Jump to content
Annons

Mix kunskap


JoachimR

Recommended Posts

😄 Alla sĂ€ger jĂ€mt att man ska ha lite bra ref plattor att jĂ€mföra med i mix, dessa ska man lĂ€ras sig och anvĂ€nda flitigt. Sagt och gjort. BestĂ€mde mig för en del och lyssnade in mina ns10 med proton subb. StĂ€llde in allt sĂ„ att mina skivor lĂ€t snyggt och tĂ€nkte att nu jĂ€vlar ska hĂ€r mixas... men efter ett par dagar slog det mig att alla mina ref plattor Ă€r redan fĂ€rdig mastrade. Jag sitter och har ett fĂ€rdigt material som ref. Detta funkar kanske vid mastring men vid mix blir det för mig ett fel som sker. Nu till frĂ„gan......

Finns det plattor av kÀnda artister som inte Àr mastyrade och som kan anÀndas i utbildnings synpunkt? nÄn som vet annars ett alternativ som jag lÀtt skulle köpa med info bok till för ett par hundra (500)lÀtt.

NÀr jag mixade lÀt allt skit bra, (i mina öron) men vid min mastring sÄ fick jag stora problem med diskanten. Efter en vÀldigt massa ommixar började jag komma tillrÀtta med problemet men önskar vetskap i vad som skall höras vid olika volymer och lÀtta fÀllor att hamna i.

Arbetar i SX3 med uad kort och pluggar. AnvÀnder mix av en onyx för at addera bussar via tubecomp och rör rack. Tycker att ljudet Àr bra men allt tar för lÄng tid att fÄ till...Pga min dÄliga kunskap...

ok huvudfrÄgan Àr....vart hittar man ljudexempel med tillhörande info text...

🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

En riktigt bra mix behöver i princip ingen mastering - sĂ„ du hör nog om du Ă€r pĂ„ rĂ€tt vĂ€g Ă€ndĂ„... 😄 ...fast NS10...? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SjÀlvklart ska du utgÄ frÄn fÀrdigmastrade plattor, som du har gjort redan.

Problem med diskanten vid mastringen? Om diskanten lĂ„ter bra nĂ€r du gör mixen, varför Ă€ndra pĂ„ den nĂ€r du mastrar? 🙂

Som Claes ocksÄ sÀger - jobbar du för att mixen ska lÄta sÄ bra som möjligt, sÄ kommer mastringen inte göra sÄ stor skillnad.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Som Claes sÀger sÄ hÀnger större delen av lÄten pÄ mixen, masteringen Àr mestadels en process som gör att alla dina 10 lÄtar som ska ner pÄ en CD har samma utvolym, ligger lika i frekvensomfÄng och lyssningsintryck m.m, mer Àn en enstaka lÄts sound.

Jag köpte en bok + tillhörande "mixar" (projects) i omastrad form i olika genre's, sista kapitlet gÄr igenom masteringen och instÀllningar som gjorts för att lÀgga en sista puts pÄ musiken + givetvis lyssningsexempel.

Klart informativ

Production mixing mastering with waves

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...

Gör sÄ hÀr istÀllet, om du kan sÄ lyssna ett par dagar senare utan att ha rört mixen och dÄ lyssna sÄ hör du direkt vad för fel du gjort...

Och Ă€r du osĂ€ker pĂ„ hur t.ex basen lĂ„ter sĂ„ Ă€r det helt klart nĂ„got fel med den...Byt ut den eller mixa om den....nĂ„gonting Ă€r helt klart fel dĂ„ du inte vet om det Ă€r bra...ÄR DET BRA SÅ ÄR DET BRA.. =)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀr jag mixade lÀt allt skit bra, (i mina öron) men vid min mastring sÄ fick jag stora problem med diskanten.

Som andra har varit inne pĂ„ – dĂ„ Ă€r det ju din mastring det Ă€r fel pĂ„. Om mixen Ă€r bra, och mastringen förstör nĂ„got ligger ju felet i det sistnĂ€mnda. Jag tycker att Lundin ger en bra bild av vad mastering Ă€r/borde vara. Mystifieringen av mastering mĂ„ste upphöra. Det Ă€r i inspelningen och mixen allt ligger.

HĂ€lsningar

/Henrik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...