Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Tacksam om någon i denna eminenta diskussionsgrupp kan hjälpa mig med ett problem. Jag funderar på att köpa ny dator, och tänker mig en laptop, men är osäker på vad jag ska köpa. Jag kommer i första hand använda den till normalt arbete som Office program mm, men vill även kunna använda Photoshop eller göra lite musik och spela på datorn. Jag vill kunna använda Reason och virtuella syntar i Cubase, eftersom jag gör elektronisk musik.

Låter som att jag vill ha allt, och det kanske man inte kan få, men vill ändå ha lite förslag. Jag har bland annat hört att Sony VAIO gör bra datorer, med mycket kraft för multimedia. Har även hört att Frost Networks datorer är extremt tysta och perfekta för musik. Ska jag ha Firewire eller spelar det ingen roll?

Fungerar Frost´s datorer även för andra saker än musikproduktion? Är deras datorer även bra för bild och videoredigering? Priset är inte avgörande, men helst inte mer än 20.000 - 25.000 kr.

Ja, många frågor, förhoppningsvis kan någon svara:)

Tack på förhand.

Redigerat av DanceLikeNobodyIsWatching
Annons
Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Frosts stationära datorer må vara överlägsna andra alternativ men deras bärbara är det inte, dom är bara dubbelt så dyra!

Det finns m.a.o. lättare, tystare, snabbare samt snyggare till betydligt lägre pris!!

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Den här verkar också rätt okej!

Får några tusenlappar mer kan man få 2 GB, 2.0 GHZ och dubbla 80/100/120 GB diskar!

Kanske kan man köra med dubbla 100 GB 7200 rpm som RAIDat närmar sig 1st 100 GB 14,400 rpm:are! (?)

Om man istället vill ha pytteliten finns ju numera enkilos med 2.0 GHz för ca 20k!

Postat (redigerat)

Tackar för alla goda råd.

Är tyvärr inget Fan av Acers datorer, kanske är man lite varumärkes skadad? Jag undrar om Sony VAIOs är bra datorer, eller att man bara får betala mer för märket? Fler som har någon åsikt om Frosts datorer?

Elvlis -- Något förslag på tystare och snabbare dator? Får gärna se bra ut oxå🙁

Tack för nu

Schysst att du diggar mitt namn Danabacken.

Dansmannen 😎

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Var och varannan laptop jag sett/hört är tystare och snyggare än Frosts! Vet bara Acers budgetmodeller som låtit mer!

Men har egentligen ingen större koll 😎, sitter själv med en HP nx7010 med motsvarande prestanda som Frosts ACM Mobile.

HP´n har långsammare hårddisk fast bättre skärm, lite snabbare processor samt tystare fläkt och kostar mindre än hälften!

Okej HP´n var lite strulig i början men det har alla Frosts bärbara jag suttit vid också varit av och till! Sony´s är klart läckra

och fick riktigt bra betyg i Future Music, har jag för mig det var!

Postat (redigerat)

Tack för din hjälp:)

Antar att det är viktigt med en tyst och snabb hårddisk. Någon som vet vad som finns i Sony's burkar? Baraccuda ska ju vara snabba och tysta har jag hört.

Elvlis (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Sony har 5,400 rpm, det är (nästan) aldrig som bärbara har 7200 rpm hårdiskar p.g.a. att batteritiden då försämras!

För bärbara var Hitachi (Travelstar) först med 7200 rmp:are, som också är tyst medan det nu kommit några ifrån Seagate. (Momentus)

Vad man kan göra är att köpa en med liten 4200 rpm:are, slänga den samt sen sätta in en stor 7200 rpm, vet inte hur det är på andra

burkar men på min bärbara tar det ca 20 sek att byta hårddisken!

Redigerat av Elvlis
Postat

Tycker man att det är ok med lite extra lådor, så kan man ju köpa en extern hårddisk, som ansluts via USB2 eller firewire.

Postat
Är tyvärr inget Fan av Acers datorer, kanske är man lite varumärkes skadad? Jag undrar om Sony VAIOs är bra datorer, eller att man bara får betala mer för märket?

Mmm... Acer, Compaq och gänget är väl inget jag skulle rekommendera heller.

Dell kan jag tänka mig för musikbruk, om man själv installerar om hårddisken och optimerar för musikdator.

När man ser en dator på en musikscen är det antingen en snygg Mac eller en snygg VAIO. 🤪 Så visst funkar de för musikbruk. Sony har lyckats med designen och tar extra betalt för det också. Men trots det dyra priset, brukar prestandan i dessa maskiner vara bra!

Fler som har någon åsikt om Frosts datorer?

Inte lika snygg som VAIO, men att köpa en maskin som är optimerad för musikbruk kan ju väga upp. 😛

Postat

Senaste nummret av Futuremusic jämför ju musiklaptops och DELL fick högsta betyg! Billiga och bra! Kan ju fläskas på med mer ram, hd mm.

Kika in:

www.dell.se

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.