Jump to content
Annons

ArticA

Recommended Posts

Hej!

Har en Korg M1 som jag tänkte koppla till datorn via MIDI, och få lite bättre ljud med hjälp av VST-plugins (Cubase VST) (V-Stack)

Undrar om denna fungerar att länka ihop datorn med synthen.

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=8380&artno=122282

Och om det funkar. Kan man köpa ytterligare en (MIDISPORT UNO) Och få igång på två synthar med olka ljud samtidigt

Skiss :rolleyes:http://artica.mine.nu/midi.JPG

Redigerat av ArticA
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

2 midiinterface är ju bara nödvändigt i det fall du:

1.) kommer använda någon form av syntediteringsprogram som kräver handshake i båda riktningar.

2.) Din masterklaviatur/synt inte har midi thru.

3.) Har 2 masterklaviaturer som du vill kunna spela in midi ifrån.

Annars kopplar du ju bara midi thru till synt nummer 2 och ställer in respektive synt att inte dela samma midikanaler.

..annars kan det ju vara tufft att stacka 2 syntar, 16 midikanaler unisont, på fullt vräk 🙂

Kör hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad bra då behöver jag bara köpa en 1x1 usb interface..

Behöver jag ställa in något på synthen

"ställer in respektive synt att inte dela samma midikanaler."

Vart göt man det =)

Annars verkar det lättare att köpa två (2x2) och få kanal A och B

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver jag ställa in något på synthen  

"ställer in respektive synt att inte dela samma midikanaler."

Vart göt man det =)

Annars verkar det lättare att köpa två (2x2) och få kanal A och B

*Host* Otydlig och opedagogisk 2 ggr.. måste skärpa mig. 🙁

Alltså: du går in i M1:an disable'ar de midikanalerna som de andra VSTi-syntarna använder, antingen om du mute'ar dem eller helt enkelt ställer midi channel till "off". Och detta görs alltså i M1:an

Annars kommer både synten och VSTi'n spela samtidigt

Kika runt i menyerna och leta rätt på någon form av multitimbral setup i M1:an

Har för mig att Korg har fasta kanaler för ljuden men ej helt säker.

p.s 1: Midisport 2X2 är ett bra köp - har ett äldre sådant själv som aldrig krånglat med något program vare sig det är syntlibrarians eller editeringsprogram till sequencers.

p.s 2: Ett midisport 2X2 har en A och en B-kanal vilket ger dig 16+16 kanaler och kan därigenom dedikera ena kanalen till t.e.x M1:an. med andra ord så räcker 1st sådant för att åstadkomma det du är ute efter

p.s 3: Läste din första post och efter tredje gången såg jag att du bara berättar om en (1) M1..?.. i det fallet behöver du ju bara 1x1 midiport, d.v.s 16 kanaler.. VSTi'erna lever sitt eget liv oberoende av synten.

Det du förmodligen också måste göra är att sätta Korg M1's syntmotor till "Local OFF" vilket innebär att du styr synten via Cubase.

Detta ska finnas i någon midimeny /mastermeny /configmeny/setupmeny (väldigt mycket menyer kan det bli ) i synten.

Lycka till.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skuttar in och håller med om att ett Midisport 2x2 blir ett bra köp.

"Två MIDI-interface i en burk" 😛

In A/Out A kopplar du till din M1:a, och om du skaffar en till synth i framtiden kopplar du den på In B/Out B. Sen väljer du i V-Stack att den ena VSTi-pluggen ska styras av klaviatur A och den andra styrs av klaviatur B. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar hitills 😕

Mmm... Låter som det är bättre för mig att beställa en Midisport 2x2

Så nu gör jag det :rolleyes:

Jag kommer förmodligen återkomma när jag ska gå in i M1:an

ställa in "Local OFF"

Det där med 16 kanler för varje kanal förstår jag inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med 16 kanler för varje kanal förstår jag inte?

Då ska farbror Frej försiktigt förklara för fenomenalt frågvis forumanvändare 🙂

Midigränssnittet har i grunden 16 kanaler per in/utgång (port).. Midi channel 1 -> 16

Så ett Midisport 2x2 har följaktligen 16 + 16 kanaler (2 portar alltså -> A+B )

Hade det varit ett Midisport 4x4 hade du haft 16+16+16+16 kanaler att leka med...(= 4 portar in och ut, A+B+C+D.)

o.s.v ett Midisport 8X8 har alltså 8 portar á 16 separata midikanaler =128 kanaler totalt

Så det är i grund och botten bara en fråga om att multiplicera 🙂

Håll bara isär MidiPORT och MidiKANAL

Tut o kör

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen 🥰

Nu har jag lyckas fått i gång på V-stack med sampletank

Men det är dock en liten förfröjning.. och datorn verkar inte hänga med när man spelar. (skrap ljud efter)

Kör på en Bärbar dator:

PIII 700mhz

256Ram

inbyggt ljud kort (standard ASIO)

30GB hårdisk

Vad krävs för att få det att fungera klockrent?

Redigerat av ArticA
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen 😛

Nu har jag lyckas fått i gång på V-stack med sampletank

Men det är dock en liten förfröjning.. och datorn verkar inte hänga med när man spelar. (skrap ljud efter)

Kör på en Bärbar dator:

PIII 700mhz

256Ram

inbyggt ljud kort (standard ASIO)

30GB hårdisk

Vad krävs för att få det att fungera klockrent?

Kolla så det inte står någon form av "emulerad" framför dina valda drivrutiner i Cubase och kolla även så midiinterfacet's drivrutiner är korrekt installerat och att det inte är några konflikter i Windows systemregister.

Kontrollera så rätt drivrutiner är igenkända av Cubase också! så det inte står Direct X emulated eller något annat styggelseframkallande i VSTSettings.

Inbyggda ljudkort brukar aldrig vara någon höjdare och där är nog mycket av problemet...om det nu inte är ett kvalitétskort med bra ASIO-drivisar.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Inbyggda ljudkort brukar aldrig vara någon höjdare och där är nog mycket av problemet...om det nu inte är ett kvalitétskort med bra ASIO-drivisar.

Håller med.

Och en del inbyggda ljudkort t.ex. Nvidia Soundstorm säger sig ha ASIO-drivrutiner men de kan ändå inte gå under 46 ms i latency. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej igen 😕

Nu har jag lyckas fått i gång på V-stack med sampletank

Men det är dock en liten förfröjning.. och datorn verkar inte hänga med när man spelar. (skrap ljud efter)

Kör på en Bärbar dator:

PIII 700mhz

256Ram

inbyggt ljud kort (standard ASIO)

30GB hårdisk

Vad krävs för att få det att fungera klockrent?

Kolla så det inte står någon form av "emulerad" framför dina valda drivrutiner i Cubase och kolla även så midiinterfacet's drivrutiner är korrekt installerat och att det inte är några konflikter i Windows systemregister.

Kontrollera så rätt drivrutiner är igenkända av Cubase också! så det inte står Direct X emulated eller något annat styggelseframkallande i VSTSettings.

Inbyggda ljudkort brukar aldrig vara någon höjdare och där är nog mycket av problemet...om det nu inte är ett kvalitétskort med bra ASIO-drivisar.

Lycka till

Vart kan men se sånt da 😕

Redigerat av ArticA
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...