Emmmir Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 Morsning! Skall sĂ€tta igĂ„ng med lite digitala trummor, hade tĂ€nkt köpa DFH, men under tiden sĂ„ skulle jag Ă€ndĂ„ vilja syssla lite med trummor. Man skall kunna redigera trummor i cubase, just nu kör jag pĂ„ LM-4 drumplugin till cubase. Men vet inte hur man gör gör för att redigera trummorna đ NĂ„gon som vet ? Det enda jag vet Ă€r att det borde ha med drummap att göra đ Tacksam för svar đ //Emmmir!
Diwic Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 PÄ vilket sÀtt vill du "redigera" trummorna? // David
Emmmir Postat 8 augusti 2005 TrÄdstartare Postat 8 augusti 2005 Ja du, hur ska man förklara det... Jag vill helt enkelt kunna bygga mig ett trumspÄr genom att endast anvÀnda cubase och drumpluginen som jag anvÀnder. Har som inte köpt till nÄgot alls, hade LM-4:an redan.
hackeman Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 MĂ„nne du mena att programmera trummor via drum edit pĂ„ en MIDI-part? đČ
Emmmir Postat 8 augusti 2005 TrÄdstartare Postat 8 augusti 2005 Yes, du har förstÄtt mig korrekt =)
Tilly Postat 10 augusti 2005 Postat 10 augusti 2005 jo du skapar en midi kanal, och vĂ€ljer det instrumentet du vill ha, i detta fall dina VST trummor. Sen öppnar du Drum Edit, och fixar till lite beat dĂ€r. Ăr det sĂ„ du menar?
Emmmir Postat 11 augusti 2005 TrÄdstartare Postat 11 augusti 2005 Ja, det Àr sÄ jag menar. Har inte hittat drumedit eller nÄt sÄnt.
Emmmir Postat 11 augusti 2005 TrĂ„dstartare Postat 11 augusti 2005 Kan verkligen INGEN, svara pĂ„ den frĂ„gan đ
Diwic Postat 11 augusti 2005 Postat 11 augusti 2005 Okej dĂ„, bara för att du tjatar sĂ„ mycket đ SĂ„ hĂ€r gör man i Cubase SL 1.06. 1. Starta cubase, och vĂ€lj new project (empty project). 2. VĂ€lj VST Instruments i menyn Devices. 3. I en av alla rutorna som det stĂ„r "No vst instrument" klickar du (med vĂ€nster musknapp), du fĂ„r dĂ„ upp en meny dĂ€r du kan vĂ€lja drums -> lm-7. Se till att "on"-lampan Ă€r tĂ€nd pĂ„ detta VST-instrument. 4. VĂ€lj Add track -> Midi, i Project-menyn. Du fĂ„r nu upp ett spĂ„r i ditt project. 5. Se till att "Show inspector" Ă€r aktiverat, det Ă€r knappen lĂ€ngst till vĂ€nster i en lĂ„ng knapprad. 6. I denna inspector, som finns lĂ€ngst till vĂ€nster, vĂ€ljer du den översta fliken (om den inte redan Ă€r vald). HĂ€r finns bl a "in" och "out". Som "in" vĂ€ljer du ditt midiklaviatur om du har nĂ„t. Som "out" vĂ€ljer du "lm-7". Som "drum map" vĂ€ljer du "GM Map". 7. LĂ€ngre till höger ser du en rad med nummer, antingen sekunder eller takter beroende pĂ„ hur du har stĂ€llt in cubase. NĂ€r du har musen över den övre delen av denna sĂ„ ser den ut som en penna. Med denna penna ritar du frĂ„n början och en bit framĂ„t, typ nĂ„gra takter eller sĂ„. Notera att allt som finns nedanför det du ritar ut fĂ„r en lite annan fĂ€rg. 8. Dubbelklicka strax under, i den delen som har fĂ„tt en lite annan fĂ€rg, och till höger om ditt spĂ„r (som heter "MIDI 01"). Det bildas nu en fyrkant som heter "MIDI 01". 9. I menyn "Midi" vĂ€ljer du "Open drum editor". Du fĂ„r nu upp ett nytt stort fönster med en massa trumsorter. Lm-7 har inte alla, men de vanligaste (t ex bastrumma, virvel och hihat) finns med. VĂ€lj verktyget "drumstick" och börja klicka i den stora rutan. NĂ€r du gör det ska det höras trumslag i dina högtalare. 10. Klicka pĂ„ play för att höra resultatet. // David
lord_of_the_strings Postat 15 augusti 2005 Postat 15 augusti 2005 Ett tips Ă€r att efter du gjort som Diwic förklarat sĂ„ sparar du projektet och döper det till "trummor" typ. DĂ„ slipper du ratta fram vst trummorna och drum mapen nĂ€sta gĂ„ng du ska göra nĂ„tt đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.