Jump to content
Annons

Blir 2*1024Mb = 2048Mb?


mtornros

Recommended Posts

Hej!

Undrar hur jag skulle klara mig utan er? Jag ställer typ 3000 nybörjar-frågor om dan här, känns det som. Fast det är väl därför ni finns iof =)

Hur som helst...ram-minne..

Skälet till att jag valt att snickra ihop ett eget datapaket är därför att alla annonserade datorer endast bjuder på 1024Mb ram, men jag vill ha 2048.

Jag ska därför sätta in 2 stycken (för man köper de alltid 2 och 2, eller hur?): 1024 DDR PC3200 400MHz i datorn har jag tänkt. Dock så slog det mig nu, att skulle man "i annonsspråk" säga att detta är en dator med 2048Mb eller endast 1024Mb!?

Och likaså (om man vänder på det) har datorerna i annonserna 2*516Mb eller faktiskt 2*1024Mb (alltså samma som jag valt i mitt snickeri)!?

Ursäkta min usla förmåga att formulera mig..

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är så enkelt som det verkar! 😄

1x512=512

2x512=1024 (1gb)

1x1024=1024 (1gb)

2x1024=2048 (2gb)

Vad jag nu ville ha sagt med det... 😱

Och likaså (om man vänder på det) har datorerna i annonserna 2*516Mb eller faktiskt 2*1024Mb (alltså samma som jag valt i mitt snickeri)!?

Den här raden förvirrar mig. Vilka annonser? Vad står det i dom?

Är det två minnesmoduler på 512 vardera blir det 1024 mb (1 gb). Och är det två moduler på 1024 mb vardera blir det 2048 mb (2 gb).

Jag försöker vara övertydlig för säkerhets skull (inte för att idiotförklara 🙁 ) men jag kanske bara rör till det?

Du kommer alltså ha 2gb minne i din dator om det var det som var frågan.

Ursäkta min usla förmåga att formulera mig. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En förvirrad fråga ger ett förvirrat svar 😄

Perfekt, då vet jag!

Annonserna jag menar (jag nämnde det lite löst några rader ovanför) är de som säger att de har 1024Mb ram. Eftersom (baserat på vad jag har hört) ram-minnet alltid kommer i par, skulle detta då betyda att annonsens datorn med 1024Mb motsvarade 2*516Mb eller faktiskt 2 stycken 1024Mb..

..äsch, jag ska vara tyst nu 😱

Tack för svaret!

EDIT: ändrade mina smileys, så att det blev lite färggladare

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

2x512 MB blir snabbare än 1x1024 MB, så om de anger att datorn har 1 GB RAM har den förmodligen 2x512 MB - ja!

Och du, du ska inte vara tyst. Då får vi ju inget att diskutera. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

2x512 MB blir snabbare än 1x1024 MB, så om de anger att datorn har 1 GB RAM har den förmodligen 2x512 MB - ja!

[...]

Ja, just det. Den har biten har jag ingen koll på.

Är det inte så att det går snabbare förutsatt att moderkortet stödjer dual channel? Vilket kanske alla dagens moderkort gör... Men jag menar att det är en viss teknik och inte att 512:orna i sig är snabbare. 😎

4x512 är väl inte snabbare än 2x1024?

Link to comment
Dela på andra sajter

2x512 MB blir snabbare än 1x1024 MB, så om de anger att datorn har 1 GB RAM har den förmodligen 2x512 MB - ja!

[...]

Ja, just det. Den har biten har jag ingen koll på.

Är det inte så att det går snabbare förutsatt att moderkortet stödjer dual channel? Vilket kanske alla dagens moderkort gör... Men jag menar att det är en viss teknik och inte att 512:orna i sig är snabbare. 😛

4x512 är väl inte snabbare än 2x1024?

Vad jag har fått för mig ska 4x512 vara snabbare, men där tror jag knappast att det är någon märkbar skillnad. 2gig är perverst mycket minne

Men, om man ska utnyttja dual channel, måste man då ha två EXAKT likadana minnen, dvs köpta i ett par. Eller räcker det att köpa till ett likadant 1024 till det jag har nu? Vet inte hur jag fått för mig detta, låter ganska osannolikt, men man upphör aldrig att förvånas över datorer så man vet ju aldrig 😎

EDIT: Glömde ju svara på frågan 😉

Redigerat av Karemil
Link to comment
Dela på andra sajter

Men även om ens moderkort inte skulle stödja dual channel, så utnyttjar väl datorn ändå både minnena, eller hur!? Så jag inte köper 2 minnen, men bara 1 används..

Självklart används dom båda! Det brukar finnas 4 slots för minne så det hade ju varit överflödigt om bara ett använts. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men även om ens moderkort inte skulle stödja dual channel, så utnyttjar väl datorn ändå både minnena, eller hur!? Så jag inte köper 2 minnen, men bara 1 används..

Självklart används dom båda! Det brukar finnas 4 slots för minne så det hade ju varit överflödigt om bara ett använts. 😱

Mm, tänkte väl nästan det..

Ska köpa datorn imorrn nämligen, och är därför lite rädd idag och behöver 100-procentiga svar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men även om ens moderkort inte skulle stödja dual channel, så utnyttjar väl datorn ändå både minnena, eller hur!? Så jag inte köper 2 minnen, men bara 1 används..

Självklart används dom båda! Det brukar finnas 4 slots för minne så det hade ju varit överflödigt om bara ett använts. :rolleyes:

Hehe, jag har 3 på mitt mobo av nån skum anledning 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Men även om ens moderkort inte skulle stödja dual channel, så utnyttjar väl datorn ändå både minnena, eller hur!? Så jag inte köper 2 minnen, men bara 1 används..

Självklart används dom båda! Det brukar finnas 4 slots för minne så det hade ju varit överflödigt om bara ett använts. :rolleyes:

Hehe, jag har 3 på mitt mobo av nån skum anledning 😱

Skumt indeed. Och dumt!

Du får stoppa i 1365 & 1/3-moduler för att få 4 gb (som väl brukar vara det mesta man kan ha i en vanlig PC med en processor).

Eller vad är max för ditt moderkort? Är det gammalt? Öh, nu glider jag off-topic som vanligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

detta har jag också funderat över en del. Ska nämligen också köpa dator nu och ser att det blir billigare (inte mkt) att köpa 512x2 än 1024.

Då tänker man ju direkt att billigare är lite sämre när det handlar om samma företag?

Jag kanske kräver för mkt i svar men det är till ett sådant här moderkort jag tänkt ha det i.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308477&CKS=PCW

Är då TVÅ sådana här

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=117212&CKS=PCW

Bättre än ETT

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=117212&CKS=PCW

???

Många tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror lite på hur många slots för minne du har och hur mycket minne du vill ha. Och om du vill ha möjlighet att bygga på i ett senare skede.

Som jag skrev längre upp så tror jag att vanliga moderkort brukar ha en maxgräns på 4gb ram och 4 minnesplatser.

Nån här tidigare påstod ju att 4x512 skulle vara snabbare än 2x1024 i övrigt är det alltså en fördel med större moduler för att kunna stoppa i maximalt med minne i sin burk.

Öh, läste frågan igen nu och insåg att ovanstående kanske inte var vad du undrade. Men skit samma, en liten vägledning ändå kanske.

Kollade också in moderkortet lite snabbt och såg att det stöder max 2gb RAM, men jag såg inte hur många platser det fanns. Finns det 4 stycken finns alltså ingen anledning att köpa större moduler än 512 mb.

Och ja - 2x512 är bättre än 1x1024 (förutsatt att man inte ska uppgradera som jag nyss tjatat om 😱 ).

Har jag rört ihop det tillräckligt nu? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

(om man följer länkanvisningarna som ajg gav innan)

Det står att det Ram-minnet som är på 1024 har 128Megx64, vad det nu är och att de på 512 är på 64Megx64. Spelar det nån roll. Om jag köper två 512 så kostar det bara 150kr mindre men varför ifall det är bättre med två?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns bara två platser på moderkortet du länkade. det betyder att du ska köpa ett 1 gb om du tror att du snart kommer att uppgradera... då kan du köpa ett 1gb till och få 2 gb, men om du köper 2x512 så får du slänga ett av minnena när du köper en till 1 gb samt att du bara får 1.5 gb och ett minne i papperskorgen 😎 rörigt? 😎

ett minne på 1gb är snabbare än 2x512... om det inte är en viss teknink som finns på många nyare datorer som heter dual channel, som gör att minnena kan samarbeta på ett effektivt sätt. vad jag kan se så har inte moderkortet du länkade till det här, så kör på ett 1gb med möjlighet att uppgradera eller välj ett annat mobo.

Lycka till!

ps. ska du spela nya och intensiva spel och hänga med framöver, så kan det vara värt att köpa ett mobo med den nya grafikkorts sloten som kallas PCI-Express istället för den gamla AGP... ds. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...