Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Har en Korg M1 som jag tÀnkte koppla till datorn via MIDI, och fÄ lite bÀttre ljud med hjÀlp av VST-plugins (Cubase VST) (V-Stack)

Undrar om denna fungerar att lÀnka ihop datorn med synthen.

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=8380&artno=122282

Och om det funkar. Kan man köpa ytterligare en (MIDISPORT UNO) Och fÄ igÄng pÄ tvÄ synthar med olka ljud samtidigt

Skiss :rolleyes:http://artica.mine.nu/midi.JPG

Redigerat av ArticA
Annons
Postat

JodÄ det funkar fint att koppla din M1 via ett midisport interface...

man varför köpa tvÄ st. UNO? Ett midisport 2x2 kostar bara 200 spÀnn mer

Postat

Ja det verkar ju bÀttre =)

Men Àr lÀtt för programet att skillja pÄ tvÄ sythar..?

MÄste man göra nÄgon instÀllning pÄ synthen? eller Àr det bara att sÀtta i sladden?

Postat

Inga problem alls... du fÄr upp tvÄ midi ingÄngar i cubase A och B, sÄ det handlar egentligen inte om att cubase ska skilja pÄ dina synthar. Synth 1 fÄr du helt enkelt in pÄ kanal A och synth 2 pÄ kanal B.

Postat

2 midiinterface Àr ju bara nödvÀndigt i det fall du:

1.) kommer anvÀnda nÄgon form av syntediteringsprogram som krÀver handshake i bÄda riktningar.

2.) Din masterklaviatur/synt inte har midi thru.

3.) Har 2 masterklaviaturer som du vill kunna spela in midi ifrÄn.

Annars kopplar du ju bara midi thru till synt nummer 2 och stÀller in respektive synt att inte dela samma midikanaler.

..annars kan det ju vara tufft att stacka 2 syntar, 16 midikanaler unisont, pĂ„ fullt vrĂ€k 🙂

Kör hÄrt.

Postat

Vad bra dÄ behöver jag bara köpa en 1x1 usb interface..

Behöver jag stÀlla in nÄgot pÄ synthen

"stÀller in respektive synt att inte dela samma midikanaler."

Vart göt man det =)

Annars verkar det lÀttare att köpa tvÄ (2x2) och fÄ kanal A och B

Postat (redigerat)
Behöver jag stÀlla in nÄgot pÄ synthen  

"stÀller in respektive synt att inte dela samma midikanaler."

Vart göt man det =)

Annars verkar det lÀttare att köpa tvÄ (2x2) och fÄ kanal A och B

*Host* Otydlig och opedagogisk 2 ggr.. mĂ„ste skĂ€rpa mig. 🙁

AlltsÄ: du gÄr in i M1:an disable'ar de midikanalerna som de andra VSTi-syntarna anvÀnder, antingen om du mute'ar dem eller helt enkelt stÀller midi channel till "off". Och detta görs alltsÄ i M1:an

Annars kommer bÄde synten och VSTi'n spela samtidigt

Kika runt i menyerna och leta rÀtt pÄ nÄgon form av multitimbral setup i M1:an

Har för mig att Korg har fasta kanaler för ljuden men ej helt sÀker.

p.s 1: Midisport 2X2 Àr ett bra köp - har ett Àldre sÄdant sjÀlv som aldrig krÄnglat med nÄgot program vare sig det Àr syntlibrarians eller editeringsprogram till sequencers.

p.s 2: Ett midisport 2X2 har en A och en B-kanal vilket ger dig 16+16 kanaler och kan dÀrigenom dedikera ena kanalen till t.e.x M1:an. med andra ord sÄ rÀcker 1st sÄdant för att Ästadkomma det du Àr ute efter

p.s 3: LÀste din första post och efter tredje gÄngen sÄg jag att du bara berÀttar om en (1) M1..?.. i det fallet behöver du ju bara 1x1 midiport, d.v.s 16 kanaler.. VSTi'erna lever sitt eget liv oberoende av synten.

Det du förmodligen ocksÄ mÄste göra Àr att sÀtta Korg M1's syntmotor till "Local OFF" vilket innebÀr att du styr synten via Cubase.

Detta ska finnas i nÄgon midimeny /mastermeny /configmeny/setupmeny (vÀldigt mycket menyer kan det bli ) i synten.

Lycka till.

Redigerat av Lundin
Postat

Jag skuttar in och hÄller med om att ett Midisport 2x2 blir ett bra köp.

"TvĂ„ MIDI-interface i en burk" 😛

In A/Out A kopplar du till din M1:a, och om du skaffar en till synth i framtiden kopplar du den pĂ„ In B/Out B. Sen vĂ€ljer du i V-Stack att den ena VSTi-pluggen ska styras av klaviatur A och den andra styrs av klaviatur B. 😄

Postat

Tack för alla svar hitills 😕

Mmm... LÄter som det Àr bÀttre för mig att bestÀlla en Midisport 2x2

SÄ nu gör jag det :rolleyes:

Jag kommer förmodligen Äterkomma nÀr jag ska gÄ in i M1:an

stÀlla in "Local OFF"

Det dÀr med 16 kanler för varje kanal förstÄr jag inte?

Postat
Jag kommer förmodligen Äterkomma nÀr jag ska gÄ in i M1:an

stÀlla in "Local OFF"

Finns nÄnstans under "Global" och "MIDI" om jag inte minns fel... (Det Àr ju trots allt nÀrmare 10 Är sedan jag sÄlde min M1:a nu, sÄ jag kan ha fel...)

Postat (redigerat)
Det dÀr med 16 kanler för varje kanal förstÄr jag inte?

DĂ„ ska farbror Frej försiktigt förklara för fenomenalt frĂ„gvis forumanvĂ€ndare 🙂

MidigrÀnssnittet har i grunden 16 kanaler per in/utgÄng (port).. Midi channel 1 -> 16

SÄ ett Midisport 2x2 har följaktligen 16 + 16 kanaler (2 portar alltsÄ -> A+B )

Hade det varit ett Midisport 4x4 hade du haft 16+16+16+16 kanaler att leka med...(= 4 portar in och ut, A+B+C+D.)

o.s.v ett Midisport 8X8 har alltsÄ 8 portar å 16 separata midikanaler =128 kanaler totalt

SĂ„ det Ă€r i grund och botten bara en frĂ„ga om att multiplicera 🙂

HÄll bara isÀr MidiPORT och MidiKANAL

Tut o kör

Redigerat av Lundin
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Hej igen đŸ„°

Nu har jag lyckas fÄtt i gÄng pÄ V-stack med sampletank

Men det Àr dock en liten förfröjning.. och datorn verkar inte hÀnga med nÀr man spelar. (skrap ljud efter)

Kör pÄ en BÀrbar dator:

PIII 700mhz

256Ram

inbyggt ljud kort (standard ASIO)

30GB hÄrdisk

Vad krÀvs för att fÄ det att fungera klockrent?

Redigerat av ArticA
Postat
Hej igen 😛

Men det Àr dock en liten förfröjning.. och datorn verkar inte hÀnga med nÀr man spelar. (skrap ljud efter)

Kör pÄ en BÀrbar dator:

PIII 700mhz

256Ram

30GB hÄrdisk

Kolla sÄ det inte stÄr nÄgon form av "emulerad" framför dina valda drivrutiner i Cubase och kolla Àven sÄ midiinterfacet's drivrutiner Àr korrekt installerat och att det inte Àr nÄgra konflikter i Windows systemregister.

Kontrollera sÄ rÀtt drivrutiner Àr igenkÀnda av Cubase ocksÄ! sÄ det inte stÄr Direct X emulated eller nÄgot annat styggelseframkallande i VSTSettings.

Inbyggda ljudkort brukar aldrig vara nÄgon höjdare och dÀr Àr nog mycket av problemet...om det nu inte Àr ett kvalitétskort med bra ASIO-drivisar.

Lycka till

Postat
Inbyggda ljudkort brukar aldrig vara nÄgon höjdare och dÀr Àr nog mycket av problemet...om det nu inte Àr ett kvalitétskort med bra ASIO-drivisar.

HÄller med.

Och en del inbyggda ljudkort t.ex. Nvidia Soundstorm sĂ€ger sig ha ASIO-drivrutiner men de kan Ă€ndĂ„ inte gĂ„ under 46 ms i latency. 😄

Postat (redigerat)
Hej igen 😕

Kör pÄ en BÀrbar dator:

PIII 700mhz

256Ram

30GB hÄrdisk

Kolla sÄ det inte stÄr nÄgon form av "emulerad" framför dina valda drivrutiner i Cubase och kolla Àven sÄ midiinterfacet's drivrutiner Àr korrekt installerat och att det inte Àr nÄgra konflikter i Windows systemregister.

Kontrollera sÄ rÀtt drivrutiner Àr igenkÀnda av Cubase ocksÄ! sÄ det inte stÄr Direct X emulated eller nÄgot annat styggelseframkallande i VSTSettings.

Lycka till

Vart kan men se sĂ„nt da 😕

Redigerat av ArticA

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.