Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Morsning!

Skall sÀtta igÄng med lite digitala trummor, hade tÀnkt köpa DFH, men under tiden sÄ skulle jag ÀndÄ vilja syssla lite med trummor.

Man skall kunna redigera trummor i cubase, just nu kör jag pĂ„ LM-4 drumplugin till cubase. Men vet inte hur man gör gör för att redigera trummorna 😉

NĂ„gon som vet ? Det enda jag vet Ă€r att det borde ha med drummap att göra 🙂

Tacksam för svar 😉

//Emmmir!

Annons
Postat

Ja du, hur ska man förklara det...

Jag vill helt enkelt kunna bygga mig ett trumspÄr genom att endast anvÀnda cubase och drumpluginen som jag anvÀnder.

Har som inte köpt till nÄgot alls, hade LM-4:an redan.

Postat

jo du skapar en midi kanal, och vÀljer det instrumentet du vill ha, i detta fall dina VST trummor.

Sen öppnar du Drum Edit, och fixar till lite beat dÀr.

Är det sĂ„ du menar?

Postat

Okej dĂ„, bara för att du tjatar sĂ„ mycket 😉

SÄ hÀr gör man i Cubase SL 1.06.

1. Starta cubase, och vÀlj new project (empty project).

2. VĂ€lj VST Instruments i menyn Devices.

3. I en av alla rutorna som det stÄr "No vst instrument" klickar du (med vÀnster musknapp), du fÄr dÄ upp en meny dÀr du kan vÀlja drums -> lm-7. Se till att "on"-lampan Àr tÀnd pÄ detta VST-instrument.

4. VÀlj Add track -> Midi, i Project-menyn. Du fÄr nu upp ett spÄr i ditt project.

5. Se till att "Show inspector" Àr aktiverat, det Àr knappen lÀngst till vÀnster i en lÄng knapprad.

6. I denna inspector, som finns lÀngst till vÀnster, vÀljer du den översta fliken (om den inte redan Àr vald). HÀr finns bl a "in" och "out". Som "in" vÀljer du ditt midiklaviatur om du har nÄt. Som "out" vÀljer du "lm-7". Som "drum map" vÀljer du "GM Map".

7. LÀngre till höger ser du en rad med nummer, antingen sekunder eller takter beroende pÄ hur du har stÀllt in cubase. NÀr du har musen över den övre delen av denna sÄ ser den ut som en penna. Med denna penna ritar du frÄn början och en bit framÄt, typ nÄgra takter eller sÄ. Notera att allt som finns nedanför det du ritar ut fÄr en lite annan fÀrg.

8. Dubbelklicka strax under, i den delen som har fÄtt en lite annan fÀrg, och till höger om ditt spÄr (som heter "MIDI 01"). Det bildas nu en fyrkant som heter "MIDI 01".

9. I menyn "Midi" vÀljer du "Open drum editor". Du fÄr nu upp ett nytt stort fönster med en massa trumsorter. Lm-7 har inte alla, men de vanligaste (t ex bastrumma, virvel och hihat) finns med. VÀlj verktyget "drumstick" och börja klicka i den stora rutan. NÀr du gör det ska det höras trumslag i dina högtalare.

10. Klicka pÄ play för att höra resultatet.

// David

Postat

Ett tips Ă€r att efter du gjort som Diwic förklarat sĂ„ sparar du projektet och döper det till "trummor" typ. DĂ„ slipper du ratta fram vst trummorna och drum mapen nĂ€sta gĂ„ng du ska göra nĂ„tt 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.