Jump to content
Annons

Publishing?


Studiomedlem

Recommended Posts

Hey.

Det är så att jag förmodligen ska skriva ett publishing kontrakt med ett svenskt välansedd publishing bolag. Jag är en producent och producerar hiphop.

Problemet är att jag inte är 100 på vad det innebär och hur det funkar och jag vill inte komma dit och se ut som ett frågetecken när det är dags att skriva under. Så som jag har förstått funkar ett publishing bolag så att (i mitt fall som producent) de hittar artister som de ger mina produktioner till ungefär som ett management eller liknande och sedan tar en summa av mina intäkter. Men hur funkar det exakt? vilka intäkter går genom dom? Skivförsäljning går genom dem...men går t ex stim penger genom dem? och hur många procent brukar de ta?

Vore väldigt tacksam om någon kunnig kunde beskriva lite hur det funkar rent praktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att skriva ett förlagsavtal kan innebära väldigt mycket och det finns all anledning att vara väldigt försiktig och definitivt anlita en jurist som går igenom avtalet med dig.

Ett musikförlag tjänar sina pengar på att förlägga upphovsmän.

De inkasserar alltså en del av pengarna som utgår för framförande, t ex radio och TV-spelningar, liveframträdanden osv.

Standard i sverige är att

förlaget tar 33,34%

upphovsmannen/männen 66,66%

En upphovsman är den person som skrivit ett musikaliskt verk (text & musik). Alltså inte den som producerat låten.

Pengar som STIM inkasserar betalas normalt ut direkt till upphovmannen respektive förlaget. Undantag kan vara om t ex upphovsmannen fått ett förskott. Då betalar STIM allt till förlaget tills förskottet räknats av.

För framföranden i utlandet brukar andra procentsatser gälla, vanligtvis en 50/50 fördelning.

Förlaget är även inblandad i en liten del av skivförsäljningen oxå. De kallas för de Mekaniska rättigheterna. Fördelningen mellan upphovsman och förlag är normalt desamma som nämnts ovan, men här utgår alltså en procentsats till upphovsmannen för varje såld skiva. Dessa avräknas av NcB.

Förmodligen är även ett skivbolag inblandat, de skriver kontrakt med artisten som har procent på skivförsäljningen, har artisten inte varit med o skrivit låten så får denne inte några pengar vid radio spelningar.

Jag fattar det som du är både producent och kompositör.

Det innebär att du bör ta betalt för produktionen, normalt så är det skivbolaget som köper denna av dig. Du bör förvänta dig en engångssumma, dels för att du gör jobbet (sliter o svettas i studion) och dels för att du säljer eller överlåter rättigheterna att använda din master.

Du skall även se till att du får en producent royalty av skivbolaget, kan variera rätt mycket men mellan 3 och 6 % kan vara ett normalt utgångsläge.

Några viktiga faktorer jag tycker du ska tänka på är:

-- Vad gäller för ditt förlagsavtal, vilka låtar, är det allt du skriver fr o m kontraktets början, eller bara vissa grejjer. Innefattar det även äldre material du skrivit?

--Hur lång tid gäller kontraktet.

Vad händer om du inte tycker att förlaget uppfyller dina förväntningar vad gäller att placera dina låtar? tänk om de inte placerat en enda låt efter 3 år och avtalet gäller i 5, du har andra kontakter som är intresserade att jobba med dina grejjer men de vill ju oxå ha förlagsbiten....

--Vad händer med låtar de inte lyckas placera inom kontraktstiden? (Se till att ha en klausul där DU får tillbaka dina låtar om de inte placerat dom inom t e x 3 år).

--Vad gäller för låtar de lyckas placera, gäller "life of copyright"? eller ska ni tillämpa det lite modernare att förlagsbiten går tillbaka till dig efter 10, 15 eller 20 år.

--Vilka territorier skall förlaget representera dig i, bara sverige? hela världen?

---------------------------------------------------------------------------------------------

Hmmm, mycket text blev det, hoppas att det går att få ut något av allt detta.

Handlar det om att skriva ett kontrakt med allt du gör i x antal år framöver, så ska du ABSOLUT låta en jurist titta på avtalet, det är värt dom tusenlappar det kostar många gånger om.

Kolla följande länk

http://www.valenzia.se/

där finns bl a artiklar och tips inför förhandlingar samt en del förklaringar vad olika vanligen förekommande paragrafer i avtal egentligen betyder, på vanlig svenska. 😕

(Jag har hittat länken här på forumet nån gång men kommer inte ihåg vad han heter. Finns mycket nyttigt att läsa där iallafall.)

Lycka till

Redigerat av xarl
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...