Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har precis köpt en Nord Modular och den e så nice,,, MEN en sak som jag inte gillar eller så gör jag fel...

Ljudet ut varierar kraftigt i volym gentemot mina andra synthar,,, det kan vara för högt eller för lågt men det konstiga är att det varierar något kopiöst plus att även om det kommer låg ljudnivå ut från min Nord Modular så låter ljudet som om det distar..........

Någon annan som har en Nord Modular som kan ge några bra tips.........

Dancelot (www.dancelot.com)

Annons
Postat
Hej!

Har precis köpt en Nord Modular och den e så nice,,, MEN en sak som jag inte gillar eller så gör jag fel...

Ljudet ut varierar kraftigt i volym gentemot mina andra synthar,,, det kan vara för högt eller för lågt men det konstiga är att det varierar något kopiöst plus att även om det kommer låg ljudnivå ut från min Nord Modular så låter ljudet som om det distar..........

Någon annan som har en Nord Modular som kan ge några bra tips.........

Dancelot (www.dancelot.com)

Vilken Modular är det du har? Den nya eller den gamla, rack eller keyboard-versionen? Jag har den gamla i keyboardversion och den fungerar fint.....

Du har inte lust att beskriva felet lite mer noga så man har en chans att förstå vad det är som händer? 😱 Är ljudet ibland för högt och ibland för lågt? Min erfarenhet av att ladda ner olika ljudpatchar är att dom kan vara ganska olika programerade. En del av dom har massor med filter och skit på som kan dämpa ljudet ganska ordentligt, medans andra har dist och amplifier och skriker rätt så högt.

Sedan det där med att det låter som den alltid distar.... Rensa alla slots från ljud, ladda in något preset-ljud som du vet ska låta bra (tror dom ligger ute på Clavias hemsida) och börja med att lyssna i lurar. Låter det bra? Testa sedan led olika utgångar för att se om du kan hitta var felet ligger. Hur kopplar du sedan synten? Det är inget strul med eventuell ingång på ljudkortet eller för höga nivåer så att disten uppkommer där?

Lycka till!

Postat

En Nord Modular liknar ju en riktig analog modularsynt i det mesta och där brukar man få räkna med stora variationer i ljudvolym mellan olika ljud/program helt enkelt.

Om de andra syntarna är baserade på wavtable så brukar ju grundvågformen vara optimerad i ljudvolym redan från början (med andra ord mer platt och odynamiskt ljud)

Postat

Takkar för era svar...........

Forum e nice, går ju inte direkt att ringa mormor o fråga.....

Jag har Nord Modular (2oktavers modellen), ingen aning om den finns i fler verioner Gammal/ny men det är ingen G2 i alla fall........

Ljudet är inkopplat i en av mina 3st Alesis AI3.... alla andra synthar låter nice därifrån och jag kör Logic..........

Utgångarna 1, 2, 3, 4 sitter alla var och en i min ena DA/Omvandlare.....

Är det att rekkomendera att köra bara tex 1 och 2 som en normal steroutgång?

Ska dunka ner lite Ljud från Clavia's hemsida o testa om det låter bättre..........

Postat
Jag har Nord Modular (2oktavers modellen), ingen aning om den finns i fler verioner Gammal/ny men det är ingen G2 i alla fall........

Ljudet är inkopplat i en av mina 3st Alesis AI3.... alla andra synthar låter nice därifrån och jag kör Logic..........

Är det att rekkomendera att köra bara tex 1 och 2 som en normal steroutgång?

Det var det jag menade med "gammal" modell, inte G2. Jag har samma två oktavers och jag använder också Alesis AI3. Låter bra hemma hos mig som sagt.

Lyssna i lurar, koppla mellan olika utgångar, lyssna med pacthar som du vet är okej och försök lista ut var det blir fel. Återkom gärna med mer frågor.

Din sista fråga förstår jag inte riktigt.... Bara 1 och 2. Ja om du bara vill ha två utgångar istf 4 så är väl det bra, annars inte typ. Eller vad?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.