Jump to content
Annons

I Stay With You - smaklös house! 80!


Recommended Posts

* LÅTNAMN: I Stay With You

* ARTIST/GRUPP: teknodrom/dj månster

* GENRE: Tech-80's-kommersiell-house

* LÅTLÄNGD: 4 minuter, 29 sekunder

* KOMPOSITÖR: teknodrom

* PRODUCENT: teknodrom

* EV. MEDVERKANDE: -

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3@192 kbps

* STORLEK: 6.15 mb

* STATUS: skiss/demo om och utarbetad in i döden/ständig work in progress

* LÅTLÄNK:

Så var det dags att ge ett litet bidrag till detta eminenta demoforum! Efter att ha bråkat med den här låten i c.a. ett halvår är den färdig nu, tycker jag.

Det här är en version omarbetad i reason 3.0, jag har försökt få bukt med det mossiga, instängda ljudet, men kommer inte längre pga. undermålig mixnings/mastringsutrustning/kunskap.

Har också suttit långa nätter med att hitta en snare som passar, men nu får det duga..

Vore mycket trevligt med lite konstruktiv feedback!!

Ha det /tek

EDIT:Låtlänken borttagen medan jag undersöker lagar, rättigheter angående samplingar mm. 😉

Redigerat av teknodrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjo! INtresant att du valde att sampla den låten! den är ju skitbra 😱

till din låt nu!...Mellanregistret över hela låten är borta eller?...jag hittar inte så mkt av de...Särksillt på basen som inte hörs så mkt. Och smaplingarna är långt borta å låter konstigt.

Men din tanke är ju god! saknar mest mixning som du sa (tror jag)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde nog ta bort det där med var du tagit samplingarna.. För du har väl inte betalt för å få använda dem? .. 😱

Helt ok låt. Mixen får du jobba med. Ljudet är lite instängt.

Men det flyter helt ok. Den funkar väl på Golden Days antar jag. Utan röstsamplingen hade det inte funkat så bra, bra att den är där. 🙂

Fast den där snaren ja.. Den får du nog spendera några nätter till med.. 😄

3a. //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Rubbet är mastrat med PortaPro och onboard-ljudkort. Illa! Men plånboken är tunn.. men jag ska/måste handla in åtminstone monitorhörlurar och juli@ eller firewire audiophile, eller liknande..

>Smulan

Nu är det ordnat.. Men det är ju ingen cover så det borde vara lugnt? Det är sammanlagt 8 takter, inte så mycket? :rolleyes:

Ska se över EQ:n, uppdaterad version kommer inom en snar framtid, hoppas jag.

Tack för kommentarerna!

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag har tagit bort låtlänken. Trist att tråden skulle behöva handla om det här, men jag tar på mig ansvaret för det.. Klantigt av mig att inte undersöka samplingsrättigheter innan post. Får se om länken kommer tillbaka senare.. 🙂

Det kan ta ett tag, för det här är vad jag hittat än så länge, taget från Washington University på en sida angående copyright. (http://publishing.wsu.edu/publishing.wsu.edu_non_ssl/copyright/music_copyright/#11)

Music Sampling. With the popularity of hip hop and rap music, the legality of music sampling has risen. Most musicians are well acquainted with the sampling process. For the uninitiated, the process can be described as the digital copying of, usually, a minute portion of another popular copyrighted song. Sampling can involve several seconds of a song, or only a small “riff” or sequence of notes or sung words. In some cases artists who publish samples in their music have obtained written permission or a license to sample a song by the copyright owner of the sampled song. In more cases, permission is not obtained. As a recent court opinion observes, where you “stand” on the copyright issues of this practice often depends on where you “sit.” Artists whose songs are being sampled without permission generally condemn the practice, while artists who sample music without permission defend it. After many years of legal skirmishing, the first court opinion has been published as a first impression analysis of sampling.

The court’s analysis is somewhat complex but concludes that no sampling can be made without a license or permission.11 The reason is not because of the copyright to the music composition in the sample, but because of the copyright to the sound recording. The court interprets the copyright statute, 17 USC Section 114, as prohibiting the copying of the whole or any part of a sound recording. The new ruling reasons that you should either pay for a license to sample a song with the original sound recording, or go into the studio yourself and recreate the sample with your own sound recording.

For many hip hop and rap musicians, the point of sampling a song is precisely to copy the sound recording of a well known song to give their song a certain feel or emphasis. The intent is to link their song in this manner to the earlier song in the listener’s mind. Most would not consider trying to reproduce the sound independently because it wouldn’t have the same feel. The Bridgeport Music opinion now clarifies that samples of original recordings must be licensed.

Hela lagen och rättsbeslutet finns här:http://laws.lp.findlaw.com/6th/035738.html

Tyvärr verkar detta gälla för STIM också, så vi får se hur det går. Blir nog till att börja skriva brev.. Känns lite trist eftersom syftet är helt okommersiellt.

Jaja! Det var kul så länge det varade! :rolleyes:

Om någon annan har erfarenhet av det här, skriv gärna..

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte for att knalla den den olagliga vagen eller sa, men man kan ju alltid slappa en Bootleg? Whitelabel? En skiva vars kompositor inte star skrivet nagonstans och ingen vet egentligen vem som gjort den. Finns massvis med sadana i housesvangen. Hiphop, RnB, trance, techno mm med for den delen. Svarigheten ar bara att hitta en distru som ar villig att pressa a sprida den och sa far man la gora upp en intern deal 50/50 ele nagot.

Bara en ide.. :rolleyes:

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är sant.. Hela grejen känns ganska meningslös eftersom jag gjort låten helt för min egen skull, för att lära mig.. Har aldrig haft något uppsåt att tjäna några pengar eller så. Dessutom är jag en ganska fet nybörjare, det här är den andra låten som jag faktiskt blev klar med, så chansen att den skulle pressas överhuvudtaget är nog lika med 0.. Det har aldrig varit min ambition med låten heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

😉🙂

Ja du Mutto.. =)

Jag sökte faktiskt, men bara på sampling, inte remix.. Men det här var ju ändå ett klart redogörande. Har läst igenom tråden, det är väl bara att acceptera. Tyvärr, som sagt, men det är ju bra att Olsberg är aktiv i frågan!

ps. Mutto, om du vill höra den nya versionen kan du lägga till en 2:a i filnamnet på länken.. Kul att du gillade den! ds.

/teknodrom

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...