Jump to content
Annons

VST-effekter på MIDI

Recommended Posts

henkan (oregistrerad)
Postat

Hej,

Efter lite undersökning i manualer etc. verkar det som om jag kommit fram till att man inte kan lägga VST-effekter på MIDI-spår i Cubase SX3. Stämmer detta?

Jag provade Cubase SX1 tidigare och om jag inte missminner mig så gick det utmärkt där...

Hur göra? Jag vill exempelvis kunna lägga lite gate på en virvel från LM7 som ligger på ett eget spår.

Henkan

Annons
Postat (redigerat)

En VSTi går det alldeles utmärkt att lägga en VST-Gate på..eller vilken annan VST-effekt som helst.

Alltså: EN VSTi triggas av MIDI men den genererar audio genom de midinoter som den triggas av och följdaktligen kan du applicera VST-effekter på den.

Midi är bara gränssnittet för att styra hur saker o ting ska låta eller om det är en fråga om att midistyra t.e.x ett filtersvep via controlchangemeddelande ( också Midi ) och en extern kontroller med rattar eller fader.

Du lägger alltså Gate'n på VSTi'ns (audio)kanal i mixern.

Hoppas jag var någorlunda tydlig 🙂

Redigerat av Lundin
henkan (oregistrerad)
Postat

Ok, då går det tydligen - men hur göra?

Om jag går till mixern och väljer bland de send-effekter som finns för min virvelkanal så kommer inte de pluggar jag "borde ha" att vara där. Bara några andra "MIDI-pluggar"...

Jag har lagt till en effektkanal med det reverb som jag vill kunna använda.

Henrik

Postat (redigerat)

Då är du fortfarande och pillar på MIDI-spåret.

Om du kör låten med mixern öppnad så ser du ett ljudspår som spelar samma sak som MIDI-spåret. På detta ljudspår kan du lägga effekter.

Hoppas jag inte rör till det nu...

EDIT: Stavfel.

Redigerat av BaldByChoice
henkan (oregistrerad)
Postat

Aha - visste inte ens att det fanns ett sånt... Men nu när du nämner det så har jag sett spår i mixern som jag inte riktigt har fattat vad det är.

Sitter på jobbet nu så jag kan inte kolla men det låter rimligt som du säger. Stort tack!

Henrik

Postat

Men för att krångla till det finns även MIDI effekter 😮

De används dock för att manipulera själva MIDI-signalerna innan de når instrumentet.

/Majken

henkan (oregistrerad)
Postat

Ja, det är väl dessa jag harvat runt med utan att hitta "audio-effekterna" (uppenbarligen pga att jag varit på MIDI-spåret stället för ljudspåret för kanalen).

Är lite otålig att komma hem från jobbet så att jag kan prova...

Henrik

Postat

Fan va underbart, detta har jag också alltid undrat över...

Fattar inte att jag inte kom på det själv, har ju letat som

en hungrig tiger 😮

*Tack för lite värdefull info*

mvh

Sonefors

Postat

jag har en relaterad fråga! hur kan man få ut vstinstruments audiospår i arrange-fönstret?? lite småjobbigt att behöva gå in i mixern hela tiden för att pula med dem, när man har för vana att jobba med "vanliga" audiospår direkt i arrange-fönstret..

Postat

Det beror lite på vilken version av Cubase du använder. Om det är Cubase SE/SL/SX 1 så trycker du på W knappen på instrumentet, Alltså Write automation så skapas ett spår i projektfönstret där du kan ändra inställningar på själva VST-spåret.

Använder du en senare version av Cubase så skapas dessa spår automatiskt. Öppna ett tomt projekt och aktivera ett VST instrument. Vips så kommer det att ligga nya spår för instrumentet i projektfönstret.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.