... Ska fortsätta leta efter en metallisk snare som jag kan lägga till, har inte hittat nån i reasons factory soundbank. Annars skulle jag ju kunna vocoda ett breakspår, kunde bli bra.. 😉

Ja alltså, scooter är väl knappast nån favorit direkt, har inte lyssnat på dem.. Antar att det är partiet efter vocodern du menar? Jag var faktiskt lite nöjd med den arpeggiobasen.. 🙂

Det här är verkligen inte sån musik jag normalt gör/lyssnar på så det är grymt kul att få lite impulser!

>D Vibe

Vad menar du? har ju hela 4 st. bara i refrängen.. :rolleyes: Har inte hört Feindflug, får kolla upp det..

>Demomannen

Låten innehåller det mesta av det du sa, om än ganska snabbt framställt i reason med begränsade cv-sidechainmöjligheter.. I och med att det är en skoluppgift i aggressivt uttryck var min ambition mest att skapa en ganska trasig ljudbild. Men som du säger, visst behöver jag mer kunskap om mixning, helt sant..

Tack för alla svar! Uppskattas mkt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...