Jump to content
Annons

Första gången utanför kompisgänget


Clayten

Recommended Posts

Hej,

Ny på forumet from idag 19/8. Hade varit väldigt roligt och få lite feedback på sina alster. Ris/ros mottages tacksamt!

LÅTNAMN: Flyin

ARTIST/GRUPP: LemonLime

GENRE: pop

LÅTLÄNGD: 4,49

KOMPOSITÖR: Holmberg/Nilsson

PRODUCENT: Holmberg

EV. MEDVERKANDE: M1

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.8 megabyte

STATUS: Färdig demo

Redigerat av Clayten
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Palm (oregistrerad)

Hej, det här är riktigt snyggt i mina öron. Den där gitarristen som dyker upp vid fyra å tretti kunde kanske titta in lite tidigare och tvinga fram ett break och köra ett solo ala Gilmour eller nåt som svider lite i skinnet? Det är liksom lite upplagt för det så blir det lite intressantare? Annars snyggt som fasen, sången superb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte att det började riktigt bra, sen kom bryggan och byggde upp förväntingarna... sen... sen kom en lite väl platt refräng. Snyggt stick/solo också. Ganska skönt avskalad ljudbild. Skulle vilja ha lite mer bas i basen och trummorna. Tycker sångerskan sjunger strålande, lite väl pressat i de lite högre lägena dock. Men hon tror väl som många andra att hon är en låg alt :rolleyes: :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt! Mycket snyggt! Håller dock med steflund ang den "tomhet" om infinner sig när refrängen drar igång. saknar något som fyller upp där. kanske lite sköna stråkmattor?

Annars, grymt läckert! Den åker rakt in i iTunes! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all feedback....det är lite pirrigt låta "okända öron" tycka till, men oj så nyttigt. Håller med om att refrängen behöver något som gör att den lyfter. Frågan är om man göra det med stråkar eller nån smakfull "dist macka"? Palm; kul att du nämner Gilmour. Jag och kompisen (gitarristen) diskuterade om vi skulle ha ett klassisk "blödarsolo" a'la comfortably numb, men vi valde ett mer återhållsamt solo.

Jag skall gå över låten en gång till. Tack än en gång!

/Clayten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, bra prodd, bra mix, men det är något som distar. Jag tror sången är boven, men det skulle kunna vara så att det bara är något reverb som ligger och distar där bakom. Det är något som skrapar i alla fall. Övrigt så är det kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket kompetent.

Lite småtjafs vill jag ändå bidraga med.

Jag tycker att gitarren krockar med sången i frekvens prcis på "flying away" bitarna i refrängen.

Sångljudet fick gärna vara lite mer djupt på flickrösten. Lite mer botten går det att få fram? Det blir ett så stort lyft när ni dubbar sången med understämman.

Arrangemanget är ta mig f*n nästan perfekt. Allt från gitarrerna till sångarret med stämmor och allt. Padljudet flyter lite mycket ibland men det är en petitess.

Precis vid 4.41 klipper det till lite underligt innan sångljudet kommer in. Det kanske är meningen? Slutet borde vara lite mer elaborerat också. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

oj då! Det låter jävligt bra! Bra sångerska och arrangeman. Sköna gitarrfills också.

Det enda jag kan "klaga" på är att jag tycker det blir lite tomt precis vid 3.05 och att gitarren är enligt mig lite hög under refräng. Tycker det skulle vara snyggare om den låg långt i bakrunden och skapade djup istället. Dessutom tycker jag slutet är sådär.

Men dessa 3 sakerna är ju bara detaljen, överlag tycker jag att ni har gjort ett fin, fint jobb 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ÅÅåååååååh! Härligt intro! Tankarna förs direkt till Cindy Lauper av någon anledning. Mycket trevlig melodi, tycker om den skarpt.

Under första verson kommer ett parti med en manlig understämma. Känns lite sådär... den förstörnästan lite den mysiga kvinnliga leaden. Däremot älskar jag dubbleringen som bygger upp refrängen. Och faktiskt så känns den maliga understämman även på refrängen lite...sådär... Jag brukar känna mig lite reserverad när man lägger stämmor från så olika röster och röstlägen -alltså kanske inte låta en man sjunga stämman. Undantag en hög tenor som sjunger överstämman, vilket skulle kunna vara coolt här.

Mycket bra låt som gjorde mig glad!

Ödmjukast

/L3vity aka. Jeppe

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vad trevligt med alla positiva reaktioner och konstruktiv kritik 😄 . Ikväll skall vi börja jobba med låten igen. Alla synpunkter kommer att beaktas i detta arbete. Jag och min musikkollega har alltid varit medvetna om att refrängen hade behövt en liten skjuts, men vi har varit så nöjda med mix och mastering och därför inte "vågat" göra mer med låten. Det låter kanske lite löjligt, men så har det faktiskt varit. Nåväl, jag lägger upp den när vi är färdiga, så får vi se vad ni tycker 🙂

/Clayten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...