Jump to content
Annons

Måste bara få berätta


Oskar_E

Recommended Posts

Jo, vi beställde 500 skivor i digipack och allt från CO-Print Professional AB. Pröjsa ur egna fickor o allt... Så började det med att det blev feta förseningar. 2 veckor sa dom att det tog, det tog 2 månader...

Fick dom i förra veckan, och när jag spelar skivorna inser jag att det fattas två sek i början av första låten, detta gäller ALLA 500 skivor. Snacka med en kompis och han trodde det berodde på att man inte lagt till 2 sek tystnad i början när man gjorde glasmastern. Det låter troligt. Det visste vi absolut inte om när vi skickade skivan med låtarna till dom.

Så nu har jag snackat med dom och vill ha 500 nya, har skickat ner ett ex också. Får se vad dom säger.

Juridiskt sett så anser vi att dom borde sagt till, att dom vill ha en master klar för tryck och att dom inte kontrollyssnar trycket, innan vi skicka låtarna. Dom sa bara "skicka ert digitala material till oss på en cd-r och med låtarna i rätt följd"...

Vad anser ni? Kommentarer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker synd om er som hamnat i den här situationen och hoppas det löser sig!

Jag har pressat en hel del vinyler, och där bjuds det alltid (nåja, nästan...) på testpress, just för att man ska kunna kolla att mastern är riktigt gjord.

Det borde väl vara ett rimligt förfarande när det gäller cd-tillverkning också?

Sen kan jag inte låta bli att undra över vad det är för kass tekniker som inte hör att det fattas två sekunder? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Stackars Er! Det är därför jag själv velat hit och dit och inte skickat in till nån fabrik ännu. Tänkte kanske lösa detta genom att antingen personligen lämna till ett företag inom 30 minuters bussresas avstånd eller göra 300 cdr-ex av det hela helt själv (varför ska man annars köpa dator?).

Jag tror ni ska påtala detta snarast och att det inte framgick att det skulle vara två sekunders tystnad i början. Något jag själv heller aldrig sett något cd-tillverkarföretag prata om, och då har jag ändå studerat hela den marknaden. Däremot brukar de nämna att man ska lägga in testtoner på skivan man sänder. Hur nu det går till...

Det bästa är väl annars att sända in en mer råmaterialvariant och låta dem fixa mellanrum mellan låtar, lägga testtoner, in- och upptoningar etc. Och inte välja en 100%-ig snikvariant. Sedan behöver de för den sakens skull inte göra hela klabbet, d.v.s. equalisering, komprimering m.m., även om de är duktiga på sånt också.

Tror ni når någon slags kompromisslösning. Men har de verkligen inte sagt något muntligen eller skriftligen om de där två sekunderna, så borde de fixa det "gratis". Men det finns mycket man borde...

EDNA: Jag kan hålla med Dumb Dan där om tekniker, men samtidigt finns det hur många företag som helst inom detta med cd-framställan som kör med en budgetvariant där de inte överhuvudtaget inte tar sig tid att lyssna på materialet. Det är därför man ska undvika sånt, för att få pricken över i:et.

Personligen hade jag tyckt att det hela var meningslöst nu, att man lika gärna kan slänga skivorna. Jag hade aldrig med stolthet kunnat presentera materialet för någon. Alla hade väl reagerat över felet om inte annat.

Men du Olyckskorpen: Om ni nu fått alla 500 exen och de framställt en master att göra dem efter, så får de ju göra om den första låten helt enkelt och skicka 500 nya fullängdsex. Fast då måste de väl göra en ny master...

😠

Lycka till!//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett provtryck borde man absolut se till att man får innan de påbörjar dupliceringen, inte minst för att kunna se så att trycksakerna blir rätt (om man låter cdtryckeriet göra dessa också) - min erfarenhet är att de ofta är det största problemet.

Tråkig historia. Hoppas att det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka med en kompis och han trodde det berodde på att man inte lagt till 2 sek tystnad i början när man gjorde glasmastern. Det låter troligt. Det visste vi absolut inte om när vi skickade skivan med låtarna till dom.

Skickade ni en audio cd som original till dem? Isåfall måste den ha haft 2 sekunder tystnad. Annars säger cd-brännarprogrammet ifrån.

Om ni skickade en cd med datafiler så är det cd-fabriken som misslyckats, jepp.

Hursomhelst borde ni ha fått ett provtryck innan de körde full upplaga!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Njaaa...Vectro....Linus.....

MÅSTE den verkligen ha 2 sekunders dötid i början bara för att det är en AudioCD? I min förra bautadator så kunde jag i cd-bränningsprogrammet välja 0,2 eller 5 sekunders tystnad mellan låtar. Eller menar du att ÄVEN om man väljer 0 sekunders tystnad (rätt vanligt om man vill ha hela klabbet i en jämn smet), så blir det ändå alltid 2 sekunders tystnad just före den första låten?

😠

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

MÅSTE den verkligen ha 2 sekunders dötid i början bara för att det är en AudioCD?

Ja, en Red Book Audio CD måste ha minst 2 sekunders paus innan det första spåret. Men det märker vi ju inte eftersom det är två sekunder innan själva det första spårets startmarkering.

Detta gäller bara första spåret. Resten av spåren på skivan kan hur korta/långa pauser man vill, t.ex. 0 sekunder för skivor där spåren går in i varandra. Men det har du redan märkt.

Testa i brännarprogrammet att ändra pauser på de andra spåren och det funkar bra. Ändra pausen på det första spåret och brännarprogrammet reagerar - förhoppningsvis. 😲

Om Oskar stoppar in sin skiva, trycker play och spelar från 0:00 kommer de två första sekunderna att fattas. Om han då manuellt backar skivan till -0:02 spelas hela låtens intro.

Link to comment
Dela på andra sajter

komoriman (oregistrerad)

Jag ringde CO-Print och bad dom skicka några provskivor på jobb dom gjort...

Jag kanske har min ribba jäkligt högt lagd efterssom jag jobbat som grafiker i 12 år men skivorna jag fick såg fanimej förjävliga ut...!

Misspass i färgerna, konstiga ränder över trycket och alldeles för grovt raster! =(

Hoppas ert ser bättre ut och att det löser sig med skivorna!

Redigerat av komoriman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, dom har uttryckligen bett om en "master-cd med låtarna på i rätt ordning" ser jag nu. Grejen är ju att det inte var vi som gjorde mastern, det var han som skulle mixa och mastra låtarna som brännde skivan på jobbet. Jag fick en skiva av honom som han visste var ämnad att skickas direkt på tryck. Dock är han en mycket bra kompis och jag skulle ha svårt att lägga skulden på honom....

Fy fan vilket läge vi är i... det är ju 13000 som står på spel...

Men vad säger ni? Är tryckeriet skyldiga att bränna nya eller? Help me out here?!?!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ja alltså..."en master-cd med låtarna i rätt ordning". Jo, men det har de ju fått också!!

Felet är bägges som jag ser det: dels kompisens som inte la in två sekunders tystnad i början av skivan (men du skriver inte ifall de KRÄVT det) och dels är det fortfarande cd-fabrikens fel, eftersom de inte upptäckt felet.

Men vilken kontroll beställdes av den inskickade cd:n?

Viktigast av allt är nästan att veta vilket företag vi pratar om.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket företag vi pratar om står i första inlägget..

Och nej, dom har inte KRÄVT någonting om 2 sek i början... kolla hemsidan...

På hemsidan finns knappt någon information om avtal,rättigheter och skyldigheter när det gäller cdn och trycket. Jag bara antog att dom inte skulle släppa igenom en skiva som inte lät som mastern. Det är väl liksom inte bara möjligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jaha, men då är det inget snack! Ni ska ha de rätta cd:na!! De kan inte ta för givet att det ska vara 2 sekunders tystnad i början. Det ska de själva lägga in om de gör en master att pressa cd:na efter!!!!!

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

dom har uttryckligen bett om en "master-cd med låtarna på i rätt ordning"

Brände din kompis möjligen en extrakopia av skivan så ni kan höra att skivan ni skickade var felfri?

Jag tror att den brända skivan var okej, och att presseriet gjorde fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Felet är bägges som jag ser det: dels kompisens som inte la in två sekunders tystnad i början av skivan (men du skriver inte ifall de KRÄVT det) och dels är det fortfarande cd-fabrikens fel, eftersom de inte upptäckt felet.

Jag tycker det låter konstig ifall kompisen INTE har lagt in tystnad i början av skivan (som inte hörs när man spelar upp den). Detta eftersom de flesta program automatiskt gör detta vad jag vet (liksom Linus säger). Det finns dock vissa brännarprogram där man manuellt kan ta bort denna paus, och skulle detta vara gjort så är det helt och fullt din kompis fel (troligen inte). Detta borde däremot ha hörts redan på eran masterskiva som ni skickade till presseriet att den kapade starten på spår 1. Jag hoppas att ni lyssnade på denna innan ni skickade in den till presseriet... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hej Oskar

Vi har nu bekräftelse på att det skiljer mellan er Master-Cd och det ni fått levererat.

Kan ni acceptera en prisreduktion eller önskar nya CD-skivor?

Vid begäran om nya CD-skivor kommer vi att återta de felaktiga."

Tack för engagemanget folk!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hej Oskar

Vi har nu bekräftelse på att det skiljer mellan er Master-Cd och det ni fått levererat.

Kan ni acceptera en prisreduktion eller önskar nya CD-skivor?

Vid begäran om nya CD-skivor kommer vi att återta de felaktiga."

Tack för engagemanget folk!

Perfekt! Vad skönt att det löste sig.

Det är alltid bra när företag erkänner att de gjort fel och erbjuder sig att åtgärda felet omdelbart, det gör ju att man kan tänka sig att anlita dem igen. Ibland kan det till och med ge mer goodwill att först göra fel och sedan rätta till det än att göra rätt från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Lycka. Begär NYA cd-skivor och skicka gladeligen tillbaka de felaktiga, eller hur!

Klart de vill ha tillbaka de felaktiga, de kan ju inte skylta med kassa cd...

😏

p.s. Jag kollade in på CO Print Professionell AB nu igen och de har en hel del schyssta Digipaks o.s.v. Jag har allt sett in på dem förut och blivit lite imponerad då också. Ett bra val! Inte minst gällande förpackningsbiten. d.s.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid bra när företag erkänner att de gjort fel och erbjuder sig att åtgärda felet omdelbart, det gör ju att man kan tänka sig att anlita dem igen.

Word! Skönt att det fixar sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
MÅSTE den verkligen ha 2 sekunders dötid i början bara för att det är en AudioCD?

Ja, en Red Book Audio CD måste ha minst 2 sekunders paus innan det första spåret. Men det märker vi ju inte eftersom det är två sekunder innan själva det första spårets startmarkering.

Detta gäller bara första spåret. Resten av spåren på skivan kan hur korta/långa pauser man vill, t.ex. 0 sekunder för skivor där spåren går in i varandra. Men det har du redan märkt.

Testa i brännarprogrammet att ändra pauser på de andra spåren och det funkar bra. Ändra pausen på det första spåret och brännarprogrammet reagerar - förhoppningsvis. 😆

Om Oskar stoppar in sin skiva, trycker play och spelar från 0:00 kommer de två första sekunderna att fattas. Om han då manuellt backar skivan till -0:02 spelas hela låtens intro.

En Audio-CD måste INTE ha två sekunders tystnad för att spela en låt som börjar på 00.00. Red Book standarden har precis som du säger det, men tro mig, det går alldeles ypperligt. Har själv gjort en och annan master som INTE haft två sekunders tystnad som blir prima efter press!

Link to comment
Dela på andra sajter

En Audio-CD måste INTE ha två sekunders tystnad för att spela en låt som börjar på 00.00. Red Book standarden har precis som du säger det, men tro mig, det går alldeles ypperligt.

Du trotsar Red book specification med andra ord? Ingen bra idé.

"Paus-tvånget" gäller första spåret, och enbart första spåret. Pflag/Index 01 sätts två sekunder in på skivan, och en CD-spelare kommer aldrig att spela upp de två tysta sekunderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...

Jag har kollat in företaget för priser osv inför mitt kommande skivsläpp,den historien som tråden behandlat är väl rätt typisk för nytillkommna företag som vill konkurrera med Cutting room/CD-plant/Digitalfabriken mm som är etablerade och kräver rätt gjorda premasters och som skickar en testskiva för godkännande innan den går i tryck!

Det fallerar på kunnandet alltså-som vanligt,gäller att ha stenkoll på bitarna om man vill anlita såna här mindre presserier etc,är det förresten ett RIKTIGT presseri och inte bara en i raden av brännerier???

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...