Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag försöker alltid att skicka in iallafall ett bidrag till Melodifestivalen, mest för att det Àr en rolig grej att spela in lÄtar med polarna och för att det Àr bra att ha en deadline.

Mitt bidrag i Är heter Amsterdam. En poppig lÄt om staden dÀr allting blir bra.

Det vore kul att höra hur mÄnga forumrÀvar som skickat in. Har du skickat in nÄgot bidrag?

Annons
  • Svar 218
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat

Ja, jag blev sÄ inspirerad av artikeln i förra numret av studio att jag skrev "Jag kommer igen".

Jag lyckades dock inte fĂ„ med nĂ„n tonartshöjning 🙁

Postade idag och Ă€r förvĂ„nad att jag faktiskt blev fĂ€rdig i tid 😉

Postat
Ja, jag blev sÄ inspirerad av artikeln i förra numret av studio att jag skrev "Jag kommer igen".

Jag lyckades dock inte fĂ„ med nĂ„n tonartshöjning 😄

Postade idag och Ă€r förvĂ„nad att jag faktiskt blev fĂ€rdig i tid 😼

Jag lyckades dock inte fÄ med nÄn tonartshöjning

Det Ă€r ju ett krav för att öht kunna stĂ€lla sig pĂ„ en schlagerscen 😉

Min har tre ackord i refrÀngen och tre ackord i versen. Mer Àn sÄ Àr ju overkill.

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

schlagern handlar bara om vems kuk du har sugit. Ingenting om musiken, det var lÀngesen ..

Postat (redigerat)

Vi tĂ€nkte försöka med ett bidrag via vĂ„rt förlag, dĂ„ vi blev klara med en lĂ„t lĂ€mpligt till deadlinen....men dom ville inte skicka den!! 😼😄😉

Snacka om dizz.....inte ens förlaget, som dessutom gĂ„tt ut med mail och bett om att fĂ„ flera melodifestivalsbidrag, ville skicka lĂ„ten....hmmm....det var inte "tillrĂ€ckligt mkt melodifestival över den"....och dĂ„ hade vi till och med specialanpassat den med en tonarthöjning....fast i övrit kan jag hĂ„lla med om att det itne var sĂ„ mkt melodifestival över den....men Ă€ndĂ„! 😄

Nu var ju lĂ„ten tĂ€nkt till nĂ„got annat i och för sig, sĂ„ det Ă€r ju inte hela vĂ€rlden, men Ă€ndĂ„ störande.... 😄

Redigerat av Mr Keys
Postat

du kan skicka vilken musikstil som helst, bara den följer reglerna (typ 3min, inga vocal samples)

Postat
ohh, shysst. 😉 nĂ€r e det sista dag för inlĂ€mna dĂ„?

poststÀmpel senast imorrn.

Postat

Jag och min kompis Bernie har skickat in fyra lÄtar i olika genrer.

Celine Dion-disco, country-rock, "svensk schlager" och electronica.

Vi har en sÄngerska som sjunger pÄ tre av dom.

Det var en fantastisk upplevelse att höra sina egna alster framföras av en som kan sjunga riktigt, riktigt bra.

Rekomenderas.

Postat

joda

sitter med ca 10 bidrag

och den sista skall ja mixa klart under natten morgonen gÀsp

men resan hit har vart kul , Àven om man ÀndÄ inte kommer med

+ ca 10.000 kr fattigare för Ärets insats

man kanske skulle lagt dom pengarna i nÄns ficka istÀllet :-)

Postat

ojj bara 18 timmar kvar tills sista brevlÄdan

och ja har inte börjat att klistra och göra cd:s Àn av

alla mina bidrag , fÄr vÀl ta mej en pilsner för att orka

" Igenom allt " innan ja börjar mixa , skÄl

Postat

Jovars.

Kl 19:50 gjorde jag mixdown, brÀnde ner pÄ CD, rusade ut i bilen, lyssnade som hastigast pÄ CDn under den galna bilfÀrden till postlÄdan, stoppade CDn i mitt förberedda kuvert och 19:57 sladdar jag upp intill postlÄdan som töms 20:00 och stoppar i skiten. Phew.

Men jag blev Ă€rligt talat lĂ„ngt ifrĂ„n sĂ„ klar som jag hade velat. SjĂ€lva arrangemang, melodi och text Ă€r jag nöjd med. Men instrumentering, mix och mastring... prrrrrrrth. 😆 Dessutom tvingades jag till sist göra alla vocals sjĂ€lv, och Ă€n om det duger för att framhĂ€va text och melodi sĂ„ Ă€r min sĂ„ng knappast till fördel för lĂ„ten i sig. 😄

Menvafan, jag gjorde det bara för att ha gjort det. I Är igen. Man Àr f*cked utan de rÀtta kontakterna ÀndÄ.

Postat (redigerat)

hahah kÀnner igen mig...

Gjorde 10 lÄtar och skickade in...

"TĂ€nk om vi var de enda vakna" - Jazz

"Extravaganza" - hmmm Night-Club-Trance 😉

"Harem Paradise" - nÄgon Elektronisk stil

"Tears" - Elektronisk ballad

"The Adventures of Johnnie Mace" - Ballad

"Metropolis" - Elektronisk musik som gĂ„r i 60bpm 🙂

"Ride on the Moonlight" - Synth

"Sunrise" - Ballad

"The Children of the Night" - Synth

"If you want my love" - Ballad

hmmm varav dessa kanske 1, högst 2 lĂ„tar har tonhöjning 😄

NĂ€r alla var fĂ€rdigbrĂ€nnda var det bara att cykla till nĂ€rmaste postlĂ„da, och dĂ„ var det bara nĂ„gra minuter kvar.. Men han fĂ„ i alla precis innan postis PĂ€r tömde lĂ„dan 🙂

hackeman> Har du skickat in lÄtar förr? Kanske man kan fÄ höra pÄ nÄgon?

Redigerat av WeeJay
Postat

NÀsta Är sÄ... Har faktiskt aldrig nÄnsin försökt att skicka in nÄgot överhuvudtaget.

Postat

LÀmnade in tre bidrag, var första gÄngen faktiskt. Bra att ha en deadline att jobba mot för dÄ blir det ofta lite mer gjort.

Postat

Jag skickade in den hÀr förra Äret faktiskt. Hehe.

Det Ă„ret var jag lite rĂ€dd för Melodifestivalen sĂ„ jag sĂ„g till att strida mot ett par regler för att vara pĂ„ sĂ€kra sidan; jag postade lĂ„ten en dag för sent, jag hade redan publicerat den pĂ„ Internet, och jag hade varken stick eller tonhöjning med. 🙂

Har du nĂ„t man kan lyssna pĂ„ dĂ„? 🙂

Postat
Kl 19:50 gjorde jag mixdown, brÀnde ner pÄ CD, rusade ut i bilen, lyssnade som hastigast pÄ CDn under den galna bilfÀrden till postlÄdan, stoppade CDn i mitt förberedda kuvert och 19:57 sladdar jag upp intill postlÄdan som töms 20:00 och stoppar i skiten. Phew.

HAHAHA.... Exakt samma hÀr 19:57 - Jag sÄg Postgubben!!

Men det blev 4 bidrag;

1 Bon Jovi - meets - Ted GÀrestad-typ upptempo, ingen höjning

2 Smör - Rock ÂŽmed tonartshöjning frĂ„n C# till F# 🙂

3 Rock med smygtonartshöjningunderstick frÄn D till Eb

4 Den ultimata smörballaden utan tonartshöjning

Allt pÄ svenska med riktiga (!) (DFH+White grand) instrument.

Vi mÄste starta en Festival hÀr efter uttagningen sÄ ser vi om rÀtt lÄtar kom med!!!!

Tror att vi har stor chans att spöa Schlagereliten 🙂

Postat
Vi mÄste starta en Festival hÀr efter uttagningen sÄ ser vi om rÀtt lÄtar kom med!!!!

Tror att vi har stor chans att spöa Schlagereliten 🙂

Absolut slÄr vi schlagereliten!!

Postat

Jag skickade in den hÀr förra Äret faktiskt. Hehe.

Det Ă„ret var jag lite rĂ€dd för Melodifestivalen sĂ„ jag sĂ„g till att strida mot ett par regler för att vara pĂ„ sĂ€kra sidan; jag postade lĂ„ten en dag för sent, jag hade redan publicerat den pĂ„ Internet, och jag hade varken stick eller tonhöjning med. 🙂

Har du nĂ„t man kan lyssna pĂ„ dĂ„? 🙂

Hahaha, vilken skön lĂ„t 🙂.

Postat
Vem var nĂ€rmast 03:00 mĂ­nuter dĂ„? Jag hamnade pĂ„ 02:54. 🙂

En pĂ„ 3:00 en pĂ„ 3:01 & en pĂ„ 2:59 🙂

musik (oregistrerad)
Postat

HAHAHAHAHA....

Det var en av de roligaste idéerna till en trÄd jag nÄnsin lÀst! Ni Àr alltför lustiga...hahahaha....

Det kan vÀl ÀndÄ inte vara...hahaha (magknip), sant....

Men om det ÀndÄ skulle (*ska bara torka tÄrarna av skratt frÄn kinden*) vara sÄ att ni VERKLIGEN skickat in en schlager....

🙂

...Sorry!

Postat

Den hĂ€r skickade jag in förra Ă„ret. Jag var inte bland de hundra bĂ€sta 😆

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tyckte den dÀr idén nÄgon hade högre upp i trÄden om att alla som skickat in en lÄt till Melodifestivalen kan bidra hÀr pÄ detta Forum med den - varsin alltsÄ. Sedan kan ALLA vara med och rösta. SÄ har vi vÄr egen Melodifestival. En ny trÄd?

SÄ mycket kuligare Àn den sÄ kallat riktiga tÀvlingen... I alla fall jÀmfört med den Svenska uttagningen.

😆

:musik

Postat
SÄ har vi vÄr egen Melodifestival. En ny trÄd?

Den har ju pÄgÄtt hÀr i olika omgÄngar i ett och ett halvt Är.

😆

För övrigt Àr vÀl schlagerfestivalen ganska ocool? Eller har jag missat nÄt?

Varför vill ni vara med dÀr egentligen?

Postat
Den hĂ€r skickade jag in förra Ă„ret. Jag var inte bland de hundra bĂ€sta 😆

.. Vill inte vara elak, men refrĂ€ngen lĂ„ter som tagen ur ett barnprogram, och rappen lĂ„ter som Markoolio 😛 .. fast det Ă€r sĂ€kert helt medvetet.

DÀremot sÄ tycker jag att du har alldeles för mkt höga frekvenser i sjÀlva produktionen. Jobbigt att lyssna pÄ.

/Daniel

Postat
joda

sitter med ca 10 bidrag

och den sista skall ja mixa klart under natten morgonen gÀsp

men resan hit har vart kul , Àven om man ÀndÄ inte kommer med

+ ca 10.000 kr fattigare för Ärets insats

man kanske skulle lagt dom pengarna i nÄns ficka istÀllet :-)

vad var det som kostade 10k?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.