Jump to content
Annons

Sustainpedalen knasar...


TheGreatBeyond

Recommended Posts

Jag lyckas då inte få mitt nya klaviatur att fungera helt bra ännu 😮

Jag har installerat de senaste drivrutinerna till min CME UF8 så nu fungerar allting utom pedalen och transportknapparna. Knapparna har jag hört att folk haft strul med och kanske skall dem inte funger till min första version av Cubase? Det är ju inte hela världen. Men när jag skall spela Steinway på den och pedalen krånglar, då är det ju en helt annan sak. 😏

Inte nog med att den inte fungerar: varje gång jag trycker en gång på den så aktiveras en "mute-funktion", vilken försvinner igen vid nästa tryck. Dessa funktioner vill jag ju ha på knapparna på instrumentpanelen och inte på pedalen 😳 .

Börjar misstänka något fel i Cubase inställningar eftersom microsofts egna synt fungerar finfint att spela med pedal...

Vad kan jag göra?

Redigerat av TheGreatBeyond
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej vilken färg har jag på min cykel? ..... visst är det en aning svårt att gissa.. 😲

Så jag frågar helt enkelt:

Vilken version av Cubase?

Och har du kollat manualen för ditt klaviatur hur man gör för att få ett remotescript att fungera i Cubase?

Du behöver troligtvis skapa ett remotescript som talar om för Cubase vilka controlchangemeddelanden som ska motsvara play, stopp, rec och rewind, m.fl

Troligtvis sänder din sustainpedal just det meddelandet som Cubase tolkar som Mute on /off.. men som sagt så går det mesta att routa om.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej vilken färg har jag på min cykel? ..... visst är det en aning svårt att gissa.. 😲

Så jag frågar helt enkelt:

Vilken version av Cubase?

Om du tittar så skrev jag faktiskt "min FÖRSTA version av Cubase, d.v.s. version 1. Eller vill du kanske veta ännu noggrannare vilken versionen är?

Det där med att routa om är jag helt ny på, och manualen ger inte mycket till hjälp (sämsta manualen på länge)... Det som ändå verkar framkomma är att det år att ändra alla reglage och rattar, men inte något annat tolkar jag det som. Det blir inte lätt det här...

Redigerat av TheGreatBeyond
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tittar så skrev jag faktiskt "min FÖRSTA version av Cubase, d.v.s. version 1. Eller vill du kanske veta ännu noggrannare vilken versionen är?

Om du tittar i Steinbergs historia så ser du att version 1 har funnits i en hel drös inkarnationer, Cubase 1( utan audio ), Cubase VST 1 och Cubase SX1..

Så din formulering är det missförståndsvarning på... 😄

..Och att jag skriver ett så näsigt svar beror på jag varit med från Steinberg Pro 24 tiden på Atari .. så version 1 för mig säger inte ett dugg.

Frågan igen då: Är det SX 1 du menar?

Du kan ladda hem en MIDI-monitor och kolla vilka controlchangemeddelanden rattarna och reglarna sänder ut, sen är det en pis of kaka att lägga in de funktionerna i Cubase-scriptet för att få fart på det hele...

..fast lite envishet kommer nog att krävas. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej vilken färg har jag på min cykel? ..... visst är det en aning svårt att gissa.. 😄

Så jag frågar helt enkelt:

Vilken version av Cubase?

Om du tittar så skrev jag faktiskt "min FÖRSTA version av Cubase, d.v.s. version 1. Eller vill du kanske veta ännu noggrannare vilken versionen är?

Att gissa vilken version av cubase som är din första är nog snäppet svårare än att gissa färgen på Lundins cykel.

Om du vill ha utförligare hjälp är det lämpligt att ge utförligare beskrivning av problemet (t ex vilken version av cubase).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tittar så skrev jag faktiskt "min FÖRSTA version av Cubase, d.v.s. version 1. Eller vill du kanske veta ännu noggrannare vilken versionen är?

Om du tittar i Steinbergs historia så ser du att version 1 har funnits i en hel drös inkarnationer, Cubase 1( utan audio ), Cubase VST 1 och Cubase SX1..

Så din formulering är det missförståndsvarning på... 🙂

..Och att jag skriver ett så näsigt svar beror på jag varit med från Steinberg Pro 24 tiden på Atari .. så version 1 för mig säger inte ett dugg.

Frågan igen då: Är det SX 1 du menar?

Du kan ladda hem en MIDI-monitor och kolla vilka controlchangemeddelanden rattarna och reglarna sänder ut, sen är det en pis of kaka att lägga in de funktionerna i Cubase-scriptet för att få fart på det hele...

..fast lite envishet kommer nog att krävas. 🙂

Okej, är medveten om att jag var lite ute och cyklade där, så är det när man är ny på området, och nu för att klargöra: Ja, det är Cubase SX 1 jag menar.

Jag har sett att dem har templates, men som sagt. De stödjer inte Cubase SX 1. 😄

Midi-monitor? Några tips?

Ps: För att visa mig på gott mod tänker jag ändå försöka mig på en gissning på Lundins velociped:

Kan den vara BLÅ kanske? 🙂

Redigerat av TheGreatBeyond
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, min terrängvelociped är orange med vurpskador här o var...fast det var ju ganska nära 😕 .

Du kan nästan ta vilken Midimonitor som helst, men det smidigaste är ju om den går att köra i SX..

jag hittade denna efter ett googlesök. ( testade den i SX 2 och 3 utan problem )

Installeras i VSTkatalogen och dyker upp i VSTi menyn.

Det borde inte vara totalt omöjligt att få ditt klaviatur att funka som du vill, men du får nog räkna med lite pillerill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen alla men allting löste sig när jag laddade ned templates för Cubase SX 2.0 till min version 1.0. Skumt, men sant...

Vassego! 🙂 Jag känner mig delaktig i dina framsteg 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...