ArticA Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 (redigerat) Hej! Har en Korg M1 som jag tÀnkte koppla till datorn via MIDI, och fÄ lite bÀttre ljud med hjÀlp av VST-plugins (Cubase VST) (V-Stack) Undrar om denna fungerar att lÀnka ihop datorn med synthen. http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=8380&artno=122282 Och om det funkar. Kan man köpa ytterligare en (MIDISPORT UNO) Och fÄ igÄng pÄ tvÄ synthar med olka ljud samtidigt Skiss http://artica.mine.nu/midi.JPG Redigerat 19 september 2005 av ArticA
Straka Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 JodÄ det funkar fint att koppla din M1 via ett midisport interface... man varför köpa tvÄ st. UNO? Ett midisport 2x2 kostar bara 200 spÀnn mer
ArticA Postat 19 september 2005 TrÄdstartare Postat 19 september 2005 Ja det verkar ju bÀttre =) Men Àr lÀtt för programet att skillja pÄ tvÄ sythar..? MÄste man göra nÄgon instÀllning pÄ synthen? eller Àr det bara att sÀtta i sladden?
Straka Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Inga problem alls... du fÄr upp tvÄ midi ingÄngar i cubase A och B, sÄ det handlar egentligen inte om att cubase ska skilja pÄ dina synthar. Synth 1 fÄr du helt enkelt in pÄ kanal A och synth 2 pÄ kanal B.
Lundin Postat 20 september 2005 Postat 20 september 2005 2 midiinterface Ă€r ju bara nödvĂ€ndigt i det fall du: 1.) kommer anvĂ€nda nĂ„gon form av syntediteringsprogram som krĂ€ver handshake i bĂ„da riktningar. 2.) Din masterklaviatur/synt inte har midi thru. 3.) Har 2 masterklaviaturer som du vill kunna spela in midi ifrĂ„n. Annars kopplar du ju bara midi thru till synt nummer 2 och stĂ€ller in respektive synt att inte dela samma midikanaler. ..annars kan det ju vara tufft att stacka 2 syntar, 16 midikanaler unisont, pĂ„ fullt vrĂ€k đ Kör hĂ„rt.
ArticA Postat 20 september 2005 TrÄdstartare Postat 20 september 2005 Vad bra dÄ behöver jag bara köpa en 1x1 usb interface.. Behöver jag stÀlla in nÄgot pÄ synthen "stÀller in respektive synt att inte dela samma midikanaler." Vart göt man det =) Annars verkar det lÀttare att köpa tvÄ (2x2) och fÄ kanal A och B
Lundin Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 (redigerat) Behöver jag stĂ€lla in nĂ„got pĂ„ synthen  "stĂ€ller in respektive synt att inte dela samma midikanaler." Vart göt man det =) Annars verkar det lĂ€ttare att köpa tvĂ„ (2x2) och fĂ„ kanal A och B *Host* Otydlig och opedagogisk 2 ggr.. mĂ„ste skĂ€rpa mig. đ AlltsĂ„: du gĂ„r in i M1:an disable'ar de midikanalerna som de andra VSTi-syntarna anvĂ€nder, antingen om du mute'ar dem eller helt enkelt stĂ€ller midi channel till "off". Och detta görs alltsĂ„ i M1:an Annars kommer bĂ„de synten och VSTi'n spela samtidigt Kika runt i menyerna och leta rĂ€tt pĂ„ nĂ„gon form av multitimbral setup i M1:an Har för mig att Korg har fasta kanaler för ljuden men ej helt sĂ€ker. p.s 1: Midisport 2X2 Ă€r ett bra köp - har ett Ă€ldre sĂ„dant sjĂ€lv som aldrig krĂ„nglat med nĂ„got program vare sig det Ă€r syntlibrarians eller editeringsprogram till sequencers. p.s 2: Ett midisport 2X2 har en A och en B-kanal vilket ger dig 16+16 kanaler och kan dĂ€rigenom dedikera ena kanalen till t.e.x M1:an. med andra ord sĂ„ rĂ€cker 1st sĂ„dant för att Ă„stadkomma det du Ă€r ute efter p.s 3: LĂ€ste din första post och efter tredje gĂ„ngen sĂ„g jag att du bara berĂ€ttar om en (1) M1..?.. i det fallet behöver du ju bara 1x1 midiport, d.v.s 16 kanaler.. VSTi'erna lever sitt eget liv oberoende av synten. Det du förmodligen ocksĂ„ mĂ„ste göra Ă€r att sĂ€tta Korg M1's syntmotor till "Local OFF" vilket innebĂ€r att du styr synten via Cubase. Detta ska finnas i nĂ„gon midimeny /mastermeny /configmeny/setupmeny (vĂ€ldigt mycket menyer kan det bli ) i synten. Lycka till. Redigerat 21 september 2005 av Lundin
Linus Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 Jag skuttar in och hĂ„ller med om att ett Midisport 2x2 blir ett bra köp. "TvĂ„ MIDI-interface i en burk" đ In A/Out A kopplar du till din M1:a, och om du skaffar en till synth i framtiden kopplar du den pĂ„ In B/Out B. Sen vĂ€ljer du i V-Stack att den ena VSTi-pluggen ska styras av klaviatur A och den andra styrs av klaviatur B. đ
ArticA Postat 21 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 21 september 2005 Tack för alla svar hitills đ Mmm... LĂ„ter som det Ă€r bĂ€ttre för mig att bestĂ€lla en Midisport 2x2 SĂ„ nu gör jag det Jag kommer förmodligen Ă„terkomma nĂ€r jag ska gĂ„ in i M1:an stĂ€lla in "Local OFF" Det dĂ€r med 16 kanler för varje kanal förstĂ„r jag inte?
android Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 Jag kommer förmodligen Äterkomma nÀr jag ska gÄ in i M1:anstÀlla in "Local OFF" Finns nÄnstans under "Global" och "MIDI" om jag inte minns fel... (Det Àr ju trots allt nÀrmare 10 Är sedan jag sÄlde min M1:a nu, sÄ jag kan ha fel...)
Lundin Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 (redigerat) Det dĂ€r med 16 kanler för varje kanal förstĂ„r jag inte? DĂ„ ska farbror Frej försiktigt förklara för fenomenalt frĂ„gvis forumanvĂ€ndare đ MidigrĂ€nssnittet har i grunden 16 kanaler per in/utgĂ„ng (port).. Midi channel 1 -> 16 SĂ„ ett Midisport 2x2 har följaktligen 16 + 16 kanaler (2 portar alltsĂ„ -> A+B ) Hade det varit ett Midisport 4x4 hade du haft 16+16+16+16 kanaler att leka med...(= 4 portar in och ut, A+B+C+D.) o.s.v ett Midisport 8X8 har alltsĂ„ 8 portar ĂĄ 16 separata midikanaler =128 kanaler totalt SĂ„ det Ă€r i grund och botten bara en frĂ„ga om att multiplicera đ HĂ„ll bara isĂ€r MidiPORT och MidiKANAL Tut o kör Redigerat 21 september 2005 av Lundin
ArticA Postat 29 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 29 september 2005 (redigerat) Hej igen đ„° Nu har jag lyckas fĂ„tt i gĂ„ng pĂ„ V-stack med sampletank Men det Ă€r dock en liten förfröjning.. och datorn verkar inte hĂ€nga med nĂ€r man spelar. (skrap ljud efter) Kör pĂ„ en BĂ€rbar dator: PIII 700mhz 256Ram inbyggt ljud kort (standard ASIO) 30GB hĂ„rdisk Vad krĂ€vs för att fĂ„ det att fungera klockrent? Redigerat 29 september 2005 av ArticA
Lundin Postat 30 september 2005 Postat 30 september 2005 Hej igen đ Nu har jag lyckas fĂ„tt i gĂ„ng pĂ„ V-stack med sampletank Men det Ă€r dock en liten förfröjning.. och datorn verkar inte hĂ€nga med nĂ€r man spelar. (skrap ljud efter) Kör pĂ„ en BĂ€rbar dator: PIII 700mhz 256Ram inbyggt ljud kort (standard ASIO) 30GB hĂ„rdisk Vad krĂ€vs för att fĂ„ det att fungera klockrent? Kolla sĂ„ det inte stĂ„r nĂ„gon form av "emulerad" framför dina valda drivrutiner i Cubase och kolla Ă€ven sĂ„ midiinterfacet's drivrutiner Ă€r korrekt installerat och att det inte Ă€r nĂ„gra konflikter i Windows systemregister. Kontrollera sĂ„ rĂ€tt drivrutiner Ă€r igenkĂ€nda av Cubase ocksĂ„! sĂ„ det inte stĂ„r Direct X emulated eller nĂ„got annat styggelseframkallande i VSTSettings. Inbyggda ljudkort brukar aldrig vara nĂ„gon höjdare och dĂ€r Ă€r nog mycket av problemet...om det nu inte Ă€r ett kvalitĂ©tskort med bra ASIO-drivisar. Lycka till
Linus Postat 30 september 2005 Postat 30 september 2005 Inbyggda ljudkort brukar aldrig vara nĂ„gon höjdare och dĂ€r Ă€r nog mycket av problemet...om det nu inte Ă€r ett kvalitĂ©tskort med bra ASIO-drivisar. HĂ„ller med. Och en del inbyggda ljudkort t.ex. Nvidia Soundstorm sĂ€ger sig ha ASIO-drivrutiner men de kan Ă€ndĂ„ inte gĂ„ under 46 ms i latency. đ
ArticA Postat 3 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 3 oktober 2005 (redigerat) Hej igen đ Nu har jag lyckas fĂ„tt i gĂ„ng pĂ„ V-stack med sampletank Men det Ă€r dock en liten förfröjning.. och datorn verkar inte hĂ€nga med nĂ€r man spelar. (skrap ljud efter) Kör pĂ„ en BĂ€rbar dator: PIII 700mhz 256Ram inbyggt ljud kort (standard ASIO) 30GB hĂ„rdisk Vad krĂ€vs för att fĂ„ det att fungera klockrent? Kolla sĂ„ det inte stĂ„r nĂ„gon form av "emulerad" framför dina valda drivrutiner i Cubase och kolla Ă€ven sĂ„ midiinterfacet's drivrutiner Ă€r korrekt installerat och att det inte Ă€r nĂ„gra konflikter i Windows systemregister. Kontrollera sĂ„ rĂ€tt drivrutiner Ă€r igenkĂ€nda av Cubase ocksĂ„! sĂ„ det inte stĂ„r Direct X emulated eller nĂ„got annat styggelseframkallande i VSTSettings. Inbyggda ljudkort brukar aldrig vara nĂ„gon höjdare och dĂ€r Ă€r nog mycket av problemet...om det nu inte Ă€r ett kvalitĂ©tskort med bra ASIO-drivisar. Lycka till Vart kan men se sĂ„nt da đ Redigerat 3 oktober 2005 av ArticA
Lundin Postat 6 oktober 2005 Postat 6 oktober 2005  i VSTSettings. Vart kan men se sÄnt da Som jag skrev..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.