Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har både bra och dåligt om Soundblaster Live 24 bit. Men inte fått nåt grepp om det ännu.

Suger det ljudkortet eller är det dugligt för hemma bruk!?

Annons
Postat

Hemmabruk för att spela spel med osv så funkar de nog helt okej men det är inget jag skulle satsa på för att spela in akustiska instrument med tyvärr.

Finns ju bättre och billiga ljudkort som är gjorda för musikinspelning som nog låter bättre och har desto bättre latency än Soundblaster Live.

Postat

Kör man med KX-drivrutiner får man schysst latency med asio, och obegränsat med sätt att "routa" kanaler, och det går att t.ex koppla line in till nån onboard-effekt (t.ex dist, chorus, reverb, kompressor och sånt), för att sen dra den till asio 2/3, sen dra micken till asio 4\5, ta deras output och dra till en annan asio-bus, efter en kompressor.

Det går att välja mycket mer än med standard-drivrutinerna, och det följer med asio-drivisar.

Dock inget för att spela spel med.

Postat

Jag använde ett gammalt SB Live-kort länge, till att spela in sång och hårdvarusynthar, och vi fick aldrig några klagomål om att ljudet var för dåligt. Och om det var dåligt berodde det säkert till största delen på våra mix-kunskaper och inte i första hand på kortet...

Så jag skulle säga att kortet absolut duger till att börja med. Finns viktigare saker att lägga pengar på än ett bättre ljudkort sådär i början, t.ex. en bra mick...

Men har man pengarna så finns det inte så mycket att tveka på i och med att ett klart bättre ljudkort (2496, juli@, 0404) inte kostar mer än ungefär en tusenlapp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.