Jump to content
Annons

Ett rum i rummet...


Herbivormusic

Recommended Posts

Hej!

Jag o min studio bor i en 2:a pÄ 7 vÄn. Jag har trummor o förstÀrkare o dyl. Jag har gjort en egen ljudisolening/dÀmpnings lösning.. Som inte fungerar tillfredstÀllande enligt mina grannar..

En enkel lösning hade varit att hyra ett litet hus i pajala... men jag trivs vÀldigt bra i staden o i min lÀgenhet.

Digitala trummer o PODar har jag testat o det var alla vÀljudande men lÄngt ifrÄn tillfredstÀllande.

DÄ tÀnkte jag att man kanske skulle bygga ett rum i rummet. Trodde att det skulle finnas fÀrdiga vÀggar man bara fogade ihop... men jag hittar ingen info pÄ det Àmnet. Hur man isolerar ett redan befintligt rum hittar jag hur mycket som helst om...

Det jag vill ha Àr ett rum sÄ stort att en trio(git, kontra o trum) skulle fÄ plats..

Fast ett rum för bara trummorna skulle ocksÄ duga..

O som lyckas ta ner ljudet mÄttligt(mellan hög stereo)..

Är det nĂ„gon som har erfarenhet av det hĂ€r? Ă€r det vĂ€rt arbetet? Ă€r det dyrt? vad ska jag tĂ€nka pĂ„? etc.

Alla Ă„sikter o tankar uppskattas!!

/sven

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Du fÄr bygga ett s.k flytande rum i rummet, dÄ kommer du garanterat att fÄ tillrÀcklig dÀmpning mot dina grannar... men det kommer att kosta en del tid och pengar. Det bÀsta Àr vÀl att anlita en ljudkonsult.

Jo det hÀr med flytande rum lÄter ju toppen... Men att anlita en konsult.. dÄ pratar vi stora pengar.. Jag hade tÀnkt snickra sjÀlv.

Tycker att det borde finnas ritningar pÄ sÄdant eller nÄgonslags enkel(billig) variant...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skaffa en replokal istĂ€llet 😄

Replokal har jag ju Äxt tÀnkt pÄ...

Men att kunna gÄ upp pÄ morgonen o spela in lite trummor.. Sitta o ratta nÀr jag vill...

Att alltid ha en bra studio nÄn meter bort... Att alltid kunna spela o skapa utan kompromisser..

Jag har blivit beroende av att ha alla mina instrument runt mig hela tiden.. O likasÄ min studio..

Och allt har gÄtt fel fritt, jag har t.o.m stÄttut med bilar, mopeder... Men nu efter 6 mÄn har grannarna börjat klaga, vilket jag finner mycket förstÄligt...

Kanske bör flytta!?

Borde ju finnas nÄgon enkel lösning...?

/s

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

AlltsÄ, det blir aldrig helt tyst, Àven om du bygger flytaden hit och dit. Det kommer störa dina grannar oavsett om du tar dit ljudkonsult osv, sÄvida rummet inte Àr typ pÄ 40m2 sÄ du kan isolera det ner till runt 12-15m2 med vÀggar och golv och tak o grejor. RÀkna med ca 50-80000kr per rum om du ska fÄ det rÀtt, annars kan du göra som mÄnga som pÄstÄr sig ha korrekta studios, isolera och slÀng pÄ gips.

Hur som helst sÄ kommer du nog aldrig fÄ det sÄ tyst sÄ det inte stör grannarna ...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AlltsÄ, det blir aldrig helt tyst, Àven om du bygger flytaden hit och dit. Det kommer störa dina grannar oavsett om du tar dit ljudkonsult osv, sÄvida rummet inte Àr typ pÄ 40m2 sÄ du kan isolera det ner till runt 12-15m2 med vÀggar och golv och tak o grejor. RÀkna med ca 50-80000kr per rum om du ska fÄ det rÀtt, annars kan du göra som mÄnga som pÄstÄr sig ha korrekta studios, isolera och slÀng pÄ gips.

Hur som helst sÄ kommer du nog aldrig fÄ det sÄ tyst sÄ det inte stör grannarna ...

Helt tyst Àr vÀl o ta i... Spela trummor mitt i natten Àr inte mitt mÄl...

Grannarna inkl. jag stÄr ju ut med stereoapparater som spelas pÄ ganska bra volym..

Jag tÀnker mig att fÄ ner volymen till en rimlig nivÄ och setill att lÀgga trummor o andra vÀldigt volymstarka inst. mellan 11 - 15 pÄ dagarna.

Det borde vara möjligt tycker jag...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det Àr bara att bygga upp vÀggar med reglar Ä gipsskivor. typ 3 lager gipsskivor. Det Àr inte assvÄrt men lite pilligt. Inte speciellt dyrt heller. Sen stÀller man rummet pÄ gummiklossar (vet ej var man köper dessa dock).

Det blir kanske inte knÀpptyst men jÀvligt mycket tystare iallafall. men grannar brukar oftast va helt störda, min klagade pÄ att ja gick med hÀlarna i golvet.

😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...