Jump to content
Annons

förvirrad


Berra

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fråga:

Jag har en dator med ett "kasst" ljudkort. Jag köpte allithop i ett paket och tror att ljudet är integrerat i moderkortet.

Nu undrar jag; om man lirar med mjukvarusynthar utan att koppla in något externt och sen bränner ut låtar på cd.. har ett dyrare ljudkort nån funktion då?

blir det tex skillnad på kvalitèn på ljudet från en mjukvarusynth beroende på ljudkort?

Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt som det är, dock kan något bzz-ljud uppstå vid vissa basljud i reason.

men kort och gott, vad tjänar jag på att köpa ett bättre ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du bara kör med mjukavrusyntar och endast använder ditt ljudkort för lyssning (monitoring) och är nöjd med den latency du har så spelar inte ljudkortet nån roll. Allt sker ju som beräkningar inne i datorn. Ljudkort spelar roll först då du börjar på att fundera på att spela in saker utanför datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara kör med mjukavrusyntar och endast använder ditt ljudkort för lyssning (monitoring) och är nöjd med den latency du har så spelar inte ljudkortet nån roll. Allt sker ju som beräkningar inne i datorn. Ljudkort spelar roll först då du börjar på att fundera på att spela in saker utanför datorn.

tack, jag förstår...

Men om jag skulle vilja komplettera min dator med ett midikeyboard med många rattar, behöver jag i det fallet även köpa ett ljudkort?

Har hört att det finns drivrutiner som kan förkorta latencyn avsevärt..?

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån drivrutin hittar du på http://www.asio4all.com. Kör med den själv på en av mina datorer med inbyggt pissigt ljudkort (AC97) och kommer ner på hanerbar fördröjning. Har du ett midikeyboard som avänder USB så vinner du ännu mer mot att använda MIDI ingången på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån drivrutin hittar du på http://www.asio4all.com. Kör med den själv på en av mina datorer med inbyggt pissigt ljudkort (AC97) och kommer ner på hanerbar fördröjning. Har du ett midikeyboard som avänder USB så vinner du ännu mer mot att använda MIDI ingången på ljudkortet.

Tack så mycket!

Så om jag ska köpa ett midikeyboard, kan jag då förlita mig på att det fungerar tillräckligt bra med asiodrivrutinerna eller bör jag köpa ett med inbyggt ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån drivrutin hittar du på http://www.asio4all.com. Kör med den själv på en av mina datorer med inbyggt pissigt ljudkort (AC97) och kommer ner på hanerbar fördröjning. Har du ett midikeyboard som avänder USB så vinner du ännu mer mot att använda MIDI ingången på ljudkortet.

Tack så mycket!

Så om jag ska köpa ett midikeyboard, kan jag då förlita mig på att det fungerar tillräckligt bra med asiodrivrutinerna eller bör jag köpa ett med inbyggt ljudkort?

Asio-drivrutinen har inget med MIDI att göra alls.. Men en ASIO-drivrutin gör att det tar kortare tid från det att du trycker på en ton på ditt miditangentbord till du hör tonen ur ditt ljudkort. Men som jag sa tidigare. MIDI kan köras via USB numera också i stället för den 5 poliga pluggen (på ljudkortet 9 polig adapter) man traditionellt brukade köra med. Många MIDI keybords kör just med USB i stället och fördelen med det är att det är snabbare så följdaktligen kortar du ner fördröjningen ytterligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...